صرفه جویی 375 میلیون دلاری با تولید 19 داروی نو ترکیب

به گفته سلطان خواه ایران با تولید 19 داروی نو ترکیب توانسته است صرفه جویی حدود 375 میلیون دلاری در ارز داشته باشد.

به گزارش خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران: نسرین سلطان خوان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم اختتامیه دومین جشنواره زیست فناوری ایران ضمن بیان توسعه علمی کشور گفت: ما توسعه علم را فقط تربیت دانشجو و محقق در دانشگاه ها ندانیم بلکه ثروت زایی، ایجاد اشتغال، رفع نیاز های مردم و تولید دانش محور های اصلی در حوزه علم و فناوری باشد.


وی حوزه زیست فناوری را از محورهای مورد توجه در عرصه علم و فناوری کشور دانست و گفت: تحول در این حوزه به دلیل ارتباط با سایر شاخه های علوم، موجب توفیق و پیشرفت علوم مرتبط خواهد شد.

سلطان خواه تصریح کرد: در یازده سال اخیر رتبه ایران در تولید مقاله زیست فناوری در جهان از 36 به 13 و در منطقه از 3 به 1 ارتقا یافته است.

وی عنوان کرد: از 147 داروی نوترکیب، چین 14 ف هند 16 و ایران 19 قلم دارو تولید می کند و این یعنی صرفه جویی 375 میلیون دلاری در ارز را شاهد هستیم.

سلطان خواه از آماده سازی و رونمایی 10 محصول نوترکیب دیگر با حضور رئیس جمهور خبر داد .

وی گفت: در حال حاضر ستاد توسعه فناوری کشور 35 میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از طرح های کلان با موضوع تولید دارو های نو ترکیب اختصاص داده است که این میزان با اجرایی شدن آیین نامه حمایت از شرکت های دانش بنیان افزایش می یابد.

سلطان خواه همچنین از برپایی نخستین نمایشگاه عرضه تجهیزات نوین در حوزه فناوری نوین خبر داد  و افزود: سال آینده شاهد برگزاری نخستین دوره این نمایشگاه که هدف آن ارائه تجهیزات مور نیاز بخش های آموزش و صنعتی است خواهیم بود.

سلطان خواه اجرایی شدن این امر را حمایت های وزارت خانه  هایی از جمله وزارت علوم- تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و وزارت صنعت معدن و تجارت دانست.

وی دستیابی به تجهیزات آزمایشگاهی را مهم دانست و تصریح کرد: ستاد های فناوری راهبردی باید فهرست تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز خود را شناسایی و اعلام کنند تا از طریق فراخوان، شرکت های دانش بنیان را به ساخت این تجهیزات تشویق کنند و علاوه بر این ، باید با ایجاد بازار از تولید این تجهیزات حمایت شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ارشاد توسعه زیست فناوری با تاسیس شبکه ملی آزمایشگاهی توانسته 54 آزمایشگاه در 27 استان را به یکدیگر مرتبط سازد.

لازم به ذکر است این نمایشگاه تا 30 دی ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران بر پاست./ع2
برچسب ها: دارو ، تجهیزات ، آزمایشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار