"سان انجل راسموسن" در مقاله جديد خود در نشريه "فارن پاليسي" به بررسي تاثير تحريم ها بر روي اقتصاد و جامعه ايران پرداخته و اذعان مي كند كه اين تحريم ها تاثير چنداني بر معيشت ايرانيان نداشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فارن پاليسي، نويسنده مقاله خود را با طرح اين پرسش آغاز مي كند كه "آيا ايرانيان تاثير تحريم هاي آمريكا بر اقتصاد كشورشان را واقعا احساس مي كنند؟" راسموسن سپس به گزارش بازديد خود از بازار "بزرگ تهران" مي پردازد و از شرايط عادي زندگي در آنجا مي گويد: "در بازار بزرگ تهران، باربرها رفت و آمد مي كنند و فرش و كفش هاي چرمي را با خود حمل مي كنند. كفش هاي مارك دار چيني مثل كفش هاي نايكي نيز در بازار ايران وجود دارند." 

نويسنده در ادامه مقاله به تاثير اندك تحريم ها بر زندگي مردم مي پردازد و مي گويد "آنچه در رسانه هاي غربي ادعا مي شود آنست كه تحريم هاي بين المللي عليه نظام بانكداري و حوزه انرژي ايران آن كشور را به زانو در آورده است و اين گونه القا مي كنند كه ايرانيان صرفا در مورد اقتصاد سخن مي گويند در حالي كه واقعيت اينگونه نيست."  
 
وي در ادامه مي افزايد "عليرغم گذشت شش ماه از فشار هاي وارده در اثر سخت ترين تحريم هاي اعمال شده از سوي آمريكا و اتحاديه اروپا، ايران به حيات عادي خود ادامه مي دهد." 

نويسنده به شايعه سازي هاي غربي ها در مورد افزايش سرسام آور قيمت در ايران اشاره مي كند و مي گويد "در بازار تهران قيمت يك قرص نان بربري هنوز 6000 ريال است كه نسبت به شش ماه گذشته ثابت مانده است. دولت ايران نيز سعي دارد تا قيمت ها را ثابت نگه دارد. قيمت هاي حامل هاي انرژي افزايش يافته اما نه آنچنان. هزينه انرژي براي يك خانواده كوچك ايراني بين 15 تا 20 دلار است." 

وي در مورد ارزيابي هاي اشتباه قدرت هاي غربي در مورد تاثير تحريم ها بر روي ايران مي پردازد و مي گويد "تصميم گيرندگان غربي گمان مي كردند كه تحرکات برخي اخلالگران در بازار تهران به  ضربه خواهد زد، در حالي كه اين محاسبات آنها هم اشتباه از آب درآمد. اعتراضات ظاهري در بازار نيز تنها يك روز به طول انجاميد و پس از آن بازار تهران به وضعيت عادي خود بازگشت." 

تحليلگر فارين پالسي در ادامه مي افزايد "درجه تحريم هاي كنوني امروز كمتر از تحريم هاي وضع شده عليه ايران در دوره جنگ ايران و عراق بوده است و ايرانيان با تجربه تحريم آشنا هستند و براحتي از کنار آنها مي گذرند." 

وي در نهايت به آگاهي ملت ايران و اعتماد آنان به نظام اسلامي اشاره مي كند و مي گويد "بسياري از ايرانيان دولتشان را مقصر مشكلات اقتصادي بوجود امده نمي دانند بلكه معتقدند كه اين تحريم هاي اعمال شده، از سوي غرب است و غرب در اين ميان مقصر است." 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار