بشار اسد در سخنراني مهم خود در دمشق اظهار داشت جنگ کنوني در سوريه ،‌جنگ ميان ملت و تروريستهاي خارجي است و در عين حال از ايران و چين و روسيه ....

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سوريه، سخنراني بشار اسد رئيس جمهور سوريه درباره اوضاع اين کشور و منطقه که از لحظاتي پيش آغاز شده است در  بيشتر شبکه هاي خبري مهم جهان مانند سي ان ان، بي بي سي،  الجزيره،‌ العربيه،‌ العالم، المنار، پرس تي وي،‌ روسيا اليوم، فرانس بيست و چهار، شبکه هاي تلويزيوني سوريه، الجزيره مستقيم، بي بي سي عربي، سي سي تي وي چين در حال پخش است.


بشار اسد در آغاز سخنراني خود در خانه فرهنگ و هنر در مرکز دمشق با بيان اينکه هم اکنون تمامي خاک سوريه را مشکلاتي دربر گرفته از يافت نشدن هيچ گونه مکاني براي امنيت حتي در خيابانها و جنگل هاي اين کشور سخن گفت.

وي در ادامه اظهار داشت؛ هم اکنون که سراسر سوريه را درد و رنج فرا گرفته، وجدان هاي بيداري هستند که بايد به اين کشور بازگشته و از پشت ابرهاي سياه نور خورشيد به تمامي کشور بتابد.

اسد اظهار داشت: تحرک ملي تنها مرهم براي بهبود جراحات عميقي است که به جامعه سوريه وارد شده و اين تحرک ملي تنها گزينه براي ابقاي سوريه در مرزهاي جغرافيايي خود و بازگشت فرهنگ به تمامي اين کشور و همه شهروندان است.

رئيس جمهور سوريه در ادامه سخنراني خود، با بيان اينکه گروه هاي تروريستي و تکفيري تمامي زيرساخت هاي سوريه را از بين بردند، و کودکان را از ورود به مدرسه منع کردند با طرح سوالي افزود که آيا اين جنايات براي قدرت است و يا درگيري بين شهروندان سوري و دشمنان آنهاست.

بشار اسد گروه هاي تکفيري و تروريستي را نه تنها دشمن ملت سوريه بلکه دشمن خدا دانست و افزود که آنها درصدد ايجاد انقلابي در سوريه بودند که با سد هموطنان مواجه شده و هنگامي که از اقدامات خود شکست خوردند، نقاب صلح آميز بودن اين تظاهرات را از چهره برداشتند و دست به سلاح بردند.

بشار اسد بار ديگر با طرح سوالي اظهار داشت که به زعم مخالفان سوريه انقلاب اين کشور به متفکران نيازمند است آيا چنين متفکراني هم اکنون وجود دارند؟ چه کسي اين متفکران را مي شناسد و چه کسي فرمانده به زعم آنها اين انقلاب را برعهده دارد؟

وي در ادامه سخنان خود گفت که گروه هاي تکفيري در آغاز اعتراضات در پشت پرده دست به اقداماتي زدند که پس از چند وقت و با شکست طرح هاي آنها اقدام به عمليات هاي تروريستي کرده و افراد مسلحي را به سوريه وارد کردند.

وي در ادامه از همکاري برخي از مزدوران با تکفيري ها در پياده سازي اقدامات تروريستي خبر داد.

رئيس جمهور سوريه در سخنان خود با اشاره به اقدامات برخي کشورهاي همجوار سوريه اظهار داشتند؛ اين کشورها در حق سوريه ستم روا داشتند و دست به کشتار ملت سوريه زدند، اما با اين وجود ما قدرتمندتر از قبل به کار خود ادامه داده و اين اقدامات را فراموش نخواهيم کرد.
وي در ادامه با تاکيد بر اينکه حکومت سوريه آزاد و با حاکميت ملي به کار خود ادامه خواهد داد، افزود: اين کشور حاکميت خارجي را قبول نکرده و اين همان چيزي است که غرب را نگران کرده است. غرب و برخي کشورهاي عربي به دنبال سوء استفاده از حوادث داخلي سوريه هستند که از طريق آن به مقاومت آسيب برسانند.

بشار اسد در خلال سخنراني خود با ابراز تشکر از ايران، روسيه و چين افزود که سوريه از اين سه کشور و تمامي کشورهايي که از سوريه حمايت کرده و تن به خواسته هاي غربي ها در جامعه بين المللي ندادند تشکر مي نمايد.

اسد همچنين در ادامه تصريح کرد که به معني واقعي کلمه در جنگي که بر ما روا داشته غلبه خواهيم کرد و با قدرت در مقابل اين جنگ پايداري کرده و از هموطنان و شهروندان سوري حمايت مي کند.

بشار اسد همچنين از ضرورت ايجاد اصلاحات در سوريه سخن گفت و افزود که ايجاد اصلاحات و تعديلات در کشور در يکي از دستان ما و مبارزه با تروريسم در ديگر دست ماست. 

رئيس جمهور سوريه در ادامه بااشاره به اينکه از روز اول با حل ديپلماتيک بحران سوريه سخن گفتيم، ابراز اميدواري کرد که بحران سوريه از طريق راه حلي ديپلماتيک و با کمترين خونريزي پايان يابد.

بشار اسد همچنين با طرح سوالي در مورد اينکه آيا مي شود با تروريست ها و عروسک هايي که ساخته دست غربي ها هستند گفتگو کرد، افزود؛ ما با افرادي مذاکره مي کنيم که بنده غرب نباشند.

بشار اسد با بيان اينکه اوضاع اجتماعي در شهرهايي همچون حمص و در آن رو بهبودي است، راه حل اساسي براي بازگشت امنيت به شهرهاي اين کشور را مبارزه با تروريست دانست.

رئيس جمهور سوريه در مورد گفتگوهاي سياسي در اين کشور هم سخن گفت و ابراز داشت؛ حکومت سوريه آماده گفتگو با هر فرد يا حزبي است که سلاح خود را بر زمين گذاشته و به دنبال ايجاد ثبات در کشور باشد.

اسد راه حل سياسي پايان بحران در اين کشور را چندين مرحله دانست که مرحله اول آن پايبندي کشورهاي مسلح کننده تروريست ها به پايان کمک تسليحاتي و مالي خود به گروه هاي شبکه نظامي و تکفيري و همچنين پايان تمامي اقدامات تروريستي دانست که براساس آن آوارگان سوري به کشور بازگردند.

اسد همچنين از ايجاد مکانيزمي سخن گفت که براساس آن مرزهاي سوريه امن شود و پس از آن حکمت اين کشور بتواند با تمامي طيف هاي سوري وارد مذاکره شده و پس از آن کنفرانس گفتگوي ملي در اين کشور منعقد شود.

وي همچنين مرحله دوم طرح خود را آغاز به کار نشستي فراگير براي گفتگو براساس اتحاد سوريه و رد هرگونه مداخله خارجي در امور داخلي اعلام داشت که پس از آن همه پرسي در اين کشور صورت مي گيرد و حکومتي برپايه حضور تمامي طيف هاي سوري آغاز به کار مي کند.

وي همچنين از برگزاري انتخابات پارلماني جديد پس از همه پرسي قانون اساسي اين کشور خبر داد.

مرحله سوم طرح بشار اسد حاکي از آن است که پس از پايان يافتن اقدامات اخير دولتي جديد براساس قانون اساسي مورد تفاهم همه طيف ها تشکيل مي شود و سپس نشست عمومي با موضوعيت آشتي ملي برگزار شده و پس از آن تمايم بازداشت شدگان با عفو مواجه شده و اقدامات براي بازسازي زيرساخت هاي سوريه از سر گرفته مي شود.

رئيس جمهور سوريه در ادامه با بيان اينکه دولت کنوني سوريه را مکلف کرده است که اين طرح را دنبال کند، از پيگيري تمامي مراحل اين طرح تا حصول نتيجه خبر داد.

اسد همچنين در سخنان خود به مبارزه با تروريست هم اشاره کرد و افزود که ما براي مبارزه با گروه هاي تروريستي متوقف نخواهيم شد و افزود که هيچ گونه مدارايي با گروه هاي تروريستي نخواهيم داشت.

اسد در ادامه اظهار داشت که سوريه نصيحت را مورد قبول مي داند اما هرگونه ديکته رفتار از سوي کشورهاي غربي و برخي کشورهاي عربي را نمي پذيرد.

همچنين؛ سوريه هرگونه استبداد را محکوم کرده و با هر تفسيري که از اين موضوع به پايان يافتن حاکميت مردم در سوريه مي انجامد، موافق نيست و آنرا رد مي کند.

بشار اسد همچنين بروز بهار عربي (بيداري اسلامي) در سوريه را نامربوط دانست و آنرا چيزي همانند حباب صابوني دانست که زود از بين مي رود.

وي همچنين خون شهداي سوري را نشان دهنده دروغي بودن ادعاهاي غرب در مورد بروز بهار عربي در سوريه دانست و از جوانان روستاي راس العين به دليل مانع شدن ورود افراد مسلح از طريق خاک ترکيه به سوريه قدرداني کرد.

بشار اسد در ادامه سخنراني خود، از ارتش سوريه و هر گروه و دسته اي که از شهروندان اين کشور در طول دو سال اخير حمايت کردند، قدرداني کرد و آنچه را که طي دو سال اخير در سوريه گذشته است، حادثه اي دردآور برشمرد.

بشار اسد در ادامه با اعلام وابستگي خود به ملت سوريه خود را يکي از مردم اين کشور دانست و افزود که تمامي منصب ها از بين رفتني هستنند و آن چيزي که باقي مي ماند، تنها وطن و مردم آن است.

وي در پايان سخنراني خود با بيان اينکه دولت و ملت سوريه دست به دست يکديگر آينده اين کشور را مي سازند، نسبت به آينده سوريه ابراز اميدواري کرد.
برچسب ها: اسد ، سخنرانی ، دمشق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار