بر اساس نتايج تحقيقات انجام شده کودکانی با میزان کافی خواب، در محیط های آموزشی رفتارهایی به مراتب بهتر از کودکان خسته و خواب آلوده دارند.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛‌ خواب کافی و حتی بیش از اندازه برای کودکان می‌تواند علاوه بر بهبود سلامت آنها، بر فعالیت‌های اجتماعی و آموزشی‌شان تاثیر مثبت بگذارد.

براساس اين تحقيقات کودکاني که شب را دیرتر به رختخواب رفته‌اند، نه‌تنها خسته و کسل‌تر، بلکه ناخوش و نسبت به همکلاسی‌هایشان نیز کج‌خلق‌تر بوده‌اند. آنها به راحتی به گریه افتاده و نسبت به انجام فعالیت‌های روزمره‌شان ناتوان‌تر و ناامیدتر به نظر می‌رسیده‌اند.در مقابل، بچه‌هایی که زمان بیشتری خوابیدند، خوش‌رفتارتر، بااحساس‌تر، بشاش‌تر و فعال‌تر بوده‌اند.

این تحقیق نشان می‌دهد خواب بهتر به طور کلی بر روی قدرت حافظه، خلاقیت، گفتار و حتی توان تصمیم‌گیری و فعالیت‌های مثبت بچه‌ها در کلاس تاثیر بیشتری می‌گذارد.
 
والدین می‌توانند خواب کودکان را برای بررسی تحت نظر بگیرند. این مساله توجه به میزان خواب کودکان در تعطیلات را نیازمند است. یعنی روزها و زمان‌هایی که ظاهراً زمان‌بندی چندان مهم به نظر نمیرسد. اگر در این اوقات بچه‌ها بیش از میزان خواب شبانه‌شان بخوابند، نشان می‌دهد که آنها احتمالاً به اندازه کافی نمی‌خوابند و یا دچار اختلال خواب هستند.
 
برای رفع مشکلات خواب کودک یا عادت دادن آنها به میزان کافی از خواب، رعایت موارد زیر به والدین توصیه می‌شود:
 
- از حدود یک ساعت قبل از ساعت خواب، بچه‌ها را از ابزارهای الکترونیک دور کنید. تلویزیون، کنسول بازی و کامپیوتر را خاموش نمایید.
- ساعات مشخص را به عنوان ساعات خواب و بیداری تعیین کنید و سعی کنید آنها را حتی در روزهای تعطیل و آخرهفته‌ها رعایت کنید.
- نقش خود را به خوبی بازی کنید و سعی کنید برای بچه‌های خود الگوهای خوبی باشید. در ساعت مقرر به رختخواب بروید و با بچه‌ها از فواید خواب سر وقت صحبت و آنها را آگاه نمایید.
نکته: خواب کافی، سلامت، خلاقیت و موفقیت‌های تحصیلی بچه‌ها را تضمین می‌کند. این مساله می‌تواند به اندازه تغذیه خوب، ورزش و سایر موارد به بچه‌ها در سلامتی و بهبود شیوه زندگی‌شان کمک کند.
منبع: سالم زي
برچسب ها: خواب ، کودک ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار