بنادر منطقه آزاد چابهار عامل صرفه جویی 48 ساعته در رسیدن کالا به بازارهای هدف می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، همایش اخير معرفی فرصت های سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران به فعالان و بازرگانان افغانستان، فرصتی را براي تبیین نقش و اهمیت چابهار در مبادلات اقتصادی و سرمایه گذاری به وجود آورده است.
 
چابهار با مساحت 17155 كيلومتر مربع يكي از مراكز صیادی و تجاري كشور است که  با وجود 2400 فروند انواع شناور صیادی، ظرفیت صید سالانه چابهار بیش از 170 هزار تن انواع ماهی است که 60 درصد صید کشور و بیشترین میزان صید ماهی صنعتی کشور (ماهی تن) را به خود اختصاص داده است.
 
شهباز يزداني در همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری با اشاره به ظرفیت ها و فرصت های تنها بندر اقیانوسی و استراتژیک کشور، گفت : 230 هکتار اراضي منطقه آزاد چابهار  برای فعالیت های تجاری، خدماتی، اداری، گردشگری،  160 هکتار برای توسعه صنایع غیر آلاینده و سردخانه ها، 960 هکتار به شهرک مسکونی و دانشگاهي، 1400 هکتار به فضای جنگلی و حیات وحش و کشاورزی،  450 هکتار برای توسعه روستای تیس و ایجاد یک دهکده توریستی ـ تفریحی اختصاص یافته است.  
 
برای ایجاد شهرک های بازی و اسکله های اختصاصی ورزش های آبی 700 هکتار و برای صنایع کوچک و انبارهای متوسط 3000 هکتاراختصاص یافته که تاکنون 630 هکتار آن آماده شده است.
 
همچنین  7000 هکتار از اراضی منطقه برای ایجاد صنایع بزرگ، انبارها، فرودگاه، پالایشگاه و در نهایت  وسعتی بالغ بر 100 هکتار برای کاربری های ویژه همچون آب شیرین کن و مجتمع کشتی سازی اختصاص دارد.
 
شهباز یزدانی در ادامه به زیرساخت های اقتصادی چابهار اشاره کرد و گفت: 14 پست اسکله صیادی و 2230 فروند انواع شناور صیادی در چابهار فعالیت می کنند.

وي افزود: اسکله تجاری شهید کلانتری با آبخور 12.5 متر با ظرفیت 45000 تن آماده پذیرش کشتی ها است همچنین اسکله تجاری شهید بهشتی با عمق 9 متر و دارا بودن چهار پست پهلوگیری هر کدام به ظرفیت 25000 تن و یک پست 100هزار تنی آماده ارائه خدمات به فعالان اقتصادی است.
 
وي تصريح كرد : ظرفیت سالانه تخیه و بارگیری اسکله های تجاری چابهار  3 میلیون تن است که با پیشبرد برنامه و اهداف بلند مدت تا سال 2015 این میزان به 6 میلیون تن افزایش می یابد.  
 
يزداني با اشاره به اينكه میزان صید سالانه 170 هزار تن ماهی در منطقه چابهار به 300 هزار تن قابل ارتقاء است، اظهارداشت: 3000 تن ظرفیت تولید میگو در 1200 هکتار مزارع پرورش میگو و تولید سالانه 80 هزار تن انواع میوه های گرمسیری از جمله موز، خربزه درختی و چیکو از دیگر زیر ساخت های اقتصادی منطقه است.  
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در مورد زیرساخت های این منطقه، گفت: 7 مجتمع تجاری متعلق به بخش خصوصی با 60 هزار مترمربع زیربنا و همچنين دو هتل 3 و 2 ستاره با 140 تخت پذیرای مسافران و گردشگران چابهار است که برنامه بلند مدتی برای توسعه فضاهای اقامتی در منطقه پیش بینی شده است. 

یزدانی با اشاره به قابليت هاي منطقه آزاد چابهار در عرصه تجارت جهانی، اظهارداشت:  چابهار کوتاه ترین، اقتصادی ترین و امن ترین مسیر جاده ای ترانزیت کالا به داخل کشور و کشورهای حوزه CIS  است. 

وي افزود : چابهار بندری بین المللی برای تامین نیاز ترانزیتی بیش از 11 کشور با جمعیتی بالغ بر 400 میلیون نفر است.

وي ادامه داد : منطقه آزاد چابهار محل تلاقی تجارت شرق (آسیا و اقیانوسیه) با غرب (اروپا و آفریقا) می تواند پل ارتباطی کشورهای عضو ECO  و ASEAN باشد. 

وي افزود : چابهار مرکز ثقل تجاری کشورهای اسلامی آسیا، آفریقا و اروپا بخصوص در بخش صنایع غذائی (حلال) است.
 
وی همچنین به پتانسیل های بنادر منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: بنادر چابهار 330 مایل دریایی نزدیکتر از دبی و دیگر بنادر واقع در خلیج فارس است که باعث صرفه جویی 48 ساعته در رسیدن کالا به بازارهای هدف می شود.
 
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور بر طبق نظریه کارشناسان سازمان ملل یکی از 5 نقطه جهان است که قابلیت تبدیل شدن به یک مگا پورت را دارد.
 
منطقه آزاد چابهار به دلیل دسترسی به مواد اولیه ارزان و بازارهای پر مصرف شبه قاره هند، آسیای میانه و شاخ آفریقا، قابلیت تبدیل شدن به یک قطب صنعتی را دارد.
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار مزایای موقعیت استراتژیک منطقه آزاد چابهار را عبور کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب از ایران دانست و تاکید کرد: چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی این کریدور نقش کلیدی را در بهره برداری از مزایای آن ایفا می کند.
 
وی افزود: قرار گرفتن در خارج از منطقه بحرانی خلیج فارس و قابل اتکا بودن در شرایط بحرانی برای کشور و منطقه، دروازه ورودی به تنگه هرمز که بیش از 48 درصد سوخت جهان و 70 درصد سوخت کشورهای چین و ژاپن از این منطقه تامین می شود از دیگر مزیت های استراتژیک این منطقه است ضمن اینکه چابهار دارای ذخایر عظیم معدنی و دریایی برای استقرار صنایع شیلاتی و ساختمانی است.
 
وي ادامه داد :‌ از ديگر مزاياي بندری و گمرکی منطقه آزاد چابهار مي توان به  امکان ثبت شرکت و موسسه ظرف یک روز کاری بدون تشریفات، امکان ثبت و راه اندازی انواع بانک و بیمه داخلی و خارجی و نمایندگی امکان استفاده از نیروی کار خارجی تا سقف 10 درصد، معافیت 20 ساله بر درآمد و دارایی ها و سود حاصله، امکان تبدیل ارزهای مختلف بدون محدویت، واردات ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع بدون عوارض گمرکی، امکان 100 درصد مالکیت خارجی شرکت ثبت شده در منطقه آزاد، آزادی بازگشت سرمایه و سود حاصله به خارج از کشور، امکان استفاده از نیروی کار خارجی تا سقف 10 درصد، امکان بهره مندی از تخفیف در واردات نیازمندی های رفاهی و مسکونی، بهره مندی از قوانین کار و تامین اجتماعی خاص مناطق، امکان واردات و بهره برداری از ماشین آلات مرتبط به تولید با تخفیف خاص و در نهایت  امکان واردات بخشی از تولید به داخلی ایران در قالب ارزش افزوده، اشاره کرد.  
 
شهباز یزدانی مزایای سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار را نیز بر شمرد و گفت: امکان مشارکت و سرمایه گذاری داخلی و خارجی بدون محدویت در نسبت سهم ، دسترسی به بازارهای بین المللی از طریق آبراه های آزاد با وجود نیروی کار ارزان و ماهر از جمله مزیت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار است.  
 
همچنین برخورداری از موقعیت جغرافیای مناسب برای پردازش صادرات و ترانزیت، برخورداری از آب و هوائی معتدل و امکان کار در تمام فصول سال و وجود مواد اولیه ارزان و فراوان در منطقه و کشورهای همجوار برای راه اندازی صنایع مختلف معدنی، کشاورزی، چرم و گوشت، میوه و پنبه از دیگر مزیت های سرمایه گذاری تنها بندر اقیانوسی کشور است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار