دومين سامانه پرداخت عوارض الکترونيکي صبح امروز با حضور وزير راه و شهرسازي و جمعي از مسئولين افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، دومين عوارضي مجهز به سيستم پرداخت الکترونيکي در آزادراه تهران- پرديس به صورت رسمي شروع به فعاليت کرد از اين رو علي نيکزاد در جمع خبرنگاران گفت: در کشور 16 آزاد راه به طور 1900 کيلومتر در دست بهره برداري است و 3291 کيلومتر در دست اجرا مي باشد.

وي با توجه به اجراي آزمايشي پرداخت عوارض الکترونيکي در عوارض تهران-قم ادامه داد: امروز در آزادراه تهران- پرديس پرداخت به صورت الکترونيکي آزاد شد و قرار است تا پايان سال عوارضي هاي اهواز به بندرعباس، قم به کاشان، و نيز همدان به ساوه به روش الکترونيکيETC پرداخت صورت گيرد.

وي با توجه به همکاري بخش خصوصي و عقد قرارداد با بانک مسکن در جهت سهولت پرداخت عوارض الکترونيکي اظهار داشت: تا پايان شهريور ماه سال 92 در تمامي آزادراه هاي کشور امکان پرداخت الکترونيکي فراهم مي شود.

نيکزاد در ادامه افزود: پرداخت الکترونيکي باعث صرفه جويي در وقت و کاهش سوخت مي شود.

وزير راه و شهرسازي همچنين گفت: از آنجا که بانک مسکن متولي شارژ و پرداخت الکترونيکي مي باشد با شارژ 20 هزار تا 200 هزار تومان بين 7 تا 50/22 درصد تخفيف در پرداخت عوارض را براي هموطنانمان قائل مي شود.

 براساس این گزارش: اولین آزادراهی که به سیستم ETC (سامانه اخذ الکترونیکی عوارض ) مجهز شد، گیت عوارضی آزادراه قم ـ تهران بود و در گام دوم این سیستم در آزادراه تهران-پردیس نصب خواهد شد.
 
سیستم بدین ترتیب کار می‌کند که به محض ورود خودرو به گیت اخذ عوارض، حسگرهای موجود که در کف جاده وجود دارند، به سیستم رایانه‌ای اعلام می‌کنند که خودرویی وارد شده است و سپس برچسب الکترونیکی کوچکی که روی شیشه جلوی خودروها نصب می‌شود، با حسگرهای عوارضی‌ها ارتباط رادیویی برقرار می‌کند و شناسه برچسب الکترونیکی عوارض از طریق خطوط فیبر نوری به مرکز کنترل ارسال می‌شود و رایانه مرکز مبلغ عوارض را برای خودرو محاسبه می‌کند و به این ترتیب مبلغ عوارضی به صورت خودکار از آن برچسب کسر می‌شود.
 
این امر موجب می‌شود ایستایی خودروهایی پشت گیت‌های عوارضی‌ها ‌و زمان عبور از آزادراه‌ها، کاهش یابد.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در آینده نزدیک این نوع سیستم‌ها در تمامی آزادراه‌ها نصب خواهد شد و راننده‌ها می‌توانند با تجهیز به این سیستم بدون توقف از محل گیت عوارضی‌ها عبور کنند.
 
این سیستم برای اولین‌بار در آزادراه تهران ـ قم و در دهه فجر سال گذشته نصب شد.
 
طبق اعلام مسئولان سازمان راهداری مردم می‌توانند از مراکزی که مشخص شده است این کارت‌های مخصوص را دریافت کنند که یکی از این مراکز برای ارائه این کارت‌ها و برچسب‌های مخصوص، عوارضی آزاد‌راه تهران ـ قم و عوارضی آزاد‌راه تهران - پردیس است که کارت‌های مخصوص را با درصدی تخفیف به متقاضیان ارائه می‌دهند.
 
علاقمندان می‌توانند کارت‌های مخصوص را در مراحل بعد از بانک‌های عامل که احتمالاً بانک مسکن است، تهیه کنند و مورد استفاده قرار دهند؛ حسگر برای نصب دراختیار رانندگان قرار می‌گیرد و کارت‌ها نیز قابل شارژ مجدد هستند.
 
در این راستا همچنین بروشورهای اطلاع‌رسانی برای آشنایی با نحوه استفاده و تهیه کارت درنظر گرفته شده است که در محل عوارضی آزاد‌راه در اختیار مسافران و رانندگان قرار می‌گیرد.
 
همچنین در گام اول ارائه این برچسب‌ها، حدود 25 درصد نسبت به مبلغ شارژ اصلی، مبلغ بیشتری در کارت‌ها شارژ شده است تا با تشویق مردم، این فرهنگ‌سازی در استفاده از کارت‌ها ایجاد شود و کسانی که برای اولین بار این کارت‌ها را خریداری می‌کنند، بیش از اعتبار کارت، اعتبار اضافی به کارت‌شان اختصاص ‌می‌یابد تا بدین ترتیب مشوقی برای جذب رانندگان برای این پروژه به وجود آید./ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار