"هریت شروود" تحليلگر گاردين در گزارش تحليلي جديد خود تحت عنوان "ايران، فلسطينيان و آمريكا: چالش هاي پيش روي کنست جديد رژيم صهيونيستي كه آن دولت بايستي با آنها مقابله كند" به دشواري كار دولت نتانياهو براي غلبه بر چالش هايي كه انتظارش را مي كشند اشاره مي كند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين، نويسنده در مورد چالش ايران براي رژيم صهيونيستي اشاره مي كند "رژيم صهيونيستي بارها اشاره كرده است كه برنامه هسته ايران تهديدي عليه موجديت آن رژيم است. نتانياهو نيز در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل "خط قرمزي" براي برنامه هسته اي ايران تعيين كرد و تصويري را در اين مورد نشان داد و به كشورهاي غربي هشدار داد كه تا بهار و تابستان سال آينده ميلادي بايستي در مذاكرات با جمهوري اسلامي به نتيجه اي نهايي برسند."
 
نويسنده در ادامه مقاله اشاره مي كند كه نتانياهو در تصميمش به منظور "حمله عليه تاسيسات هسته اي ايران تنهاست" و اين پرسش را مطرح مي كند كه "آيا نتانياهو قادر خواهد بود در حاليكه آمريكا هم اكنون مخالف تجاوز نظامي عليه ايران است به تنهايي اين حمله را انجام دهد؟" و در ادامه مي افزايد "اين در حاليست كه اكثر مقامات نظامي و اطلاعاتي رژيم صهيونيستي نيز در اين زمينه مخالف با نتانياهو هستند و حمله اي يكجانبه عليه تاسيسات ايران را كاري اشتباه مي دانند." 

نويسنده در مورد فردي كه منصب وزارت دفاع را در دولت بعدي رژيم صهيونيستي عهده دار مي شود گمانه زني كرده است و در اين باره اشاره مي كند "باراك و نتانياهو هر دو در زمينه مخالفت با برنامه هسته ايران با يكديگر متحد هستند اما اظهارات اخير باراك نشان مي دهد كه كمي ديدگاه هاي خود در مورد تصميم به حمله يكجانبه عليه ايران را تعديل كرده است و به همين دليل نيز نتانياهو خواهان آنست تا فردي نزديك به ديدگاه هاي خود را بعنوان وزير دفاع جديد انتخاب كند." 

نويسنده در مورد مذاكرات صلح ميان فلسطينيان و رژيم صهيونيستي به "انفعال" نتانياهو آن هم بطور "عمدي" اشاره مي كند و مي گويد "نتانياهو در مورد پيشرفت مذاكرات صلح هيچ كار موثري را از پيش نبرده است. در واقع، تصميم وي در مورد گسترش شهرك سازي ها مرگ مذاكرات صلح ميان فلسطينيان و رژيم صهيوينستي بود و بسياري از ديپلمات هاي به اين نكته باور دارند." 

نويسنده به تاثير راستگرايان افراطي و اثرگذاري منفي آنان بر مذاكرات صلح اشاره مي كند و مي افزايد "احتمال حضور حزب بيتي يهودي از احزاب راست افراطي در دولت ائتلافي جديد وجود دارد. اين حزب خواهان الحاق كرانه باختري به رژيم صهيونيستي است. از سوي ديگر تزيپي ليوني نيز شانس زيادي براي حضور در دولت ائتلافي ندارد. با اين توصيف هيچ گونه نشانه اي از كاهش روند شهرك سازي ها از سوي رژيم صهيونيستي ديده نمي شود به همين خاطر فلسطينيان گمان مي كنند كه گام بعدي آنان بايستي ارجاع پرونده رژيم صهيونيستي به دادگاه جنايات بين المللي و شكايت از آن رژيم باشد." 

"شروود" در مورد روابط ميان آمريكا و رژيم صهيونيستي بر اين باور است كه "باراك اوباما" رئيس جمهور آمريكا كمترين تمايل را به برقراري روابط گرم سياسي با نتانياهو دارد و "تيرگي ميان روابط اوباما و نتانياهو ادامه خواهد يافت." نويسنده پيش بيني مي كند كه "احتمالا اوباما اجازه خواهد داد تا اتحاديه اروپا نقشي فعال تر در ارتباط با "مذاكرات صلح" ايفا نمايد و در مقابل آمريكا بر مسئله امنيت منطقه اي و برنامه هسته اي ايران تمركز نمايد. 

نويسنده در ادامه اشاره مي كند "انزواي سياسي اي كه اكنون گريبانگير رژيم صهيونيستي شده است نگراني دولتهاي اروپائي را برانگيخته است. آنان از ناكامي مذاكرات صلح نيز نگران هستند."
تحليلگر گاردين در مورد بحران رژيم صهيونيستي در منطقه نيز اشاره مي كند "در مصر اخوان المسلمين به پيروزي رسيده است. رژيم صهيونيستي نگران معاهده صلح خود با آن كشور و تداوم آن است. همچنين مرز ميان مصر و غزه نيز از دغدغه هاي اصلي رژيم صهيونيستي در سطح منطقه است." 

وي به تيرگي روابط رژيم صهيونيستي با كشور تركيه نيز اشاره مي كند و مي گويد "روابط ميان تركيه و رژيم صهيونيستي نيازمند ترميم است. از سال 2012 و پس از حادثه كاروان غزه بحراني جدي در روابط دو كشور بوجود آمده است. تركيه در اين ميان خواهان عذرخواهي رژيم صهيونيستي شد ولي آن رژيم از اين كار سرباز زد." 

نويسنده اشاره مي كند كه بحران كسري بودجه و مسائل "اقتصادي" نيز از چالش هاي اساسي دولت نتانياهو خواهند بود و در اين باره خاطر نشان مي سازد "انتخابات در حالي انجم شده است كه دولت ائتلافي در حصول توافق در مورد بودجه ناموفق بوده است. هفته گذشته اعلام شد كه كسري بودجه رژيم صهيونيستي در حدود 6.8 بيليون دلار است كه بسيار بيش از ميزاني بوده كه پيش از اين پيش بيني مي شد. در دولت جديد نتانياهو با ادامه سياست هاي رياضت اقتصادي پيش بيني مي شود كه ماليات ها افزايش خواهند يافت و كمك دولت به بخش عمومي نيز قطع خواهد شد. دولت نتانياهو در صدد است تا از آغاز اعتراضات اقتصادي و اجتماعي همچون سال گذشته ميلادي در رژيم صهيونيستي جلوگيري كند." 

برچسب ها: گاردین ، ایران ، فلسطین ، امریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار