کاهش ممیزی ها و مباحث ترجمه ای از کتاب های غربی عامل اصلی شکل گیری آثاری در زمینه فروپاشی خانواده و خیانت است.

مهدی عظیمی میرآبادی مدیر کل امور فعالیت های سمعی و بصری در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران در خصوص ساخت فیلم هایی در زمینه فروپاشی و خیانت از میانه دهه ،70 ،گفت: برخی از فیلم سازان در ارتباط با خانواده واکنش خوبی نداشتند و این آثار از هم پاشیدن خانواده را به همراه داشت.
وی افزود: از حدود 25 سال قبل یک اشتباهی به عمد یا سهو در جامعه ایران شکل گرفت که آن توجه به علوم ترجمه ای بود که یکی از این علوم ترجمه ای جامعه شناسی و روانشناسی بود.
میرآبادی ادامه داد: جامعه شناسی خانواده و روانشناسی کودک بیشتر این را توضیح می داد که مردم به طور عموم به سمت بي‌توجه به ارکان خانواده و توجه خواسته های فردی سوق پیدا کردند.
وی تصریح کرد: منشا ابتدایی این روند ابتدا در تلوزیون و بعد در دانشگاه ها بود و به خصوص در تلويزیون با ساخت برنامه هایی تحت عنوان علمی و آموزشی، خانواده بیشتر به این سمت حرکت می‌کرد که در سیستم آموزش های گسترده و به صورت خاص این موارد آموزش داده می شد.
میرآبادی بیان کرد: نتیجه این آموزش در سال 75 تحت آموزش فردگرایی در آثار، خود را بروز داد و بحث فراز از خانه و خانواده، توهین به پدر و مادر، دعوای بین زن و شوهر و اعضای خانواده تمامی، نتیجه ی این آموزش بود که از طرق رسمی و غیر رسمی به خرد مردم داده شده بود.
وی اظهار داشت: این مباحث  ترجمه ای بود از کتاب های غربی كه بر خلاف اندیشه های اسلامی که مويد حفظ ارکان خانواده است،بي ثباتي در خانوده  را آموزش می داد و مردم را به سمت آن ترغيب مي‌كرد که بروز  اين امر  را در فیلم های دهه 70 بيتشر مي‌بينيم.
وی عنوان کرد: از دوره ی اصلاحات این مباحث به راحتی نمود پیدا كرد زيرا  قبل از آن محدودیت‌های ممیزی بر ساخت آثار حاکم بود و بروز این نمود در آثار کمتر دیده می شد ولی پس از کاهش محدودیت های ممیزی، فیلم سازان توانستند آن چیزی را که از نظر آنان درست است ساخته و منتشر کنند.
وی تصریح کرد: نتیجه ی کاهش ممیزی ها این شد که در سال های اخیر شاهد ساخت آثاری با چنین مضمون هایی باشیم.
میرآبادی در خصوص تمهیدات لازم برای جلوگیری از ساخت چنین آثاری عنوان کرد: اگر فرض کنیم که خانواده یکی از ارزش های دینی، ملی و میهنی ماست و از این منظر به فیلم ارزشی نگاه کنیم باید سازندگان و نویسندگان ما متوجه شوند که خانواده رکن اساسی جامعه است و فروپاشی خانواده فروپاشی جامعه را در پی خواهد داشت.
وی افزود: به طور طبیعی خود خواسته فیلم سازان ما به سمت حفظ ارکان خانواده خواهند رفت و مسئولان در وهله اول موظف اند که این میزان توجه را به فیلم سازان آموزش دهند.
وی  خاطر نشان کرد: در وهله‌ي بعدي، پیشنهاداتی که برای ساخت فیلم داده می شود اعضای شورای مجوز تولید آثار باید به این نکته توجه کنند که خروجی این فیلم  ها تقویت و تحکیم خانواده و یا تضعیف و انهدام آن را در پی خواهد داشت./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار