يک وکيل دادگستري گفت: كلاهبرداري به شيوه‌هاي مختلف بر اساس قانون جرم است و فرد کلاهبردار به يک تا هفت سال حبس محکوم مي‌شود.

"محمدرضا پوست‌چي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضائي باشگاه خبرنگاران درباره يکي از شيوه‌هاي رايج کلاهبرداري اينترنتي به نام " آزاد کردن ارثيه عمه و مادر بزرگ" اظهار داشت: در اين روش فرد با ارسال ايميل يا پيامک مدعي مي‌شود در يک کشور گرفتار بوده و از مادربزرگ يا عمه خود ميليون‌ها تومان پول به ارث برده است.

وي با بيان ادعاي فرد کلاهبردار مبني بر اينکه پول ارث رسيده را به علت مشکلات در کشور محل زندگي‌اش نمي‌تواند دريافت کند، گفت: اين فرد پس از جلب اعتماد از طريق اينترنت از او شماره حساب گرفته تا پول به حسابش واريز کند و پس از چند روز مدعي مي‌شود  براي آزادسازي پول نياز به چند هزار دلار پول دارد که بايد واريز شود و قول مي‌دهد اصل پول و دستمزد را به مالباخته برگرداند.

پوست‌چي ادامه داد: سرانجام پس از ارسال ده‌ها هزار دلار از سوي مالباخته براي آزادسازي پول به ارث رسيده، فرد کلاهبردار پس از برداشت پول متواري مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه فرد مالباخته مي‌بايست شکايت خود را در تهران دنبال كند، اظهار داشت: در صورتيکه کلاهبردار در خارج از کشور سکونت داشته باشد فرد مالباخته مي‌تواند با مراجعه به دادگاه کيفري و ارائه شماره حساب وي اقامه دعوي كرده و از طريق پليس بين‌الملل موضوع را پيگيري کند.

اين حقوقدان خاطر نشان کرد: كلاهبرداري به شيوه‌هاي مختلف بر اساس قانون جرم است و فرد کلاهبردار به يک تا هفت سال حبس محکوم مي‌شود.

گفتنی است؛ طبق ماده ۱۳قانون مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری هر كس با انجام اعمالی نظیر وارد كردن تغییر، محو، ایجاد، توقف داده‌ها یا مداخله در عملكرد سیستم و نظایر آن از سیستم رایانه‌ای یا مخابراتی سوء استفاده كند و از این طریق وجه یا مال یا منفعت یا خدمات مالی یا امتیازهای مالی برای خود یا دیگری تصاحب یا تحصیل كند در حكم كلاهبردار محسوب و به حبس از یك تاهفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل وجه یا مال یا قیمت منفعت یا خدمات مالی یا امتیازهای مالی كه تحصیل كرده است محكوم می‌شود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار