انسان امروز به هر سو نگاه می کند گناهی جدید او را به سوی خویش می خواند وتنها کسانی که می توانند ازاین مهلکه به سلامت گذر کنند و آب حیات را به حلاوت درکام خویش جاری سازندکه ازحیات طیّبه برخوردار گردند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ پرنده خبری در آخرین نوشته خود اورده است:

 انسان امروز به هر سو نگاه می کند گناهی جدید او را به سوی خویش می خواند وتنها کسانی که می توانند ازاین مهلکه به سلامت گذر کنند و آب حیات را به حلاوت درکام خویش جاری سازندکه ازحیات طیّبه برخوردار گردند و تعالیم الهی و پیشوایان دین را چراغ راه خود قرار دهند و در این میان رهنمودهای انسان ساز رضوی در زمینه حیات طیبه خود، دایره المعارفی ازعلوم و معارف الهی و گنجینه ای گهربار برای کسانی است که درجستجوی حیات طیّبه و زندگی معنوی می باشندو خوشا به حال کسانی که دل به این کوثر معنوی می سپرند و کام خود را از این آب زلال و گوارا که خود چشمه ای ازبهشت الهی است ، سیراب می کنند.

« عَن اَبی الحسن علی بن موسی الرضا (ع) عَن اَبیهِ ، عَن اَبائِهِ عَن اَمیرِالمؤُمنین (ع) : اِنَّه قال « الدُّنیا کُلُّها جهلٌ اِلاّ مَواضِعَ العِلم ، وَ العِلمُ کُلُّهُ حُجَّةٌ اِلاّ ما عمل َ بِه ، والعملُ کُلُّه رِیاءٌ اِلاّ ما کان َ مُخلِصاً ، وَالإِخلاصُ علی خَطَرٍ حتی یَنظر العبد ُ بما یُختَمُ لَهُ».1
امام رضا (ع) از پدرانش از حضرت علی (ع) نقل کرده اند که فرمود : دنیا تمامش جهل است مگر مواضع علم ودانش ، وتمام علم ودانش ، حجت است مگر آن علمی که بدان عمل شود و تمام عمل ، ریا است مگر آنچه با خلوص نیت و پاکی ضمیر واقع شده باشد ، واخلاص در عمل را خطری بزرگ تهدید می کند .

عن الرضا (علیه السلام ) عن البیه ، عن ابائه (علیهم السلام ) قال : قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ): ما من قوم کانت لهم مشورة فحضر معهم من اسمه محمد او احمد فادخلوه فى مشورتهم الاکان خیرا لهم.2

امام رضا(ع) فرمود: رسول اکرم(ص) فرموده است: هر گروهی امورات خود را با مشورت اصلاح کند و بین آن گروه نام محمد ، حامد ، محمود ، احمد باشد ؛ در صورتی که گروه مشورت کننده به احترام این نام رای و نظر آنها را درتصمیم گیری خود وارد نماید ، سرانجام کارشان به خیر و موفقیّت منتهی خواهدشد.

قال على بن موسى الرضا (علیه السلام ): قال على (علیه السلام ):

التدبیر قبل العمل یومنک من الندم .3

امام رضا (علیه السلام ) فرمود: حضرت على (علیه السلام ) فرمود:

((قبل از اینکه کارى را شروع کنى ، در اطراف آن نیک تاءمل کن تا شما را از پشیمانى نگهدارى کند)).

«اَلعِلمُ خَزائِنُ و مَفاتیحُهُ السؤال»4

امام رضا(ع)فرمود : علم گنجینه های کمال است و کلیدهای آن گنجینه ها پرسش کردن است.

قال على بن موسى (علیه السلام ): اجعلوا لبیوتکم نصیبا من القرآن ، فان البیت اذا قرى فیه القرآن یسر على اهله ، وکثر خیره ، وکان سکانه فى زیادة .5

امام رضا (علیه السلام ) فرمود: براى خانواده خود بهره اى از قرآن کریم ، قرار دهید، زیرا در خانه اى که قرآن قرائت شود، گشایش براى ساکنان فراهم آید و خیرش فراوان شود و اهل خانه در برکت و فزونى باشند.

عن الرضا (علیه السلام ) عن ابائه قال : قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ): علیکم بمکارم الاخلاق فان الله عزوجل بعثنى بها.6

حضرت رضا (علیه السلام ) از پدران گرامى خود حدیث کرد که رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) به مردم مى فرمود: بکوشید تا به مکارم اخلاق تخلق یابید، زیرا خداوند مرا براى بسط اخلاق بزرگوارانه مبعوث فرموده است .

قال على بن موسى الرضا (علیه السلام ): اقربکم منى مجلسا یوم القیامه احسنکم خلقا وخیرکم لاهله .7

امام رضا (علیه السلام ) فرموده است : ((در قیامت آن کس به من نزدیکتر است که در دنیا خوش اخلاق تر و نسبت به خانواده خود نیکوتر باشد)).

عن ابى الحسن الرضا (علیه السلام ): من رضى عن تعالى بالقلیل من الرزق ، رضى الله عنه بالقلیل من العمل .8

امام رضا (علیه السلام ) فرمود: کسى که به روزى اندک از خداوند خشنود باشد، خداوند از او به عمل کم ، خشنود خواهد

قال الرضا (علیه السلام ): من اصبح وامسى معافى ، فى بدنه ، آمنا فى سربه عنده قوت یومه ، فکانما حیزت له الدنیا.9

امام رضا (علیه السلام ) فرمود: ((هر کس صبح و شام کند، در حالى که تندرست و داراى امنیت و آرامش خاطر باشد و قوت روزانه خود را داشته باشد، گویا که همه دنیا براى او فراهم است )).

قال على بن موسى الرضا (علیه السلام ): قد قرن الله عزوجل حقهما بحقه فقال : ان اشکرلى ولوالدیک الى المصیر.10

امام رضا (علیه السلام ) فرمود: خداوند در قرآن شریف حق والدین را قرین حق خود قرار داده و فرموده است : ((شکرگزار من و شکرگزار پدر و مادرت باش که برگشت همه به سوى اوست )).

قال ابوالحسن الرضا (علیه السلام ): یکون الرجل یصل رحمه فیکون قد بقى من عمره ثلاث سنین فیصیرها الله ثلاثین سنة ویفعل الله ما یشاء.11

امام رضا (علیه السلام ) فرمود: کسى که سه سال از عمرش باقى باشد، اما صله رحم انجام دهد، خداوند بزرگ سى سال بر عمرش اضافه مى کند و خدا هر چه اراده کند، انجام مى دهد.

قال على بن موسى الرضا (علیه السلام ) الهدیة تذهب الضغائن من الصدور. 12

امام رضا (علیه السلام ) فرمود: هدیه کینه ها را از دلها مى زداید.

قال على بن موسى الرضا (علیه السلام ): من اختار قرابات ابوى دینه محمد وعلى صلوات الله علیهما على قربات ابوى نسبه اختاره الله تعالى على رؤ س الاشهاد یوم التناد وشهره بخلع کراماته وشرفه بها على العباد الا من ساواه فى فضائله او فضله . 13

هر کس پیوستن به رحم و خویشاوندان پدران دینى خود محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) و على (علیه السلام ) را بر پیوستن بر خویشان و رحم پدران نسبى خویش برگزیند و مقدم دارد خداوند روز قیامت او را در مقابل دیدگان گواهى دهندگان برگزیند و به خلعت کرامتش او را مشهور گرداند و نیز وى را به کرامت خود بر سایر بندگان شرافت و برترى مى دهد، مگر بندگانى که در فضل و یا فضایل با وى مساوى و برابر باشند.

قال على بن موسى الرضا (علیه سلام ): لا لحسود لذة .14

حضرت رضا (علیه سلام ) فرمود: حسود را لذت نباشد.

عن الرضا (علیه سلام ) عن ابائه : قال : قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ): من کان مسلما فلا یمکر ولا یخدع ، فانى سمعت جبرئیل (علیه سلام ) یقول : ان المکر والخدیعة فى النار.15

امام رضا (علیه سلام ) از پدران بزرگوار خود روایت کرده است که رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هر که مسلمان است ، مکر و نیرنگ ندارد زیرا من از جبرئیل (علیه سلام ) شنیدم ، مى گفت : همانا مکر و نیرنگ در آتشند.

و چه خوب است که امروز در عصر انفجار اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی و صنعت که هرکدام به نوبه خود زمینه های انحراف و گناه را به سهولت فراهم و کام خانواده ها را تلخ می کند حلاوت و شیرینی گنجینه گهر بار فرهنگ رضوی را به عنوان هدیه ای ارزشمند پیشروی جامعه قرار داد و با رهنمودهای ارزنده رضوی کام خانواده ها را شیرین و برنامه حیات طیبه از دیدگاه امام رضا(ع) را فرا روی جامعه جهانی نهاد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.