دربي هفتاد و ششم در فصل دوازدهم شرايط ويژه اي دارد. امسال هم در بخش مديرعاملان، هم سرمربيان و هم بازيکنان شرايط ويژه و استثنايي در 2 تيم برقرار است.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران؛ دو تيم پرسپوليس و استقلال تهران امسال در مرحله برگشت ليگ در روز 6 بهمن هفتاد و ششمين دربي خود را برگزار مي کنند. دربي که از شگفتي هاي زيادي برخوردار است و شرايط ويژه اي در آن حکمفرماست.
 
دربي 76، تقابل بسياري از چهره ها در مقابل هم است. از همه مهمتر، اين ديدار دوئل مديرعاملان 2 تيم است. مديراني که طي اين مدت بارها و بارها بر سر مسائل مختلف با هم کري داشته اند. دامنه درگيري هاي لفظي و نيش و کنايه هاي آنها در روزهاي اخير بيشتر هم شده است.

 
هريک از اين مديران سعي دارند مديريت برتر خود را به اثبات برسانند و در اين زمينه رقابت حساسي بين آنها برقرار است. به غير از دوئل مديرعاملان اين بازي، دربي تقابل تجربه و شور و هيجان جواني است. در تيم استقلال سرمربي هدايت اين تيم را برعهده دارد که پرافتخارترين سرمربي ليگ است و تجربه دربي زيادي دارد. قلعه نوعي در هيچ يک از دربي هاي برگزار شده بازي را نباخته است.
در مقابل قلعه نوعي، سرمربي تيم پرسپوليس بر روي نيمکت نشسته است که از زمان حضورش در پرسپوليس، اين تيم متحول شده است.
 
      
 
امسال پرسپوليس با ژوزه کار خود را شروع کرد، در حاليکه در رتبه دوازدهم جاي داشت و البته در پايان نيم فصل و زمان جدايي ژوزه نيز اين تيم همچنان در رتبه دوازدهم قرار داشت.
با آمدن يحيي گل محمدي اوضاع پرسپوليس بهتر شد و حتي در جام حذفي آن قدر خوب بازي کرد که بسياري از کارشناسان معتقدند در نهايت نيز جام به پرسپوليس خواهد رسيد.
 
اين دربي نخستين دربي يحيي است. دربي که وي نه به عنوان دستيار و نه کمک مربي بلکه به عنوان سرمربي فعاليت دارد.
امير باتجربه اي که دارد نشان داده در مواقع حساس به خوبي تصميم گيري مي کند و نتيجه را به نفع تيم خود تغيير مي دهد.
 
 
در طرف ديگر گل محمدي جسارت و شور و هيجاني دارد که از بازي تهاجمي شاگردانش و تعداد گل بالاي آنها مشخص است.
دربي هفتاد و ششم دربي خاصي است. دو تيم شرايط متفاوتي دارند، سرخپوشان با صدر جدول فاصله زيادي دارند، ولي در نقطه مقابل استقلال قلعه نوعي، صدرنشيني است. استقلال حتي اگر در دربي مساوي کند، بازهم در صدر جدول قرار دارد.
 
پس از تقابل سرمربيان، نوبت به تقابل کاپيتان ها مي رسد. در تيم پرسپوليس اگر علي کريمي بازي کند، فرصت دارد تا دوباره در نقش نجات دهنده تيمش واقع شود. علي کريمي در ليگ هشتم واضح تر و روشن تر از هر ليگي ثابت کرد که تا چه اندازه مي تواند در نتايج تيمش تاثيرگذار باشد. يک گل زده در دور رفت و يک پنالتي در دور برگشت حکايت از اهميت کاپيتان کريمي دارد.
 
در نقطه مقابل کريمي در تيم پرمهره استقلال، فرهاد مجيدي قرار دارد. ستاره اي که در کنار خلاقيت هاي فردي و تکنيکي اش هواداران را هم از نظر احساسي تامين مي کند. فرهاد مجيدي مهره محبوب استقلالي ها در دربي است کi امير قلعه نوعي وي را بازي مي دهد. فرهاد مجيدي از روزي که از استقلال رفته است، اين تيم بردي در کارنامه خود نداشته و با يک تساوي و يک باخت دوباره به فرهاد رسيده است.
 
هواداران سرخابي تقابل ستاره هاي محبوب خود کريمي و مجيدي را با اشتياق پيگيري مي کنند و بدون شک سهم عمده اي از هواداران به بهانه اين دو مهره به ورزشگاه کشيده مي شوند، البته ستاره در تيم هاي سرخابي کم نيست.
امسال هر دو تيم پرسپوليس و استقلال مجموعه اي از ستاره هاي بزرگ فوتبال هستند، حضور مهره هاي ارزشمندي چون جباري، برهاني، مهدوي کيا، نوري، نکونام و... در هر دو تيم حکايت از جذابيت هاي خاص دربي دارد.
 
داستان، حکايت دو تيمي است که آن قدر مهره دارد که چينش بهترين مهره در آن کمي دشوار است، البته گل محمدي در پرسپوليس اغلب شروع طوفاني و خوبي داشته است کمااينکه قلعه نويي مربي نيمه دوم است و با تعويض هايش مي تواند تا حد زيادي جريان بازي را در دست بگيرد.
 
مسئله مهم در اين ديدار براي هر دو سرمربي تعيين سيستم مسابقه است، سيستمي که بتواند در مواجهه با سيستم تيم مقابل پاسخگو باشد.
 
پرسپوليس و استقلال در اين ديدار از مهره هاي جديد خود بهره برداري اساسي را خواهند داشت.
شايد پرسپوليس در اين ديدار بيشترين نياز به رضا حقيقي و استقلال نيز به دوندگي و تهاجم مهاجمان سرعتي و جوان و تازه وارد خود را حس مي کنند.
 
هر يک از تازه واردها بدون شک با درخشش در اين ديدار مي توانند علاوه بر جاي گيري در دل هواداران جايگاه خود را در تيم به ثبات برسانند.
 
در نحوه بازي نيز دو تيم نقاط ضعف و قوتي دارند که بدون شک مربيان بر استفاده از نقاط ضعف حريف تاکيد بيشتري دارند.
در اين بازي حساس و حيثيتي که هواداران هيچ علاقه اي به تساوي در آن ندارند بدون شک هر تيمي مي کوشد تا تمام داشته هاي خود را به نمايش بگذارد.
هر دوم تيم انگيزه هاي بسيار بالايي دارند، انگيزه هايي که با حمايت هواداران دو چندان مي شود، وجود اين همه مهره ارزشمند و پرطرفدار باعث مي شود تا هواداران نيز به ورزشگاه بيايند.
 
تجربه و آمار نشان مي دهد آن دسته از دربي هايي که پرگل بوده اند حتي  اگر يک تيم خاص برنده مي شد هواداران از ارايه بازي زيباي تيم ها راضي بودند.
 
 
دربي اگر چه همان سه امتياز ساير ديدارها را دارد ولي اهميتش چندين برابر بقيه ديدارهاست، يحيي گل محمدي با برد در دربي مي تواند جايگها خود را در نيمکت پرسپوليس تحکيم کند، نيمکتي که برخي از پيشکسوتان آن را بزرگتر از تجربه فعلي گل محمدي مي دانند.
 
قلعه نوعي نيز در راستاي عدم باختش در دربي قصد دارد همچنان به اين موفقيت ها ادامه دهد.
 
دربي هميشه ديدني است اما گويا دربي 76 شرايط ويژه اي دارد./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار