هر ايراني ساليانه 45 کيلو سيب زميني مصرف مي کند.

به گزارش خبرنگار ا قتصادي باشگاه خبرنگاران، محمدرحيم نيازي رئيس هيئت مديره انجمن ملي سيب زميني ايران با بيان مطلب بالا گفت: سرانه مصرف سيب زميني هر ايراني 45 کيلو است که اين ميزان مصرف نسبت به شهروندان کشورهاي در حال توسعه بسيار کم است.

وي افزود: ساليانه 4 ميليون و 800 هزار تن الي 5 ميليون تن سيب زميني در کشور توليد مي شود.

وي با بيان اينکه ارزش غذايي سيب زميني به نسبت بسياري از مواد غذايي بالا است و بايد مصرف سرانه کشور ما نيز افزايش يابد اظهار داشت: هم اکنون 466 هزار هکتار سطح زيرکشت سيب زميني در کشور وجود دارد که تا پايان آذرماه ميزان توليد سيب زميني در کشور به 5 ميليون و 200 هزار تن رسيده است.
وي ادامه داد: ميزان مصرف ساليانه سيب زميني کشور در حدود 3 ميليون تن مي باشد که 500 هزار تن آن مصرف کارخانجات صنايع تبديلي است.
وي در خصوص صادرات سيب زميني در کشور گفت: در 9 ماهه سال جاري 600 هزار تن سيب زميني از کشور به عراق، آذربايجان، افغانستان، گرجستان، روسيه و کشورهاي حاشيه خليج فارس صادر شده است.

نيازي با اشاره به استان ها و شهرهاي توليدکنننده سيب زميني در کشور گفت: کرمان، دزفول، خوزستان، همدان، اصفهان و گلستان از جمله استان هايي هستند که توليدکننده سيب زميني در کشور هستند.

رئيس هيئت مديره انجمن ملي سيب زميني ايران با اشاره به بالا رفتن هزينه هاي توليد در کشور گفت: هزينه توليد هر کيلو سيب زميني در کشور 250 الي 300 تومان است و اين در حالي است که نرخ متوسط فروش هر کيلو سيب زميني از کشاورز 220 الي 230 تومان است./ر
برچسب ها: ایران ، سیب زمینی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار