دکتر سلطان خواه خواستار حمایت جدی از کانون های دانش و صنعت برای جلوگیری از واردات کالاهای میانی و پایین دست شد.

به گزارش خبرنگار صنفي  آموزشي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر سلطان خواه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سومین اجلاس سراسری کانون های هماهنگی دانش و صنعت گفت: موضع ارتباط بین دانش و صنعت و دانش و جامعه سالیان زیادی است که در دست بررسی است.

وی افزود: 4 سند این کانون های هماهنگی دانش و صنعت در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تایید قرار گرفته است از جمله فناوری نانو، زیست فناوری، هوا و فضا و علوم شناختی.

وی ادامه داد: چند سند دیگر هم در دستور کار ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور است که فناوری سلول های بنیادین و دیگری گیاهان دارویی طب سنتی است.

وی عنوان داشت: در اجلاس اول موضوع تعیین نقشه راه کشور در ارتباط با حوزه های مختلف مطرح شد که خوشبختانه کانون ها این ماموریت را به خوبی انجام داده اند که بر همین اساس در دومین اجلاس موفق به عرضه 15 نقشه راه کانون های دانش و صنعت شدیم.

وی از رونمایی 10 نقشه راه در این اجلاس خبر داد و گفت:اجرایی کردن این نقشه از مهم ترین اهداف ماست که این مسئله نیازمند همکاری و تصویب این نقشه ها در مراجع مختلف کشور است.

سلطان خواه از معاون اول رئیس جمهور به عنوان رئیس کارگروه حمایت از تولید داخل و رئیس کارگروه صادرات درخواست کرد برای ضمانت اجرایی این نقشه ها این اسناد در کارگروه حمایت از تولید با وزارت جهاد و وزارت صنعت و معدن تجارت به تصویب برسد و ابلاغ گردد.

سلطان خواه تصریح کرد: با توجه به شعار سومین اجلاس که در ارتباط با اقتصاد مقاومتی است توجه بیشتر کانون ها باید به سوی عرصه واردات و صادرات باشد.

بر همین اساس در سال گذشته 60 میلیارد دلار واردات داشتیم که از این میزان 45 میلیارد دلار به واردات محصولات و کالایی اختصاص یافته بود که در داخل کشور ساخته شده بود و به عبارت دیگر 39 میلیارد دلار آن واردات مبتنی بر محصولات میانی و پایین دستی بوده است که کانون های دانش و صنعت می توانستند در این حوزه ها خدمات ارزنده ای را ارائه کنند..

وی اذعان کرد: بیشتر صادرات ما مواد خام و نیمه خام است که ما باید به سمت صادرات محصولات ساخته و فرآوری شده توسط حوزه های کانون ها برویم.

سلطان خواه عنوان کرد: برای محقق شدن این امر ما نیازمند 3 رکن : علم، محصول و تجهیزات هستیم.

هم چنین برای بالا بردن توان صادرات استاندارد سازی از نکات قابل توجه دیگر است که ما به همین منظور تفاهم نامه ای را با سازمان ملی استاندارد منعقد و هم چنین از سازمان ملی استاندارد درخواست تشکیل آزمایشگاه های مرجع را کرده ایم  که این امر نیاز به تثبیت جایگاه قانونی کانون ها دارد که این موضوع با عنایت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است./ع2

 

برچسب ها: واردات ، دانش ، صنعت ، سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار