کارشناس برنامه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: با تلاش‌های انجام شده در زمینه حذف مالاریا، خوزستان در مرحله پیش حذف اين بيماري قرار دارد و از چند مورد بیماری مالاریای شناسایی شده در سال جاری، هیچکدام در خوزستان به این بیماری مبتلا نشده بودند. از اين موارد، تعدادی از اتباع افغانستان و تعدادی نیز از افرادی بوده که جهت کار در استان‌های همجوار ساکن بودند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان،  شهلا بیگدلی اظهار کرد: بیماری مالاریا یک بیماری انگلی است که توسط انگلی بنام "پلاسمودیوم" در انسان ایجاد می شود و ناقل بیماری پشه‌ای بنام آنوفل بوده که در آب‌های راکد تخم گذاری می کند. آنوفل ماده با خون‌خواری از انسان آلوده موجب انتقال انگل می‌شود.

 

وي افزود: انگل بیماری همراه با خون‌خواری پشه آنوفل از  انسان آلوده وارد بدن حشره می‌شود و پس از طی سیکل تکاملی در بدن، پشه به درون غدد بزاقی رفته و موقع نیش زدن پشه به فرد دیگر، وارد بدن او شده و موجب ابتلا آن شخص مي‌شود و علايم بیماری ظهور مي‌يابد.
 
کارشناس بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان تصريح كرد: تب، لرز و تعریق بیش از اندازه، شایع‌ترین علايم بیماری مالاریا است و خستگی، رنگ پریدگی و بزرگی طحال نیز از دیگر علايم ابتلا به مالاریا هستند. تب و لرز مالاریا تب و لرز نوبه است که مکررا تکرار می شود.

وی گفت: چهار نوع مالاریا در جهان وجود دارد که تنها دو نوع  آنها در ايران ديده مي‌شود. مالاریای ویواکس كه منجر به مرگ نمی‌شود ولي مالاریای فالسیپاروم در صورت درمان نشدن می‌تواند منجر به فوت شخص بیمار شود./ب

 

برچسب ها: خوزستان ، حذف ، مالاریا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.