رئيس کميته مطالبات‌ملي مجلس، تعويق مذاکرات ايران و 1+5 را وقت‌کشي اتحاديه اروپا در هدايت فضاي مذاکرات به نفع خود دانست.

مهدي دواتگري نماينده مردم عجب‌شير در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران درباره تعويق مذاکرات ايران و 1+5 به ماه فوريه، گفت: اين قضيه موضوع جديدي نيست، چرا‌که اتحاديه اروپا و 1+5 در حال‌حاضر به اين نتيجه رسيده‌اند که سياست جمهوري اسلامي ايران در حوزه هسته‌اي ثابت و خدشه‌ناپذير است و آنها يا مجبورند از سياست‌هاي قبلي خود عدول کنند که اين مسئله براي آنها در افکار عمومي جهانيان شکست جبران‌ناپذيري است و يا مجبور به استمرار روند مذاکراتي هستند که هيچ دستاورد شاخصي در آن نباشد.

وي در ادامه افزود: غرب چند سالي است که با فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران مخالفت مي‌کند،از طرفي اگر بخواهد در اين مذاکرات از موضع قبلي خود صرف‌نظر کند و حق هسته‌اي ايران را بپذيرد بايد در برابر مردم و جامعه بين‌الملل پاسخگو باشد.

عضو کميسيون امنيت ملي تصريح کرد:‌ از سوي ديگر اگر غرب نخواهد اين حق را بپذيرد ، چاره‌اي جز ادامه بازي ندارد و در اين راه هم بايد همان فضاي فرسايشي چند‌سال اخير را در پيش بگيرد و نشان دهد که در حال مذاکره با ايران است، غرب در اين راه از يک طرف مي‌خواهد به جامعه‌جهاني اعلام کند که به دنبال جلوگيري از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران که امنيت‌جهاني را خدشه‌دار مي‌کند است و از سوي ديگر در حال مذاکراه با ايران.

وي با بيان اينکه به نظر مي‌رسد غرب در اين دور از مذاکرات نيز هيچ پاسخي براي جامعه بين‌المللي ندارد که سربلند خارج شود، اظهار داشت: با توجه به اين مسائل، تنها مسير غرب تداوم مذاکرات است، چرا که غرب دير يا زود چاره‌اي جز پذيرش اين حقيقت که ايران به دنبال فناوري هسته‌اي است ندارد.
 
رئيس کميته مطالبات ملي در خاتمه خاطر نشان کرد: ما از مسئولان وزارت‌خارجه و شوراي عالي امنيت‌ملي اين انتظار را داريم که در قبال بازي‌هايي که اتحاديه اروپا و مجموعه 1+5 براساس آن سعي دارد نشان دهد که ابزارها به صورت مطلق در اختيار آنهاست و آنها هستند که براي ما تعيين‌تکليف مي‌کنند تجديد‌نظر کنند.
 
گفتني است، پيشتر تاريخ 28 و 29 ژانويه براي برگزاري دور جديد مذاکرات ايران و 1+5 تعيين شده بود، اما براساس اعلام خبرگزاري رويترز، يک ديپلماتيک اروپايي برخلاف توافقات قبلي روز جمعه اعلام کرد که برگزاري دور جديد مذاکرات ايران و مجموعه 1+5  تا ماه فوريه تعويق خواهد افتاد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: مجلس ، مذاکره ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار