نماينده ايران در سازمان ملل متحد با اشاره به ضرورت افزايش تاثيرگذاري و کارآيي جنبش عدم تعهد در سطح جهان گفت: در جلسه مرکز هماهنگي جنبش عدم‌تعهد جمهوري اسلامي به عنوان رئيس دوره‌اي اين جنبش خواستار افزايش تاثيرگذاري غير متعهدها در سطح جهان شد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران نقش جمهوري اسلامي ايران در سازمان‌ها و نهادهاي بين المللي شب گذشته در گفتگوي ويژه خبري با حضور محمد خزاعي سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل مورد بررسي قرار گرفت.

محمد خزاعي در ابتدا در سوال اول مجري برنامه که از وي پرسيد با توجه به اينکه مقر اصلي جنبش عدم تعهدها در نيويورک است بنابراين اين جنبش در آينده بايد به چه سمت و سويي حرکت کند گفت: رياست جنبش عدم تعهد از مصر به ايران واگذار شد به طوري که بسياري از آن به عنوان المپيک سياسي و ديپلماتيک ياد مي‌کنند.

وي به برگزاري بيش از 75 جلسه کاري غيرمتعهدها در سه ماه رياست جمهوري ايران بر اين جنبش در مرکز نيوروک اشاره کرد و افزود: بيش از 33 سخنراني اين جانب يا همکارانم درباره مواضع غيرمتعهدها در خصوص مسائل مختلف در سازمان ملل ارائه شده است.

نماينده ايران در سازمان ملل با بيان اينکه جنبش غير متعهدها گروه‌هاي کاري را براي بررسي ابعاد تغييرات و جنبه‌هاي حقوقي تسهيل داده است اظهار داشت: اميدوارم بتوانيم در مسير تقويت جنبش عدم متعهد حرکت خوبي داشته باشيم.

خزاعي با اشاره به گذشت بيش از سه ماه از رياست جمهوري اسلامي ايران در جنبش غير متعهد و برگزاري موفق اجلاس سران در تهران خاطر نشان ساخت: هر اقدام و تصميمي که ما به عنوان رئيس جنبش غير متعهدها اتخاذ مي‌کنيم بايد به تاييد همه اعضا برسد بنابراين اخذ اجماع از 120 کشور کار ساده‌اي نيست.

* 18 سند از سوي غير متعهدها تصويب شده است

وي به تصويب 18 سند از سوي غير متعهدها اشاره کرد و گفت: اين اسناد شامل سخنراني‌ها و بيانيه‌هايي است که با تلاش نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل به عنوان رئيس گروه غير متعهدها در اين سازمان و با کسب نظر 120 کشور عضو غير متعهدها صورت مي‌گيرد که روندي فني و پيچيده است.

نماينده ايران در سازمان ملل يکي از ايرادات جنبش غير متعهدها را تعدد نظرات دانست و عنوان کرد: به لطف خداوند در اين مدت به اذعان نمايندگان دائم کشورها توانسته‌ايم مديريت موفقي را با کمک همکارانمان در نيويورک به صحنه ظهور برسانيم.

خزاعي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آيا پيش از اين جمهوري اسلامي ايران و شما به عنوان نماينده دائم جمهوري اسلامي نزد سازمان ملل متحد پست‌هاي اجرايي ديگري در حوزه بين‌الملل داشته‌ايد يا خير افزود: در طي سال‌هايي که بنده توفيق خدمت‌گذاري داشتم عضو تروئيکاي "نم" متشکل از جمهوري اسلامي ايران و مصر و ونزوئلا، نايب رئيس مجمع عمومي سازمان ملل، رئيس UNDP در سازمان ملل و معاونت يونيسف بوده‌ايم.

وي اظهار داشت: از تجربه خوبي در سازمان ملل برخوردار هستيم به طوري که اقبال عمومي مردم نسبت به کشورمان بيشتر شده است.

نماينده ايران در سازمان ملل با اشاره به ظرفيت جمهوري اسلامي ايران و ديپلمات‌هاي ايراني براي اداره چنين اجتماعات بزرگي گفت: رياست جمهوري اسلامي ايران بر جنبش غير متعهدها يکي از بزرگترين اتفاقات سياسي در طي چند دهه اخير براي کشورمان بوده است.

* نم بزرگترين اتفاق سياسي دهه اخير است

خزاعي با بيان اينکه ايران هيچ گاه در صحنه بين المللي داراي چنين موقعيتي نبوده است اعلام کرد: به همين دليل با تدبير و درايت بايد در اين صحنه قدم برداريم و از اين فرصت براي ايجاد فضاي کارساز و کارآمد بين‌المللي براي ارزش‌هايي که جزو اصول نم بوده و بسياري از آنها را ما قبول داريم حرکت کنيم.

نماينده ايران در سازمان ملل در پاسخ به سوال ديگر مجري برنامه که از وي پرسيد که جنبش غير متعهدها همچون سمفوني که داراي 120 عضو است و هر کسي ساز خود ر مي‌زند چگونه ممکن است از پس اين هارموني برآيد گفت: جنبش غير متعهدها با سازمان همکاري‌هاي اسلامي متفاوت است زيرا اين جنبش در صحنه بين‌المللي بسيار کارساز است بنابراين نم در صحنه بين‌المللي مي‌تواند بسيار کارساز باشد و اساسا علت به وجود آمدنش هم همين بوده است؛ اقبال کشورها به عضويت در آن هم نشان مي‌دهد اين جنبش بي‌خاصيت نيست.

* 120 عضو غير متعهدها معادل دو سوم مجمع عمومي سازمان ملل است

وي با اشاره به اينکه مرکز هماهنگي اين جنبش در ابتدا 151 عضو و به مرور به 30، 110 و 120 عضو رسيده است گفت: 120 عضوجنبش غير متعهد معادل دو سوم اعضاي مجمع عمومي سازمان ملل است.

خزاعي با بيان اينکه جنبش غيرمتعهدها در بستر مسير اثر گذار بوده است خاطر نشان ساخت: اگر جنبش غير متعهدها موجودي بي‌خاصيت بود و به اصطلاح نم کشيده بود ديگر کشورها تمايلي براي عضويت در آن نداشتند.

نماينده ايران در سازمان ملل متحد با اشاره به تاثيرگذاري گروه غير متعهدها در تصويب 18 قطعنامه سازمان ملل نيز گفت: علاوه بر جلسات ماهانه مرکز هماهنگي جنبش غير متعهدها گروه‌هاي کاري متعددي نيز جلسات خود را برگزار کرده‌اند که از جمله آن مي‌توان به جلسه تروئيکاي نم با اتحاديه اروپا در مورد مسائل مختلف از جمله مسئله فلسطين و خاورميانه عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي اشاره کرد.

وي گفت: ما بايد واقع نگر باشيم و بدانيم که نم بيانيه مي‌دهد ولي وقتي در مسير اجراي کار قرار مي‌گيرد ساير ملاحظات و مباحث قدرت هم شکل و حضور پيدا مي‌کند که اختصاص به ايران هم ندارد مثل تحريم‌ها عليه کوبا.

نماينده ايران در سازمان ملل در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه جنبش غير متعهدها هر زمان که در خصوص موضوع هسته‌اي ايران صحبت مي‌شود اقدام به صدور بيانيه مي‌کند آيا اين امر در ساير موضوعات هم صدق پيدا مي‌کند گفت: اعضاي جنبش غير متعهدها علي رغم دفاع از ايران از ساير کشورها در مسائل و موضوعات مختلف هم بيانيه صادر مي‌کند.

* کشورهاي عضو نم روي اصول اشتراک نظر دارند

وي با اشاره به اينکه 120 عضو جنبش غير متعهدها داراي وزن‌هاي سياسي و اقتصادي مختلفي هستند که در برخي موارد با يکديگر اختلاف نظر دارند افزود: اعضاي اين جنبش داراي اصول مشترک هستند.

خزاعي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آيا امکان دارد جنبش غير متعهدها در گذر زمان به يک سازمان و نهادي تبديل شود که قدرت اجرايي پشت سر آن باشد اظهار داشت: جنبش نم علي‌رغم نقدهايي که بر آن صورت مي‌گيرد جنبش بسيار مهمي است که بايد مورد توجه قرار گيرد.

* کارايي و تاثير گذاري نم بايد افزايش يابد

نماينده ايران در سازمان ملل در ادامه با اشاره به ضرورت افزايش کارايي و تاثيرگذاري غير متعهدها در سطح جهان گفت: در جلسه مرکز هماهنگي جنبش عدم تعهد جمهوري اسلامي ايران به عنوان رئيس دوره‌اي اين جنبش خواستار افزايش تاثيرگذاري غير متعهدها در سطح جهان شد؛ بنابراين ضرورت دارد که کارايي و تاثيرگذاري نم افزايش يابد که بر همين اساس و به پيشنهاد من قرار شد کار گروهي براي يافتن راه حل تشکيل شود.

خزاعي تصريح کرد: در اين مورد چند نکته وجود دارد ازجمله اختلاف نظرهاي درون جنبش و مباحث محتوايي که بايد دوباره روي آن کار شود مثلا نظر نم در مورد کاهش فقر در دنيا و يا اقتصاد صبر يا برنامه نم در مورد خلع سلاح هسته‌اي چطور به منصه ظهور برسد.

* جنبش نم بايد دچار تحول ساختاري شود

وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري مبني بر افزايش کارآيي و اثرگذاري جنبش غير متعهدها در سطح جهان اظهار داشت: جنبش نم براي افزايش کارآيي بايد دچار تحول ساختاري شود يعني اين جنبش بايد از نظر محتوايي دگرگون شود.

* افزايش کارايي غير متعهدها امري اجتناب ناپذير است

نماينده کشورمان در سازمان ملل با بيان اينکه بايد بر روي مباحث محتوايي کار شود خاطر نشان ساخت: جنبش غير متعهدها از سال 1979 و از دهه 80 از نظر ساختاري و از طيف نوع کار تغييراتي در آن اعمال شده تا بتواند اين تاثيرگذاري را افزايش دهد.

خزاعي بيان کرد: ضرورت افزايش کارآيي جنبش غير متعهد يک امري اجتناب ناپذير است.

نماينده ايران در سازمان ملل متحد در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آيا اين نهاد بين‌المللي مي‌تواند کارايي لازم را داشته باشد يا خير افزود: نبايد جنبش غير متعهدها را با سازماني همچون سازمان ملل مقايسه کرد زيرا اين جنبش در حال قدرتمند شدن است.

وي گفت: مصوبات شوراي امنيت الزام آور است يعني کشورها ملزم به رعايت آن هستند در حالي که مصوبات مجمع عمومي در قريب که اتفاق موارد الزام آور نيست.

خزاعي با اشاره به اينکه شوراي امنيت داراي پنج عضو است که هر زماني که موضوعي به نفع آن نباشد مسئله را وتو مي‌کند اظهار داشت: تا کنون بيش از 30-40 قطعنامه عليه رژيم صهيونيستي وتو شده است اين در حالي است که براساس مرام‌نامه سازمان ملل مصوبات شوراي امنيت بايد در راستاي منويات و مصوبات مجمع عمومي باشد.

نماينده ايران در سازمان ملل در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه با توجه به جايگاه جمهوري اسلامي ايران هر ساله در مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني روساي جمهور ايران و آمريکا مورد پخش زنده تمام شبکه‌ها قرار مي‌گيرد پس ايران تا چه حد مي‌تواند از ظرفيت‌هاي موجود استفاده کند گفت: جمهوري اسلامي ايران به دليل حضور و نقش آن در صحنه بازي‌هاي بين المللي همواره مورد توجه است.

وي با بيان اينکه ايران در سه دهه گذشته بر روي معادلات بين‌المللي اثر گذار بوده است گفت: سخنراني رئيس جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل به دليل شجاعت و واقعه بيني در صحنه بين الملل است.

خزاعي مهمترين چالش فرا روي جمهوري اسلامي ايران را موضوع مفهوم و مفهوم سازي ذکر کرد و عنوان داشت: ما به عنوان انقلاب اسلامي مفاهيمي را در دنيا مطرح کرده‌ايم و يا اگر آن مفهوم وجود داشت به آنها جان داده‌ايم که هضم و درک آن با برخي معيارهاي بين‌المللي مشکل است و از طرف ديگر منافع برخي‌ها را به خطر مي‌اندازد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار