برنامه "حریم ایمان" در مبحث "عدل الهی" روز دوشنبه 18 دی ماه به بررسی رابطه شفاعت با عدل الهی می پردازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رادیو قرآن؛ در ای برنامه "حریم ایمان" دوشنبه 18 دی ماه حجت الاسلام محمد پویا به عنوان کارشناس به این سوال که "آیا شفاعت مخالف عدل الهی نیست؟ و مساله شفیع با عدل الهی منافات ندارد؟ پاسخ می دهد.



انسان به مقتضاي فطرت الهي خود به دنبال برقراري ارتباط با ماوراء‌ طبيعت و با خالق حقيقي خويش است ‌و چون حجاب ماده و جسمانيت را فراروي خود بيند درصدد «واسطه‌»اي در اين ميان است. گاه اين جستجو به انحراف كشيده مي‌شود ‌و به گاه هدايت اين خواست و طلب فطري ، انبيا را مي‌يابد ، كساني كه پيام روحنواز الهي را برايش مي‌آورند و نداي نجات و سعادت را بدو مي‌رسانند, از سوي ديگر ،‌گاه كه جرم و گناه و عصيان ، دامانش را مي‌آلايد،‌باز به دنبال وسيله‌اي است كه نزد خدا شفاعت كند و آمرزش الهي را نويد آورد.  
در زمينه‌ي «شفاعت»، برداشتهاي نادرستي ديده مي‌شود. بعضي،‌با افراط و زياده‌روي، ‌شفاعت را دستاويزي براي ارتكاب گناه قرار داده‌‌اند،‌ و عده‌اي ، از جمله وهابيان، برخي آيات قرآني را ـ بدون توجه به آيات ديگر ـ مستمسك انكار مسأله‌ي شفاعت ساخته‌اند.  
بي‌شك، مفهوم دقيق و عميق شفاعت و شفيع از ديدگاه قرآن،‌بسيار فراتر از برداشت و فهم عمومي از اين موضوع است؛ اما نكته‌اي قابل ،‌اصل اعتقاد به وجود شفاعت و پذيرش حقانيت اين امر است كه در آينده‌هاي ديني ما نيز پذيرفته شده است.  
در اين زمينه ،‌امور مهم ديگري نيز قابل بررسي است: اينكه چه شرايطي براي تحقق شفاعت لازم است؟ چه كساني لياقت شفاعت شدن دارند؟ شفيعان حقيقي كيانند؟ آيا شفاعت با علم و اراده و قدرت مطلق الهي منافات دارد؟ و .... و مسائلي از اين قبيل كه بي‌توجهي و غفلت از آنها مي‌تواند ايرادها و اشكالات فراوان و شبهات گريز‌ناپذيري را به دامنه‌اي اين بحث مهم بكشاند.  
در برنامه "حریم ایمان" بررسي مفهوم شفاعت از منظر شفيع مشفع ، قرآن كريم و تبيين نقش و جايگاه اين امر در زندگي انسان و اینکه رابطه شفاعت با عدل الهی چیست؟ بیان می شود.
گفتني است؛ برنامه "حریم ایمان" به سردبیری و مجری کارشناسی مریم کلانتری و تهیه کنندگی فاطمه سالمی روزهای زوج از ساعت9:35 به مدت 20 دقیقه از شبکه رادیویی قرآن بر روی آنتن می رود. /ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار