جهان پهلوان غلامرضا تختى با اصالتی همدانی در شهريور 1309 شمسی در يكى از محلات جنوبى تهران و در خانواده اى متوسط به دنيا آمد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران همدان  ؛ وى از كودكى به ورزش روى آورد و ورزش را فقط براى سلامتى و تندرستى بدن مى خواست. او در عين حال به نجارى مشغول بود تا اين كه در بيست سالگى در اولين مسابقات قهرمانى كشتى كشورى شركت كرد. از آن پس شهره عام و خاص گرديد و در ميدان هاى جهانى مدال آور شد.
تختى سرشار از پاكى و صداقت بود و دلى بى باك و جسور داشت. او داراى قلبى رئوف و مالامال از عشق مردم بود و در زندگى خود، بيش از قهرمانى به انسان زيستن و از خودگذشتگى مى انديشيد. تختى با وجود قهرمانى در ميادين بين المللى كشتى، هيچ گاه فروتنى و تواضع خود را در برابر مردم از دست نداد.
وى در دوران قهرمانى خود ، 9 مدال طلا و نقره جهانى و بازى هاى المپيك را كسب كرد واز جمله ورزشكاران ايرانى است كه بيشترين مدال هاى طلا و نقره را در بازى هاى مهم بين المللى ، به ارمغان آورده اند. جهان پهلوان تختى از مريدان آيت اللّه سيد محمود طالقانى به شمار مى رفت و در ملى شدن صنعت نفت حضورى فعال داشت.
 وى هم چنين در جمع آورى كمك هاى مردمى به زلزله زدگان بويين زهرا در شهريور 1341، نقش مهمى ايفا كرد به طورى كه حساسيت رژيم را در برداشت. رژيم كه كما بيش از فعاليت هاى سياسى تختى آگاهى پيدا كرده بود، براى به سلطه كشيدن او، رياست فدراسيون كشتى كشور را به او پيشنهاد نمود؛ ولى او اين پيشنهاد و حتى پيشنهاد براى به دست گرفتن شهردارى تهران يا نمايندگى مجلس را نيز رد كرد. در نهايت، رژيم سفاك پهلوى چون هيچ راهى براى نفوذ به تختى نيافته بود و هم چنين محبوبيت روزافزون تختى در ميان مردم و مخالفت وى با رژيم وابسته شاه، طاغوتيان را خشمگين كرده بود، سرانجام باعث شد تا عوامل رژيم پهلوى در توطئه اى مشكوك، وى را در هفدهم دى  1346 در 37 سالگى به قتل برسانند. هر چند كه در آن زمان، مرگ تختى را، خودكشى عنوان كردند، ولى اين توطئه رژيم با آگاهى يافتن مردم از اصل ماجرا، نقش بر آب گرديد. پيكر جهان پهلوان تختى با حضور خيل دوستداران و مشتاقان، در شهر رى به خاك سپرده شد.
غلامرضا تختی كه از سال 1330 (1951 میلادی) به عضویت تیم ملی كشتی آزاد ایران در آمد، تا سال 1345(1966 میلادی) به مدت حدود 15 سال عضو تیم ملی كشتی آزاد ایران بود، كه حاصل آن كسب 7 مدال مختلف از مسابقات كشتی آزاد جهان و المپیك است: 1-سال 1951 مسابقات كشتی آزاد قهرمانی جهان هلسینكی (فنلاند) مدال نقره در وزن 79 كیلوگرم.
2-سال 1952 بازیهای المپیك قهرمانی كشتی آزاد هلسینكی (فنلاند) مدال نقره در وزن 79 كیلوگرم.
3-سال 1956 بازیهای المپیك قهرمانی كشتی آزاد ملبورن (استرالیا) مدال طلا در وزن 87 كیلوگرم.
4-سال 1959 مسابقات كشتی آزاد قهرمانی جهان تهران (ایران) مدال طلا در وزن 87 كیلوگرم.
5-سال 1960 بازیهای المپیك قهرمانی كشتی آزاد روم (ایتالیا) مدال نقره در وزن 87 كیلوگرم.
6-سال 1961 مسابقات كشتی آزاد قهرمانی جهان یوكوهاما (ژاپن) مدال طلا در وزن 87 كیلوگرم.
7-سال 1962 مسابقات كشتی آزاد قهرمانی جهان تولیدو (آمریكا) مدال نقره در وزن 97 كیلوگرم
وی در كارنامه اش با هفت مدال، از نظر تعداد مدال، در ایران همچنان ركورد دار است./ع
برچسب ها: هفده دی ، درگذشت ، تختی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.