ما باید تعریف مبانی و اصول حاکم بر فیلمسازی فعلی را عوض کنیم و بعد برویم به دنبال فیلمسازی قرآنی. آن موقع است که ما می توانیم بگوییم که جریان فیلمسازی قرآنی راه انداخته ایم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، فرج الله سلحشور، نويسنده و كارگردان شناخته شده كشورمان در گفتگو با ستاد خبري جشنواره های بین المللی قرآنی «آيات» تلاش براي حضور بيشتر مفاهيم بلند قرآني در متن جامعه از هر طريقي را بسيار شايسته دانست و گفت: آمدن قرآن در جامعه از هر طریقی – خواندن، گوش کردن، نگاه کردن و حتی داشتن قرآن – تاثیر و برکات فراوانی دارد. اما اینکه هنری قرآنی خلق شود و این هنر وارد جامعه شود، قطعا می تواند ارزش های قرآنی را زیباتر متجلی کند و تاثیرگذاری بیشتری در جامعه داشته باشد.
وي درباره استفاده از ظرفيت هنر سينما براي بيان مفاهيم قرآني نيز گفت: فیلمسازی زبان است. اینکه این زبان برای زدن چه حرفی استفاده می شود، به شخصیت کارگردان و نویسنده برمی گردد. آیا کسی که فیلم های غیر اخلاقی می سازد، یا فیلم های سیاسی و اجتماعی و غیره، آیا اگر برود سراغ فیلمسازی قرآنی، می تواند یک فیلم قرآنی یا اسلامی بسازد؟ مثلا یک خواننده با تجربه، که سال ها اجرا کرده و استیج های زیادی را تجربه کرده، آیا می تواند برود مداحی کند؟ نه، نمی تواند. چون مداحی هم شناخت و تجربه و هم ایمان و اخلاص می خواهد.
سلحشور ادامه داد: قرآن هم همینطور است؛ قرآن شناخت می خواهد. یک فرد باید سیره قرآنی داشته باشد، باید یک زندگی قرآنی داشته باشد. حالا به آدم اگر دوربین و امکانات فیلمبرداری داده شود، می تواند فیلم قرآنی بسازد. به نظرم جشنواره قرآنی اول هنرمند قرآنی می خواهد.  
كارگردان سريال يوسف پيامبر(ع) تاكيد كرد: اگر بخواهم در مقام آماری بگویم، یک درصد از پتانسيل سينمايي كشور در اختيار قرآن و مفاهيم قرآني قرار گرفته است. از فیلم و سریال هاي ساخته شده هم با ارفاق یک درصد شان به قرآن مربوط می شود.
وي با تاكيد بر فراگيري و تاثير بالاي فعاليت‌هاي قرآني – هنري، درباره تاثير برگزاري چنين جشنواره‌اي در كشور و جهان گفت: تجربه ساخت سریال یوسف، مریم و اصحاب کهف به ما نشان داد که هنر قرآنی می تواند جهانگیر شود. ظرفیت های این عرصه هنری نسبت به هنرهای دیگر قابل قیاس نیست. سریال یوسف در بیش از 120 کشور دنیا پخش شده و ببیننده داشته است و این نشان دهنده ظرفیت بالای این عرصه برای بیان مفاهیم و نکته های ناب قرآنی است. جواد فروغی که برای تلاوت قرآن و فعالیت های قرآنی دائم به کشورهای مختلف سفر می کند به من گفت که بسیای از افراد بعد از دیدن این سریال توسط خود او شیعه شده اند. منتها در داخل برخي اصرار به ساخت و تولید و حمایت از سینمای مبتذل و تلویزیون ناهنجار دارند.
سلحشور ادامه داد: ما بایستی اصول و مبانی حاکم بر فیلمسازی مان تغییر کند. در فیلمسازی قرآنی باید حرف خداوند را زد ولی سینمای فعلی می گوید: «من می گویم.» وقتی به دنبال جایزه هستیم، این فیلمسازی قرآنی نیست. ما باید تعریف مبانی و اصول حاکم بر فیلمسازی فعلی را عوض کنیم و بعد برویم به دنبال فیلمسازی قرآنی. آن موقع است که ما می توانیم بگوییم که جریان فیلمسازی قرآنی راه انداخته ایم.
وي تاكيد كرد: هنرمند قرآنی می تواند عامل سازندگی در جشنواره باشد ولی هنرمند غیر قرآنی، برعکس. الان ما بر اساس قرآن، برای خودمان تئوری فیلمسازی تعریف کرده ایم و بر اساس آن تئوری ها فیلم هایی نیز تولید کرده ایم. ولی متاسفانه کسی زیاد مشتاق این مسئله نیست.
سلحشور با ابراز خرسندي از برگزاري جشنواره آيات در رشته‌هاي مختلف هنري و استان‌ها و برخي كشورهاي آسيايي و اروپايي، به شركت‌كنندگان توصيه كرد که بر اساس قصه های واقعی و مستند کار کنند که البته این قصه ها طبعا معنوی و ارزشی باشند که هیچ واقعه معنوی نیست که رد پایی در قرآن نداشته باشد. و این نکته رادر اولویت کارشان قرار دهند.
وي همچنين از مسئولان جشنواره آيات خواست تا براي سال بعد ضمن تبيين مباني هنر قرآني و اسلامي، بعد از ارائه آموزش‌هاي لازم، رقابت اصلي را ميان افراد آموزش ديده، برگزار كنند.
شايان ذكر است معاونت امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با همکاری نهاد های مختلف فرهنگی جشنواره هاي بین المللی قرآنی «آیات» را در دهه فجر و همزمان در22 استان و 22 کشور جهان، در قالب برنامه های فرهنگی و هنری برگزار می کند. علاقمندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و ارسال آثار و همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق پایگاه اطلاع رسانی جشنواره به نشانی www.quranfestival.irمراجعه کنند./ي2

برچسب ها: سلحشور ، کارگردان ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار