به گزارش
خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست نقد و بررسی فیلم «من و زیبا» با حضور فریدون حسن پور (کارگردان)، رضا ناجی (بازیگر)، آزیتا ترکاشوند (بازیگر) عمار آقایی (بازیگر) صادق صفایی (بازیگر) مهدی بوستان پرور( دستیار اول و بازیگر) و محمدرضا لطفی مجری و منتقد شب گذشته در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
فریدون حسن پور كارگردان، در خصوص فيلم سازي در شرایط کنونی سینما که فیلم های تجاری هم در گیشه با شکست مواجهه می شوند و به اعتقاد بسیاری حال سینما خوب نیست و در شرایط اوراژانسی به سر می برد چه شد که شما با وجود سابقه تان در جذب مخاطب به سراغ فیلمی با تم هنری رفتید بحث را دنبال كرد، گفت: من فعالیتم را در سینما با قصه نویسی شروع کردم و بعد از نگارش فیلمنامه (معجزه خنده) تصمیم گرفتم کارگردانی را تجربه کنم و در اولین قدمم هم فیلم تعطیلات تابستانی را جلوی دوربین بردم که اتفاقا با اقبال مخاطبان هم مواجه گشت.
وي ادامه داد: شرایط فیلم سازی در ایران با تمام دنیا قابل قیاس نیست و شما نمی توانید معیاری مشخصی را برای ارزیابی فیلم ها پیدا کنید مثلا سه فیلم اخیر من با وجود آنکه در جشنواره های خارجی مورد اقبال مخاطبان و البته داوران مواجه شد و جوایز متعددی را از آن خود کرد اما در ایران حتی روی پرده هم نرفت.
حسن پور عنوان كرد: متاسفانه در شرایط کنونی سینما ما در شرایط خوبی به سر نمی برد و فیلم ها حال چه از جنس بدنه و یا صنعتی (گیشه) باشند نمی توانند مخاطبان را به سینما بکشانند و مشکل عدم فروش فیلم ها صرفا مختص به فیلم های بدنه نیست متاسفانه سالها قبل در حالی که ژانر کودک ما در اوج قرار داشت کنار گذاشته شد ومهجور واقع گشت و ظاهرا این بلا این روزها دارد بر سر کل سینما می آید در هر هر حال شرایط کنونی بر من به قدری مشکل می آید که قصد دارم فیلم سازی را کنار بگذارم.
وي در پاسخ به شكل روايي داستان و انتقاد به آن تاكيد كرد: متاسفانه این روزها وقتی قلم را به دست می گیرم در نوشتن آن گیر می افتم چرا که می دانم به سراغ هر سوژه ایی که می روم ممکن است در روایت آن دچار مشکل شوم این حرف شاید در ظاهر ساده باشد اما در واقع بسیار دردناک است و هنرمند را دچار نوعی دلمردگی می شود.
حسن پور اظهار داشت: به طور مثال من این فیلم را بیش از سه بار بازنویسی کردم و در نهایت بعد از کش و قوس های فراوان توانستیم پروانه ساخت این فیلم را بگیریم.
*رضا ناجی: نباید از لهجه سو استفاده کرد رضا ناجی بازيگر در حصوص پذيرش اين نقش گفت: این قضیه در مورد من هم تا حدی صدق می کرد در طول این مدت من در اکثر موارد در نقش اول و یا دوم بازی می کنم اما وقتی پای فریدون حسن پور به میان می آید برای من همه چیز متفاوت است چرا که من شیفته سبک او هستم او درک درستی نسبت به زیباشناسی دارد و از فیلم های آپارتمانی دوری می کند و در آثارش از انسان دوستی و خدا پرستی را نشان می دهد به هیمن خاطر همواره دوست دارم که در کارهای او حضورداشته باشم حتی اگر یک نقش کوتاه را برای من در نظر گرفته باشند.
وي در خصوص اين سوال كه با وجود توانایی که در عرصه بازیگری دارید در سالهای اخیر در اکثر فیلم ها شما نقش یک فرد آذری زبان را بازی می کنید این اتفاق حتی در فیلم من و زیبا هم رخ داد فکر نمی کنید این موضوع باعث کلیشه ایی شدن شما شود عنوان كرد: متاسفانه موضوع لهجه تنها در کشور ما اهمیت دارد در صورتی که در سایر کشورها این موضوع اصلا مطرح نیست اما در کشور ما در بیشتر موارد از لهجه برای طنز استفاده می کنند و به نوعی از آن سو استفاده می کنند من از لهجه ام به شکل تیپ بهره نمی گیرم بلکه آن را جزیی از خود کرده ام و به شکل شخصیت در آورده ام.
ناجی مطرح كرد: متاسفانه ما قدر امثال پرویز پرستویی را نمی دانیم حرف های حسن پور من را ناراحت کرد چون به عنوان بازیگر می دانم که چطور به ما در ایران بی توجهی می شود در حالی که در جشنواره های خارجی همواره هنرمندان ایرانی مورد تجلیل قرار می گیرند و در حالی که ما حتی یک تقدیر کوچک از هنرمندانمان نمی کنیم و نسبت به عملکرد آن بی اعتنا هستیم.
صادق صفایی بازیگر در خصوص تركيب بازيگر آن بومي و غير بومي فيلم "من و زيبا" گفت: متاسفانه یکی از بزرگترین ضعف های ما در طول سالهای اخیر ما این است که فرایند پیش تولید در کشور ما بر عکس سایر کشورهای طرح و صاحب سبک بسیار کوتاه است در شرایط عادی یک فیلم حداقل باید شش ماه پیش تولید داشته باشد در حالی که در کشور ما این زمان به بیست روز هم نمی رسد به همین خاطر فرصتی برای هماهنگی بین بازیگر متن و خواست کارگردان وجود ندارد.
وي ادامه داد: در بازیگری یک سری حفره های خالی دیده می شود اما به طور خاص در مورد فیلم "من و زیبا" باید بگویم فریدون حسن پور کارگردان توانایی است و به خوبی می تواند بین بازی بازیگرانش بالنس برقرار کند و بازی آنها را با یکدیگر هماهنگ کند و طوری از بازیگران چهره و بومی بازی بگیرد که تفاوتی بین جنس بازی آنها چندان ایجاد نشود طوری که بازی آنها رئال به نظر برسد بزرگترین حسن او این است که دست بازیگر را برای ایفای نقش باز می گذارد و به او اجازه می دهد تا بتواند توانایی اش را در عرصه بازیگری به خوبی نشان دهد.
آزیتا ترکاشوند ازگر در خصوص همكاري مجدد برخي از بازيگران با حسن پور گفت: برای من بازی در کار فریدون حسن پور یک افتخار بزرگ محسوب می شود در این اثر در مقابله بازیگر بزرگی مانند پرویز پرستویی ایفا نقش کردم زمانی که پیشنهاد بازی در این فیلم به من شد متوجه شدم که با وجود کوتاهی نقشم تاثیر زیادی را در روند کلی قصه فیلم دارد چرا که تحول موسی با مرگ همسرش راحله آغاز شد من به خوبی می دانستم این نقش جای کار زیادی دارد.
وي ادامه داد: تمام بازی استاد پرستویی که نقش موسی را ایفا می کرد بر اساس ان سه سکانسی که من ایفا کردم معنا پیدا می کرد و همین موضوع مسوولیت و به دنبال آن استرس را برای بازی در این نقش در من بیشتر می کرد در هر حال حضور در این سریال برای من حکم دانشگاه را داشت و تغییر زیادی را در روند بازیگری من ایجاد کرد چرا که به من اجازه داد تا بازی خودم را ارائه بدهم و جلوی دوربین راحت باشم.
عمار آقایی بازيگر در خصوص خضور خود در اين فيلم گفت: این دومین تجربه همکاری من با فریدون حسن پور محسوب می شود اولین بار در سریال "ازیاد رفته" در حالی که بازیگر کم تجربه ایی بودم جلوی دوربین ایشان قرار گرفتم و حسن پور در کمترین زمان و در حالی که من هنوز استرس داشتم بازی به نسبت خوب و روانی را از من گرفت طوری که بعد ها خودم از تماشای این بازی ها متعجب شدم.
وي ادامه داد: همکاری با ایشان باعث شد من به لحاظ اخلاقی و بازیگری تغییر زیادی کردم چرا که فضای کاری ایشان به من آرامش زیادی را منتقل می کرد در مورد فیلم من و زیبا هم به طور خاص باید بگویم که فضایی که در این فیلم کار می کردیم با اینکه به لحاظ جوی سرد و بارانی بود ولی آنقدر همه چیز به لحاظ روحی در شرایط خوبی بود که همه از کار کردن لذت می بردیم
اقايي عنوان كرد: با اینکه اکثر کاراکتر ها لهجه شمالی داشتند و بعضا بسیاری از آنها اهل شمال نبودند اما حسن پور به قدری خوب بابازیگران کار کردند که خودم که شمالی هستم هم نمی توانستم از لهجه دوستان ایرادی را بگیرم.
مهدي بوستان پرور دستیار اول کارگردان و بازیگر در ادام صبحت هاي ديگران گفت : از هشت سالگی با حسن پور کار کردم در چهار کار هم دستیار ایشان بودم وقتی فیلمنامه را خواندم با این نقش ارتباط بر قرار کردم و به فریدون حسن پور پیشنهاد دادم که این نقش را بازی کنم و ایشان هم پذیرفتند.
وي ادامه داد: درهر حال در این کار ما تلاش زیادی کار کردم تا روابط انسانی را در یک فضای خارج از شهر نشان دهیم .در این فیلم ما سعی کردیم مفهوم بسم الله رحمان الرحیم را از زبان و زاویه دید خودمان به تصویر بکشیم و بگوییم بزرگترین ویژگی خداوند مهربانی و بخشش او است و خداوند همه ادیان یکی است و خوشبختانه این پیام ما مورد توجه مخاطبان قرار گرفت./ي2