در مراحل ابتدايي بيماري ام اس، حدود 18 درصد مبتلايان دچار ضعف يا ناهماهنگي اندام هاي تحتاني و حدود 10 درصد دچار ضعف يا ناهماهنگي اندام هاي فوقاني هستند.

سعيد ترابيان زاده متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: علائم و تظاهرات باليني در افراد مبتلا به ام اس متفاوت است و اين موضوع در تمامي مراحل و سير بيماري وجود دارد.

وي با بيان اينكه بسياري از مبتلايان به ام اس دچار مشكلات و اختلالات حسي و حركتي هستند تصريح كرد: يكي از مهمترين علائمي كه در مراحل ابتدايي بيماري ام اس تظاهر كرده و فرد با مشاهده آن بايد تحت معاينه دقيق قرار بگيرد، وجود اختلالات حسي و حركتي است.

ترابيان با اشاره به اينكه وجود ضعف يا ناهماهنگي در اندام هاي مختلف بدن نيز در بيماري ام اس شايع است تاكيد كرد: در مراحل ابتدايي بيماري ام اس، حدود 18 درصد مبتلايان دچار ضعف يا ناهماهنگي اندام هاي تحتاني و حدود 10 درصد دچار ضعف يا ناهماهنگي اندام هاي فوقاني هستند.

وي گفت: علاوه بر علايم فوق، وجود مشكلات و اختلالات بينايي به ويژه كاهش بينايي و دوبيني نيز در مبتلايان به ام اس شايع است.

ترابيان زاده با بيان اينكه گوش ها نيز ممكن است در طول بيماري ام اس دچار مشكلاتي نظير كاهش شنوايي و وزوز شوند يادآور شد بروز مشكلات و اختلالات ادراري همچون احساس نياز مكرر به دفع ادرار، بي اختياري ادرار و بند آمدن و احساس ادرار نيز از علائم مهم ام اس است.

وي خاطرنشان كرد: فرد مبتلا به ام اس، همچنين ممكن است دچار مشكلات و اختلالات گوارشي به ويژه در ناحيه روده شود.

اغلب آسيب هاي ناشي از ام اس به وريدها يا سياهرگها است

اين متخصص مغز و اعصاب در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: تاكنون علت دقيق بيماري ام اس مخشص نشده است و به همين دليل درحال حاضر درمان خاصي براي بهبودي كامل افراد مبتلا وجود ندارد.

ترابيان زاده يادآور شد البته طبق بررسي ها و مطالعات گوناگون عوامل مختلفي در بروز و افزايش خطر ابتلا به ام اس موثر شناخته شده اند كه عوامل ژنتيكي ، محيطي و شغلي و همچنين برخي از عفونت ها و بيماري هاي زمينه اي از جمله مهمترين آنها هستند.

وي با اشاره به اينكه فرد مبتلا به ام اس در طول مراحل بيماري خود ممكن است دچار آسيب هاي اندامي و بافتي شود تاكيد كرد: اغلب آسيب هاي ناشي از ام اس به وريدها يا سياهرگها است و اين ضايعات به طور عمده در عصب بينايي و در ماده سفيد مغز و نخاع ديده مي شود.

ترابيان زاده با بيان اينكه تشخيص و درمان به موقع و زودرس ام اس بسيار مهم است خاطرنشان كرد: با تشخيص و شناسايي علائم ام اس در مراحل ابتدايي بيماري مي‌توان از تشديد علائم و عوارض بيماري جلوگيري كرده و كيفيت زندگي فرد مبتلا را افزايش داد./ع2
برچسب ها: بیماری ، عفونت ، اندام ، ام اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار