محققان کشور موفق به دست یابی به تکنولوژی تولید یک داروی شیمی درمانی به نام آسپارژیناز و داروی بهبود دهنده زخم دیابتی ها شده اند.

دکتر مصطفی قانعی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  یک سری از دارو ها به صورت تک نسخه ای به فروش می رسد که یکی از این داروها داروی رال آسپارژیناز یک داروی مربوط شیمی درمانی است که به کشور وارد می شود و هزینه های زیادی براي بیماران تحمیل می کند.

تولید این دارو توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز شروع شده که فاز آزمایشگاهی آن تا 70 درصد طی شده است و تا 2 سال آینده به تولید صنعتی می رسد.

وی به داروهای دیگر در دست تولید و آزمایش اشاره و عنوان کرد: داروی اوریکاز برای درمان نقرس، دو داروی مربوط به نازایی، وارفارین برای بیماران قلبی و 4 داروی ضد سرطانی فاز آزمایشگاهی خود را تمام کرده اند.

قانعی ادامه داد: داروی دیگر مربوط به بیماران دیابتی است یک فرد عادی وقتی دچار زخمی در بدن می شود بدن فرد ماده ای برای بهبود زخم ترشح می کند که این امر در بیماران دیابتی به خاطر بیماریشان اتفاق نمی افتد، بنابراین دارویی به نام اپیدرمال گروس فکتور برای درمان این بیماری در انستیتو پاستور تولید شده که تا 18 ماه آینده وارد فاز صنعتی می شود./ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار