معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری:

کانون های هماهنگی دانش و صنعت، راهی برای نفوذ دانش به صنایع میانی

کانون های هماهنگی دانش و صنعت جهت تولید کالا و یا خدمات خاص از طریق نفوذ دانش به صنایع میانی و پایین دستی شکل گرفته اند.

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر سلطان خواه، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نشست خبری سومین اجلاس سراسری کانون های هماهنگی دانش و صنعت امروز در محل این معاونت گفت: یکی از موضوعات مهمی که در حوزه علم و فناوری مطرح است موضوع ارتباط بین دانش و صنعت و به کار گیری نتایج حاصل از تحقیق و پژوهش و دستاورد های فناورانه در تولید و صنعت ، ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزودگی است.

وی افزود: از زمان تشکیل معاونت علمی و فناوری همواره این معاونت در پی یافتن مدل هایی برای تحقق ارتباط بین دانش و صنعت به گونه عملیاتی در حوزه فناوری های پیشرفته بود.

سلطان خواه تصریح کرد: مدلی که ما برای فناوری های اولویت گذاری شده توسط قانون چهارم و پنجم و نقشه جامع علمی کشور تدوین کردیم مدل ایجاد ستادهای فناوری بود که یکی از این مدل ها که توان اجرایی و نظارتی قوی داشت مدل نانو بود.

وی افزود: ما 10 ستاد فناوری راهبردی در معاونت شکل دادیم که ستاد فناوری راهبردی زیستی ستاد میکروالکترونیک، ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی، ستاد فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد سلول های بنیادین، ستاد هوا و فضا ، ستاد علوم شناختی و ستاد فناوری های نرم و هویت دار از جمله آن است.

سلطانخواه در ادامه به بیان ارتباط بین دانش و صنعت در حوزه صنایع میانی و پایینی دستی پرداخت و گفت: مدلی که ما برای نفوذ دانش به این صنایع و عملیاتی کردن آن برای افزایش بهره وری ارزش افزودگی و رقابت پذیری صنایع میانی و پایین دستی اتخاذ کردیم مدل کانون های هماهنگی دانش و صنعت است که حول تولید یک کالا یا خدمات خاص شکل می گیرد.

وی به بیان وظایف این کانون ها پرداخت و گفت: یکی از این وظایف هماهنگی و هم افزایی بین همه ی عرصه های فعالیت های و فناوری است، دیگری ترسیم نقشه راه کشور در ارتباط با آن محصول و صنعت خاص است.

از دیگر وظایف این کانون ها موضوع بازنگری در قانون و یا پیشنهاد برای وضع قوانین جدید در حوزه مربوط به کانون هماهنگی دانش و صنعت است .

موضوع دیگری که می توان به آن اشاره کرد موضوع استاندارد سازی و تایید کیفیت محصولات حوزه هاست که با هماهنگی سازمان ملی استاندارد امیدواریم قدیم جدی در این باره برداریم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار