همزمان با تلاش آمريکا براي جهت دهي به درگيري هاي کشورهاي عربي ، ميزان محبوبيت اوباما در اين کشورها کاهش يافته است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشاتودي ، باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا از بالاترين محبوبيت در مصر برخوردار بود اما اينکه سريعترين روند کاهش محبوبيت خود را در اين کشور تجربه مي کند. اين نشان مي دهد اوباما از تدوين و اعمال سياستي منسجم در منطقه بازمانده است.
اوباما در ابتداي رياست جمهوري خود در دور اول به مصر سفر کرد و در اين سفر هدف خود را تلاش براي بنا نهادن شروعي نو براي روابط آمريکا و کشورهاي مسلمان در سراسر جهان عنوان کرد. اينها عباراتي اميدبخش بود اما در حاليکه اوباما دومين دور رياست جمهوري خود را آغاز مي کند، منتقدانش مي گويند او نتوانست به بيشتر وعده هاي خود در دور اول عمل کند.
پيشرفت در مذاکرات صلح بين اسرائيل و فلسطينيان متوقف شد؛وعده توسعه اقتصادي افغانستان به ثمر ننشست و روابط آمريکا با مصر پس از مبارک به تيرگي گراييد.
ويليام انگدال تحليلگر ژنوپليتيکي مي گويد: امروز آمريکا کنترل کمي بر گروه هايي مانند اخوان المسلمين در مصر دارد. آنها فکر مي کردند مي توانند اين گروه ها را مي توانند از صندوق بيرون آورند و آنها را به صورت گروه هايي وفادار به آمريکا در ميدان ببينند اما چنين نشد .
در ليبي، آمريکا از مداخله نظامي ناتو و متحدان آن حمايت کرد و اين اقدام را براي امنيت جهان و حقوق بشر ضروري توصيف کرد. اما نتيجه اين روند به کشته شدن سفير آمريکا و سه ديپلمات ديگر اين کشور منجر شد.
گرت پوتر مورخ و روزنامه نگار تحقيقي مي گويد: اوباما بيش از حد درباره پيروزي خود در برابر القاعده سخن گفت. اينها سخناني غير واقعي و خطرناک بود زيرا آمريکا را با اين مسئله رو به رو کرد که القاعده نه تنها قوي است بلکه به علت سياست هايي که آمريکا پي گرفته قوي تر هم شده است.
همين سياست هاي واشنگتن بود که در برابر ارتقاء جايگاه فلسطينيان در سازمان ملل موضع گيري کرد اما اين سياست فلسطينيان را متحير نکرد.
دکتر زکريا القاق معاون دانشگاه القدس مي گويد: مردم به طور کلي ديگر به او [اوباما] به عنوان فردي که کاري به نفع ما انجام خواهد داد، فکر نمي کنند. مردم فکر مي کنند او ممکن است در فکر منافع مردم اين کشور و منافع ديگران -شايد لابي اسرائيل- باشد اما به فکر ما [فلسطينيان] نيست. در واقع انتظارات بالاي ما از او به صفر رسيد.
در همين حال اسلام هراسي در داخل آمريکا رو به افزايش گذاشته است. در رسانه هاي آمريکا و در هاليوود نمايش چهره منفي از کشورهاي مسلمان افزايش يافته است. تازه ترين نظرسنجي ها نشان مي دهد ميزان اعتماد به اوباما در کشورهاي مسلمان از سي و سه درصد در سال دو هزار و نه به بيست و چهار درصد در سال دو هزار و دوازده کاهش يافته است. همچنين نظر مثبت مردم در کشورهاي مسلمان به سياست هاي خارجي اوباما طي همين مدت از سي و چهار درصد به پانزده درصد رسيده است.
دکتر عفو اغبريه عضو عرب پارلمان اسرائيل مي گويد: «اوباما آمد تا چهره زشتي را که بوش به جا گذاشته بود، زيبا کند. اين منافع آمريکا است که رئيس جمهور اين کشور را هدايت مي کند. تنها تفاوت اين است که يک رئيس جمهور لبخند مي زند و ديگري نمي زند».
دکتر بيلا اسپانيولي از مرکز ويژه شهروندان عرب اسرائيل مي گويد: «نظام سياسي و منافع آمريکا در کشورهاي خاورميانه است که مشکل ايجاد کرده است؛ مشکل يک شخص خاص نيست. موضوع سياسي است نه فردي. به اين علت است که من [به اوباما] اميد زيادي نداشتم».
انزجار مردم در کشورهاي عربي با حمايت اوباما از خيزش کشورهاي عربي يا خروج نيروهاي نظامي از عراق کاهش نيافت. کمتر رئيس جمهوري در آمريکا به اندازه اوباما و با اين سرعت جايگاه خوب خود در کشورهاي عربي را از دست داده است. او اکنون براي جلب اعتماد کشورهاي عربي به آمريکا به چيزي بيش از وعده شروعي نو نياز دارد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار