کود ارگانیک ورمی کومپوست اولین بار در سطح استان اصفهان به ابتکار یکی از فعالان کشاورزی شهرستان فلاورجان تولید شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان  مسوول زراعت جهاد کشاورزی فلاورجان گفت: تولید این کود در سطح یک هزار متر مربع به ابتکار یکی از کشاورزان این شهرستان آغاز شد.
سید ابوالفضل رضوی افزود: این نوع کود به عنوان مطلوب ترین کود ارگانیک در مصارف کشاورزی با هدف جلوگیری از مصرف بی رویه کودهای شیمیایی که باعث تخریب خاک های زراعی و محیط زیست شده، تولید و عرضه می شود.

وی گفت: این کود توسط گونه کرم خاکی به نام ایزونیا فتیدا تولید می شود که علاوه برتولید کود آلی از پروتئین بدن کرم خاکی ورمی در تغذیه آبزیان، خوراک دام و طیور و مواد گرانقیمت آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود.

وی تاکید کرد: استفاده از کود آلی به عنوان جایگزینی برای کود شیمیایی می تواند علاوه برکاهش هزینه تهیه کود شیمیایی، باعث کاهش آلودگی محیط زیست، تقویت حاصلخیزی و باروری خاک، ایجاد مقاومت محصولات به بیماری ها و آفات رایج در منطقه و اصلاح خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک شود.

این کارشناس جهاد کشاورزی گفت: این کود غذای کاملی برای گیاهان محسوب می شود و علاوه بر این که به رشد و نمو گیاهان سرعت می دهد، موجب حاصلخیزی خاک هم می شود.

رضوی اظهار داشت: این کود حاوی تمام عناصر غذایی شامل ازت،فسفات،پتاس و عناصر ریز مغذی بوده و براحتی می تواند نیاز گیاه را تامین کند.

تولید کننده این نوع کود که کار خود را در روستای ونهر شهرستان فلاورجان آغاز کرده است گفت:در این طرح علاوه بر حفظ محیط زیست درآمدزایی خوبی نیز برای تولید کننده ایجاد می شود .

عزیز الله فخرایی هدف از اجرای این طرح را تولید کود ارگانیک دانست و افزود: کود ورمی کمپوست را می توان در فضاهای مختلف از جمله پارکینگ، انباری و همچنین بالکن منزل تولید کرد.

وی گفت:در این طرح با استفاده از فضولات دامی ،بقایای گیاهی، ضایعات کشاورزی و جلبک ها تحت شرایط مناسب و رطوبت 70 درصد و گرمای 30 درجه با اضافه کردن کرم های خاکی ،مخلوط تهیه شده بصورت مرتب آبپاشی شده و پس از دو ماه مخلوط آماده شده را سرند و رطوبت آن را کم و در مزارع و گلخانه ها استفاده می کنند./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.