مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از ساخت یکی از مهم ترین تجهیزات صنایع نفت در طرح توسعه میدان نفتی سروستان - سعادت‌آباد برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس مهدی فکور افزود: کوره حرارت مستقیم فرآیندی یکی از مهم ترین تجهیزات صنایع نفت از جمله پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی است که نخستین بار در کشور به همت و توان متخصصان صنعت نفت در طرح توسعه میدان نفتی سروستان - سعادت آباد طراحی و ساخته شد.

وی افزود: تاکنون حدود 500 هزار یورو صرف خرید این دستگاه از کشورهای خارجی می شد که در نصب نیز با مشکلاتی روبه رو بود، اما با ساخت این قطعه با هزینه حدود 15 درصد کمتر از نمونه خارجی، علاوه بر جلوگیری از خروج 500 هزار یورو برای هر دستگاه، ساخت و نصب این دستگاه در داخل کشور بومی سازی شده است.
فکور گفت: این کوره از سه قسمت تابشی، همرفتی و دوکش تشکیل شده و دارای 4 مشعل دوگانه‌سوز در کف است که سیال فرآیندی را که از لوله‌های قسمت همرفتی و تابشی عبور می‌کند، تا 170 درجه سانتیگراد گرم می‌کند.
فکور تصریح کرد: این طرح به سیستم کنترل خودکار برای کنترل دما و فشار سیال فرآیندی، سیستم سوخت رسانی و قسمت‌های داخلی کوره و عایق‌های فیبر سرامیکی با تحمل دمای 1430 درجه سانتیگراد مجهز است.
مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تاکید کرد: تمام مراحل فرآیندی، مکانیکی، سیستم کنترل و ساخت این کوره‌ها به طور 100 درصدی با توان مهندسان داخلی بومی‌سازی شده و نیاز صنعت نفت را در این زمینه به شرکت‌های خارجی از بین برده است.
فکور افزود: ظرفیت این کوره 10.5 مگاوات و وزن آن حدود 120 تن بوده و دارای 5.40 متر قطر و 53 متر ارتفاع از سطح زمین است که در مدت یک سال و نیم طراحی و ساخته شده است و به زودی در این پروژه نصب خواهد شد.
وی راهبری این پروژه را بی‌نظیر خواند و تاکید کرد: در ابتدا ساخت و نصب این دستگاه به عهده یک شرکت خارجی بود که با تعلل آنها، به سرعت برای ساخت آن در داخل کشور تصمیم‌گیری و برنامه ریزی و با همت متخصصان داخلی و کمک شرکت‌های سازنده داخلی برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شد.

میدان نفتی سروستان در 110 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و میدان سعادت آباد در 20 کیلومتری شمال میدان سروستان قرار دارد. این دو میدان با وسعت 242 کیلومتر مربع و با دارا بودن یک میلیارد و 402 میلیون بشکه نفت درجا در فهرست میدان های نفتی شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.
طراحی و ساخت این کوره حرارت مستقیم که با حمایت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از ساخت داخل محقق شده است، برای نخستین بار در طرح توسعه میدان های نفتی سروستان و سعادت‌آباد به کار گرفته خواهد شد که با توجه به کاربرد فراوان آن در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، گام مهم و موثر دیگری در مقابله با تحریم‌های خارجی در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی به شمار می آید./س
برچسب ها: کوره ، حرارت ، مستقیم ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.