دو سال است که اردن شاهد اعتراض هاي گسترده به وجود فساد در کشور،‌ بي کفايتي دولت و روند کند تغييرات است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه نيويورک تايمز؛ در ماه نوامبر تظاهرات خونيني در اعتراض به کاهش يارانه سوخت در سراسر اردن برگزار شد. 

خشم گسترده مردم،‌ چهره هاي سياسي که از دير باز مخالف حکومت بودند را با افرادي که زماني بخشي از پايگاه وفادار به سلطنت محسوب مي شدند، کنار هم قرار داد. موضوع اعتراض ها هم اندک اندک گسترش يافت و از خشم درمورد فساد مقامات به اظهارات گستاخانه تري مانند بيان نارضايتي از عبدالله دوم، پادشاه اين کشور تغيير جهت داد. اکنون پادشاه براي ساکت کردن منتقدانش به برگزاري دور جديدي از انتخابات پارلماني که قرار است روز چهارشنبه برگزار شود، متوسل شده است.  وي قول داده است با اين کار روح تازه اي بر کالبد دموکراسي کشور دميده خواهد شد.   
 
اين انتخابات درحالي برگزار مي شود که اردن با چالش هاي داخلي متعددي از جمله کسري بودجه شديد و هجوم بيش از 200 هزار پناهنده سوري مواجه است. باوجود آنکه مخالفان اردني نسبت به ساير کشورهاي منطقه ميانه رو تر به نظر مي رسند و به جاي سرنگوني حکومت خواهان اصلاحات در کشور هستند اما همچنان فشار ها بر پادشاه بالا است. 

با توجه به برگزاري انتخابات ناسالم در اردن که به وضع قوانين ناکارآمد منجر شده است بسياري از منتقدان دولت انتخابات چهارشنبه را به عنوان تلاش مذبوحانه و نمايشي پادشاه اين کشور به منظور جلوگيري از سرنگوني رد کرده اند.  برخي گروه هاي مخالف ازجمله بزرگترين آنها يعني اخوان المسلمين اردن و شبکه اعتراضي موسوم به هيراک هم اين انتخابات را تحريم کرده اند.  
اما گروه هاي مخالف ديگر در اين انتخابات شرکت مي کنند.
برچسب ها: معترض ، پادشاه ، اردن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار