مالك اشتر یكی از اصحاب خاص امام علی علیه السلام است؛ كه از فقهای جامع الشرائط زمان خود شمرده می‌شد و نظیر وی در تاریخ بسیار كم است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ ولایت فقیه در جدیدترین نوشته خود آورده است:

مالك اشتر یكی از اصحاب خاص امام علی علیه السلام است؛ كه از فقهای جامع الشرائط زمان خود شمرده می‌شد و نظیر وی در تاریخ بسیار كم است. وی علاوه بر فقاهت، فرماندهی لشكر را نیز بر عهده داشت و دارای قوه مدیریت و مدبّریت ویژه‌ای بود. امیرالمؤمنین علیه السلام درباره او می‌گوید:

مالك و ما مالك، والله لو كان جبلا لكان فندا و لو كان حجرا لكان صلدا لایرتقیه الحافر و لایوفى علیه الطائر1

به خدا سوگند اگر مالك اشتر كوه بود، كوه یگانه و بی‌بدیل بود و اگر مالك سنگ بود، سرسخت و نستوه و مقاوم و مستحكم


بود؛ هیچ مركبى نمی‌توانست از قامت افراشته‌اش بالا  رود و هیچ پرنده‌اى توان اوج‌گیرى در فضاى او را نداشت


در نامه آن حضرت به مردم «مصر» به هنگامی كه مالك اشتر را به فرمانروائی آنان می‌فرستد آمده است: «اما بعد، یكی از بندگان خداوند را به سوی شما فرستادم كه به هنگام خوف خواب به چشم راه نمی‌دهد؛ در ساعات ترس و وحشت از دشمن هراس نخواهد داشت، و نسبت به بدكاران از شعله آتش سوزنده‌تر است، او مالك بن حارث از قبیله مذجح است. سخنش را بشنوید و فرمانش را در آنجا كه مطابق حق است اطاعت كنید؛ چرا كه او شمشیری است از شمشیرهای خدا كه نه تیزی‌اش به كندی می گراید و نه هر جا فرود آمد بی‌اثر می‌ماند. اگر او فرمان بسیج و حركت داد حركت كنید و اگر دستور توقف داد توقف نمائید كه او هیچ اقدام، هجوم، عقب‌نشینی و پیشروی انجام نمی‌دهد مگر به فرمان من»2.

ایران امروز همچون مصرِ زمان، امام علی علیه السلام دارای حاكم و فقیهی همچون مالك اشتر است؛ كه معصوم علیه السلام وی را حاكم مصر گردانید. اگر امروز این كشور شیعی آماج حملات معاویه‌ی زمان قرار گرفته است؛ بخاطر وجود مالك اشتر زمان است. اعداء الله نمی‌توانند ببینند كه حبیب امام زمان عجل الله فرجه حاكم بلاد شیعی است، همانطور كه معاویه تحمل حكمرانی «مالك» بر مصر را نداشت.

آنچنان «مالك» نزد علی علیه السلام محبوب بود كه درباره وی می‌فرماید:

أنت من آمن أصحابى و أوثقهم فی نفسی و أنصحهم و أرآهم عندی3


تو یكی از باایمانترین یاران من هستى و اعتماد من بر تو بیش از همه است تو در نزد من نیكخواه‌ترین یاران منى و اندیشه و


رأیت از همه به صواب نزدیكتر است


امروز اگر ما از نایب معصوم علیه السلام حمایت نكنیم و در حفظ نظام شیعی همت نداشته باشیم، قطعا گرگها نخواهند گذاشت؛ تشیع كه ائمه علیهم السلام و علما و مردم با نثار خونهای بسیار در طول تاریخ حفظ كرده‌اند؛ به دست حضرت مهدی ارواحنا له الفداء برسد و در ظهورش تأخیر خواهد افتاد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار