ایران با صادرات سالانه تقریباً 580 میلیون دلار رتبه 53 دنیا را دارد که از این رقم 70 میلیون دلار سهم دارو و 15 میلیون دلار سهم تجهیزات پزشکی است

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر قانعی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت امروز 26 دی در هجدهمین جشنواره رازی افزود: در جشنواره امسال ما ابداع نوعی را اعمال کردیم به طوریکه برای انتخاب برگزیدگان معیارH ایندکس را مطرح کردیم در واقع برگزیده اول باید داری  H  ایندکس بالای 10 نفر دوم H ایندکس بالای 7 و نفر سوم H ایندکس بالای 4  باشند.

وی گفت: مقاله نیچر ایران را یک امارت در منطقه عنوان کرده که پرچمدار این امارت علوم پزشکی ، شیمی، زیست شناسی و فیزیک به ترتیب هستند ما در بین سال های 80 تا 90 رشد بسیار خوبی داشتیم ولی از سال 88 تا 90 این رشد فزاینده بوده و به 32 درصد رشد رسیده است که باید توجه داشت این رشد ، همزمان با رشد دانشگاه ها بوده که 5 دانشگاه برتر کشور در این رشد نقش بسزایی داشته اند.

قانعی ادامه داد:روند رشد استادان یک درصد دنیا مربوط به ایران در 2 سال پیش 3 نفر سال گذشته 9 نفر و امسال به 10 نفر افزایش یافته است که این رشد نشان می دهد که حاصل برنامه ریزی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر این که کشور ایران با صادرات سالانه تقریباً 580 میلیون دلار رتبه 53 دنیا را دارد اظهار داشت: از این رقم 70 میلیون دلار سهم دارو و 15 میلیون دلار سهم تجهیزات پزشکی است که پس از صنایع نظامی دارو و تجهیزات می توانند سهم صادرات زیادی را به خود اختصاص دهند .

وی تصریح کرد: تمام دستاورد های علمی کشورمان با 40 درصد فعالیت های اعضای علمی در بعضی بخش ها انجام می شود اگر بتوانیم تمام اعضای هیات علمی را به کار بگیریم می توانیم تمام نیاز هایمان را خودمان برطرف کنیم.

قانعی با بیان این که تمام 30 درصد تولید علم در پزشکی مدیون  5 درصد فعالیت دست اندر کاران حوزه بهداشت است اظهار داشت: تولید داروهای بیولوژیک از 24 قلم تا پایان سال به 30 قلم و تا پایان سال آینده به 50 قلم می رسد که این نشان می دهد که در نقشه علمی کشور دارو سازی رشد قابل توجهی داشته است.

شایان ذکر این است که در مراسم امروز از 24 محقق ، 6 محقق جوان یک محقق جوان مقیم خارج از کشور، 3 پژوهش برتر ، 3 دانشگاه علوم پزشکی، 8 مرکز تحقیقاتی، یک مرکز رشد و فناوری، سه کمیته تحقیقات دانشجویی، 4 مجله علمی پژوهشی و یک سازمان غیر دولتی حامی پژوهش با حضور رئیس جمهور تقدیر به عمل آمد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار