مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از پیشرفت 54 درصدی طرح ان‌جی‌ال خارگ در بخش خشکی و دریا خبر داد و زمان بهره برداری از آن را پایان سال 92 پیش بینی کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمود زیرکچیان‌زاده با بیان این مطلب گفت: طرح ان‌جی‌ال خارگ به عنوان بزرگ‌ترین طرح  NO FLERING(طرح جمع آوری گازهای همراه نفت) در خلیج فارس است که ظرفیت جمع آوری 600 میلیون فوت مکعب از گازهای همراه نفت مناطق خارک و بهرگان را دارد.

وی تاکید کرد: که راه‌اندازی طرح ان‌جی‌ال خارگ یک زنجیره ارزش از محصولات پایین‌دستی را در این جزیره ایجاد می کند که مصداق جلوگیری از خام فروشی است.

زیرکچیان‌زاده محصولات تولیدی این طرح را شامل، اتان، پروپان، پنتان، بوتان و گاز اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره، ظرفیت تولید گاز این طرح را 400 میلیون فوت مکعب در روز دانست و گفت: بخشی از این گاز به صورت متان برای تولید متانول به پتروشیمی خارک، بخشی از اتان آن به الفین گناوه و بخش دیگری از این گاز به خط لوله سراسری ارسال می شود.

وی بر تسریع در اجرای فاز دوم پتروشیمی خارک و واحد الفین گناوه تاکید کرد و افزود: در صورتی که این دو طرح با تاخیر به مرحله راه‌اندازی برسند بخشی از تولیدات طرح ان‌جی‌ال بلااستفاده می‌ماند از این رو فلات قاره مجبور به چاره‌اندیشی برای آن می‌شود.

گفتنی است، سرمایه مورد نیاز برای اجرا و راه‌اندازی طرح ان‌جی‌ال خارگ حدود 1.2 میلیارد یورو برآورد شده و قرار است این سرمایه از طریق بانک ملت، صندوق توسعه ملی و شرکت نیکو تامین شود.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته 250 میلیون یورو از سوی شرکت نیکو برای این طرح هزینه شده است که تا پایان سال 500 میلیون یورو دیگر نیز جذب می‌شود همچنین از طریق بانک ملت 150 میلیون دلار و از طریق صندوق توسعه ملی 500 میلیون دلار برای اجرای این طرح اعتبار تخصیص داده شده است./ر
برچسب ها: پیشرفت ، ان جی ال ، نفت ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار