عدسها، عضوی كوچك ولی مغذی از خانواده گیاهان بُنشنی هستند كه منبع بسیار خوبی از مواد غنی مورد نیاز بدن است .

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان ،عدس سرشار از اسید فولیك است. با توجه به اینكه اسید فولیك به حرارت، بسیار حساس است ولی در عدس پخته مقدار قابل توجهی یافت می‌شود.

عدس سرشار از پتاسیم است و در كنار منیزیم می‌تواند، برای فشار خونی‌ها مناسب باشد و باعث باز شدن عروق خونی بیماران قلبی و عروقی شود. وهمچنین به دلیل دارا بودن منگنز و «روی» برای رشد كودك و سلامت بسیار مفید است.

عدس سرشار از B6، اسید فولیك و ‌آهن است كه می‌تواند، برای كم‌خونی مفید باشد و نه تنها باعث سوخت آهسته كربوهیدراتهای پیچیده می‌شوند بلكه باعث افزایش انرژی بدن با پر كردن ذخائر آهنی بدن شما می‌شوند. مخصوصاً برای خانمهایی كه در سنین باروری هستند خیلی درمعرض كمبود آهن هستند، افزایش (تقویت) ذخائر آهن با عدس ایده بسیار مناسبی است چون برخلاف گوشت قرمز منبع دیگر آهن، عدسها كالری و چربی ندارند. آهن سازنده اصلی هموگلوبین است كه اكسیژن را از ششها به تمام سلولهای بدن انتقال می‌دهد و این همچنین قسمت كلیدی سیستمهای آنزیمی ‌برای ایجاد انرژی و متابولیسم است. و به یاد داشته باشید كه: اگر حامله هستید یا شیر می‌دهید، نیاز شما به آهن افزایش می‌یابد.

در عدس آنتی‌اكسیدانی به نام سلنیوم وجود دارد كه ضد رادیكال‌های مضر در بدن است و كمبود آن در بدن سبب ضعف ایمنی می‌شود.

عدس به شما انرژی برای سوزاندن می‌دهد در حالی كه قندخون را تثبیت می‌كند. فیبر قابل جذب، علاوه بر تأثیرات مفید روی سیستم گوارشی و قلب، به تنظیم مقدار قندخون نیز كمك می‌كند. اگر شما مقاومت به انسولین، كاهش قندخون یا دیابت دارید، گیاهان بُنشنی مثل عدس برای تنظیم قند خون مؤثر هستند كه انرژی پایداری را باعث می‌شوند. بررسی غذاهایی با فیبر بالا و میزان قند خون نشان داده‌است كه این غذاها فواید چشمگیری دارند./ع

برچسب ها: عدس ، فواید ، بی شمار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.