"هيلاري كلينتون" وزير امور خارجه پيشين آمريكا با "باراك اوباما" رئيس جمهوري آمريكا در يک مصاحبه تلويزيوني در شبكه تلويزيوني "سي بي اس" شرکت کردند و به سوالات پاسخ دادند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رويترز، باراک اوباما و هيلاري کلينتون در اقدامي بي سابقه در يک برنامه تلويزيوني ظاهر شدند و به سوالاتي درباره همکاري خود پاسخ دادند.

اوباما درابتدا در پاسخ به اين سوال مجري برنامه "شصت دقيقه" شبکه سي بي اس  که چرا در مصاحبه مشترک با هيلاري کلينتون شرکت کرده است ، گفت: اول اينکه مي خواستم علنا  از کلينتون تشکر کنم زيرا به نظر من نام  هيلاري به عنوان يکي از بهترين وزيران خارجه آمريکا ثبت خواهد شد.او در چهار سال گذشته بيشترين همکاري را با من داشته است.او در دوره تصدي اش  نقش فوق العاده در دولت من ايفاء کرد. بسياري از موفقيت هايمان را  در عرصه خارجي مديون حضور کلينتون هستيم.
 
کلينتون نيز در ادامه چنين گفت: شايد تا چند سال قبل حضور ما در کنار هم غيرممکن بود . ما در انتخابات مقدماتي رقابت سختي با هم داشتيم. اما من در چند سال گذشته  به نمايندگي رئيس جمهور به سراسر دنيا سفر کردم و يکي از سخنانم براي مردم اين بوده است که در دنياي سياست و دموکراسي شايد شما برخي اوقات برنده انتخابات و برخي اوقات بازنده باشيد.من سخت تلاش کردم اما در انتخابات شکست خوردم.بعد هم پرزيدنت اوباما از من خواست وزير خارجه باشم و من قبول کردم و فکر مي کنم اين بهترين فرصت براي خدمت به کشوري بود که به آن عشق مي ورزم.
 
اوباما ادامه داد: هيلاري يکي از بهترين مشاوران من در بسياري از مسائل بوده است. توانايي او در سفر به نقاط مختلف دنيا براي ايجاد زمينه جديد براي تعامل با خارج زياد بود و او توانست اين ذهنيت را به وجود آورد که سياست خارجي ما فقط با مسئله عراق تعريف نمي شود بلکه مقابله با تروريسم هدف اساسي ماست و اين که ما از همه ظرفيت قدرت و ديپلماسي ، اقتصادي ، فرهنگي و اجتماعي خود براي يافتن راه حل هاي بين المللي استفاده خواهيم کرد.من مطمئن بودم که هيلاري قادر است اين هدف را محقق سازد.البته ما افراد قوي ديگر مانند رابرت گيتس يا لئون پانتا را نيز اطراف خود داشتيم. يکي از کارهايي که هيلاري انجام داد پايه گذاري استانداردهاي کار حرفه اي  و کار گروهي در کابينه  و عرصه سياست خارجي  بود.
 
اوباما در پاسخ به اين سوال که بزرگترين موفقيت دور اول رياست جمهوري اش چه بوده است، گفت: فرونشاندن يک جنگ و قرار گرفتن در مسير پايان دادن به يک جنگ ديگر به گونه اي که موجب افتخار باشد ، ادامه فشار بر القاعده  و حذف هسته مرکزي رهبران اين شبکه تروريستي بزرگترين موفقيت ما  و نتيجه کار گروهي وزارت خارجه و تيم امنيت ملي ما، بوده است.

کلينتون همچنين در اين مصاحبه تلويزيوني در مورد بيماري اخيرش گفت و اظهار داشت كه پزشكان گفته اند كه به مرور زمان اين لخته خوني برطرف خواهد شد.

كلينتون همچنين با ابراز نگراني در مورد آينده آمريكا مدعي شد "من و رئيس جمهور عميقا نگران رويدادهايي هستيم كه در آينده براي كشورمان اتفاق خواهند افتاد و به اين موضوع توجه داريم و در مورد اتفاقات آينده پيش بيني هايي را نيز انجام داده ايم."

كلينتون در جلسه پاسخگويي به كاخ سفيد در روز جمعه نيز اين اظهارات را گفته بود. 

اوباما هم در مصاحبه با برنامه «شصت دقيقه» شبکه تلويزيوني «سي بي اس» در خصوص شرايط سوريه و مداخله نظامي در سوريه مدعي شد: « اگر ما در اقدامات خود عجله کنيم و بدون بررسي کامل همه پيامدها اقدام کنيم هيچ کسي سود نخواهد کرد.»

اوباما خاطر نشان ساخت كه نمي داند مداخله نظامي به حل منازعه 22 ماهه سوريه كمك خواهد كرد يا آنكه وضعيت با اين اقدام بدتر خواهد شد.

وي پيش از اين نيز در مصاحبه با نشريه "نيو ريپابليك" در پاسخ به انتقادات مطرح شده در مورد موضع گيري اش پيرامون سوريه گفته بود "در مورد مسئله سوريه بايستي اين پرسش را مطرح كنم كه آيا در چنين شرايطي مي توانستيم تصميم ديگري اتخاذ كنيم؟"

اوباما در اين باره افزود "ما قادر به كنترل تمامي جنبه هاي تغيير و تحولات روي داده در سرتاسر جهان نيستيم. برخي مواقع تحولات در جهات گوناگوني حركت مي كنند."

اوباما همچنين در مورد ليبي و مصر اظهار داشت كه كابينه اش دستور حمله نظامي به ليبي را صادر كرده است و مدعي شد كه اين آمريكا بوده كه به كمك ساير كشورهاي غربي موفق شد حكومت معمر قذافي را سرنگون سازد.

وي همچنين ادعا كرد كه دستور وي به حسني مبارك براي كناره گيري بوده كه باعث شد مصري ها از شر رژيم مبارك خلاص شوند.

كلينتون در پاسخ به پرسش مجري در مورد احتمال شركت وي بعنوان نامزد در انتخابات آينده آمريكا گفت "مي دانيد من هنوز هم وزير امور خارجه هستم و خارج از حيطه سياست و حتي از شنيدن چنين پرسشي نيز منع شده ام."

اوباما در اين مصاحبه تلويزيوني از اقدامات كلينتون قدرداني كرد و اظهار داشت "مي خواهم از اين فرصت استفاده نمايم و از خدمات وي در مقابل افكار عمومي تشكر نمايم."

اوباما در پايان اين برنامه تلويزيوني در پاسخ به پرسش مجري در اين مورد كه روابط شما با يكديگر چگونه است اظهار داشت "روابط من با هيلاري شديدا دوستانه است" و كلينتون نيز در پاسخ گفت "بسيار گرم و صميمانه. من گمان مي كنم كه ما بسيار خوب همديگر را درك مي كنيم و حتي در بسياري مواقع ديدگاه هاي كاملا مشابهي با يكديگر داريم."


برچسب ها: کلینتون ، اوباما ، سی بی اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار