سه آیین معنوی فارس در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت : پوشاک عشایر فارس، هنر دواتگری در شیراز و نی و نیاب پیچی اوز لار از جمله آیین های ثبتی استان فارس هستند.

فریدون فعالی گفت: با توجه به ویژگیهای منحصر بفرد هریک از این آیین ها هر سه پرونده ارسالی فارس برای ثبت مورد تأیید قرار گرفت و سه آئین معرفی شده در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیدند.

وی افزود: دواتگری یکی از هنرهای صنعتگران است که ریشه در باستان داشته و جام های طلای کشف شده از تمدن های باستان نشان از کاربرد فراوان جام –ریتون و ظروف درآن دوران بوده که به دست توانمند صنعتگران ساخته می شده اند و دواتگران امروز نیز از اعقاب صنعتگران باستان بوده و دواتگری هنر ساخت اشیاء فلزی به روش سرد است که این هنر سابقه چند هزار ساله دارد.

فعالی در خصوص هنر نی و نیاب پیچی اوزلارستان نیز گفت: آذین بندی قلیان و استفاده از نخ و سیم طلا یا نقره از شاخصه های مهم این هنر است که با ظرافت طبع و ذوق هنری استاد کاران بر آن نقش بسته و رنگها و تلقیق نخ و سیم از ویژگی های این صنعت است و با توجه به رونق این هنر در شهرستان اِوز لارستان بیشتر تولیدات هنری به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می ود.

وی پوشاک عشایر ایل قشقایی فارس را سومین پرونده ثبت شده در فهرست آثار معنوی در این دوره از رقابتها نام برد و گفت: لباسهای منحصر بفرد و رنگارنگ زنان عشایر فارس درنوع خود در سطح کشور بی نظیر است و لباس مردان ایل قشقایی نیز منحصر بفرد است که حفظ این نوع پوشاک باید از هرطریق ممکن صورت گرفته و یکی از مهمترین روشها برای آیینها ثبت آن ها در فهرست میراث معنوی می باشد که با همت کارشناسان این اداره کل گامهای مثبتی در این زمینه برداشته شده است./س

برچسب ها: معنوی ، ثبت ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.