مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از انجام عملیات لرزه نگاری چهار بعدی در میدان نفتی ابوذر واقع در خلیج فارس برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، محمود زیرکچیان زاده تصریح کرد: برای انجام این نوع لرزه نگاری میدان های ابوذر، سروش و نوروز مورد بررسی قرار گرفتند و سرانجام میدان ابوذر برای انجام لرزه نگاری چهار بعدی انتخاب شد.

وی مزیت این نوع لرزه نگاری را در مقایسه با سایر روش ها، ارائه اطلاعات کامل و جامع از میدان دانست و تاکید کرد: با استفاده از این روش می توانیم مکان های مناسب برای حفر چاه در میدان را به صورت دقیق تر شناسایی کنیم، ضمن این که انجام این عملیات در میدان ابوذر امکان توسعه، افزایش ضریب برداشت و تولید صیانتی از این میدان را فراهم می کند.

در عملیات لرزه نگاری، اطلاعات لرزه ای با ایجاد امواج مصنوعی در سطح زمین و دریافت بازتاب این امواج از درون لایه‌های زیر سطحی به دست می آید. به دلایل اقتصادی و اهمیت اکتشاف و تولید نفت علم لرزه کاربردهای فراوانی در این صنعت پیدا کرده است که به دو گروه لرزه نگاری اکتشافی و لرزه نگاری توسعه‌ای تقسیم می‌شود.

لرزه نگاری اکتشافی بیشتر به صورت دو بعدی انجام می شود؛ درحالی که برای توسعه میدان های شناخته شده از روش های سه بعدی و چهار بعدی استفاده می کنند.

3 هزار کیلومتر از میدان های مشترک لرزه نگاری می شود

زیرکچیان زاده همچنین از آغاز عملیات 3 هزار کیلومتر مربعی لرزه نگاری در میدان های مشترک این شرکت تا پایان سال خبر داد.

وی با بیان این که مجوزهای لازم برای انجام این عملیات از شرکت ملی نفت ایران گرفته شده است، پیش بینی کرد با تامین اعتبار مورد نیاز، کار لرزه نگاری میدان های مشترک فلات قاره تا پایان سال آغاز شود.

زیرکچیان زاده یادآور شد: هم اکنون عملیات لرزه نگاری سه بعدی به طول دو هزار کیلومتر مربع در میدان های آرش، فرزادA  و B در حال انجام است و به تدریج به سمت میدان های آلفا، توسن و رشادت پیشروی می کند.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره همچنین از حضور دومین کشتی لرزه نگار در فروز B خبر داد و گفت: هدف این کشتی لرزه نگاری 600 کیلومتر مربعی در این میدان است که از سوی شرکت مپنا در حال انجام است و به زودی نیز مراحل نهایی کار خود را طی می کند./س
برچسب ها: لرزه نگاری ، میدان ، نفتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار