رئيس کل بانک مرکزي خبر داد:

بيش از دو و نيم ميليون پايانه فروش در کشور در حال فعاليت است/سامانه سپاس و شکاف آماده اجرا

شاخص تعداد کارت هاي بانکي به ازاي هر نفر در حال حاضر 2.8 کارت است که به طور متوسط هر ايراني داراي سه کارت بانکي است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمود بهمني رئيس کل بانک مرکزي در دومين همايش بانکداري الکترونيک با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر با نصب 2.5ميليون پايانه فروش در کشور براساس آمار موجود به ازاي هر يک ميليون نفر جمعيت کشور 34 هزار پايانه فروش وجود دارد که در 8 سال گذشته تعداد پايانه هاي فروش فقط 18 هزار پايانه بوده است که اين نشان دهنده رشد تعداد پايانه فروش و افزايش استفاده از خدمات الکترونيکي بانکي در کشور است.

بهمني با بيان اينکه در 8 سال گذشته به هيچ عنوان بحث استفاده از حواله بين بانکي و در مجموع شيوه هاي نوين بانکداري الکترونيک در نظام بانکي کشور مطرح نبوده است اظهار داشت: در حال حاضر استفاده از سامانه هاي ساتنا و پايا حواله هاي بين بانکي چنان در نظام بانکداري کشور جا افتاده است که همگان تمايل بيشتر براي استفاده از اين خدمات جديد را دارند بطوري که انتقال وجه نقد از طريق کارت به کارت کردن راحت ترين و سريع ترين و شناخته ترين شيوه نظام پرداخت الکترونيکي است.

وي تصريح کرد: در اين رابطه بايد ريسک هاي بانکداري الکترونيک مانند ريسک هاي امنيتي در رابطه با هکرها، ريسک هاي قانوني و اخلاقي، ريسک پولشويي با تقويت حسابرسي داخلي بانک ها بصورت کلي از طرف نظام بانکي کشور تقويت شود.

همچنين در اين رابطه موضوع تقويت زيرساخت هاي بانکي ريسک استراتژيک به توليدات و خدمات بانکداري الکترونيک مطرح است که در اين رابطه بانک مرکزي سال گذشته اقدامات جدي را آغاز کرد که منجر به يک راه اندازي سامانه پيام رساني الکترونيکي جاري به نام سپام، دوم راه اندازي زيرساخت پرداخت کارتي به نام شاپرک در ارديبهشت ماه سال جاري را درپي داشت که در مورد شاپرک اين طرح در تاريخ 5 دي ماه سال جاري رسما براي بيش از دو ميليون دستگاه کارت خوان به مرحله اجرا گذاشته شد.

بهمني در باره ويژگي هاي طرح شاپرک عنوان کرد: شاپرک چند تغيير اساسي را در بحث تراکم مشکوک باعث ساماندهي تراکنش ها و ديگري حذف تراکنش هاي مشکوک شد. زيرا براساس آمار موجود مبلغ تراکنش هاي مشکوک بالغ بر 70 هزار ميليارد تومان برآورد مي شد در کنار اين دو سامانه ذکر شده دو طرح مهم ديگر هم در حال طي کردن مراحل بررسي نهايي هستند که يکي سامانه سپاس و ديگري سامانه کنترل الکترونيکي با نام کاشف است که در ماه هاي آينده از طريق نظام بانکي کشور به اجرا گذاشته مي شود.

براين اساس سيستم هاي نظارتي بايستي خود را با شرايط و فناوري هاي نوين بانکداري الکترونيکي تطبيق دهند.

به طوري که سازمان حسابرسي، حسابرسان داخلي بانکها و بانک مرکزي بايد خودشان را بيشتر از گذشته آماده استفاده بانکداري روز الکترونيکي کنند./س
برچسب ها: رئیس کل ، بانک ، مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار