28 روز مانده تا جشنواره سي و يكم فيلم فجر؛

مرحوم علي حاتمي با "دلشدگان" شعر سينماي ايران را سرود +تصاوير

مرحوم علي حاتمي با فيلم سينمايي"دلشدگان" خود را شاعر سينماي ايران معرفي كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛‌ با وجود غيررقابتي بودن بخش بين الملل،رقابت در بخش سينماي ايران بسيار داغ بود به طوري كه رخشان بني اعتماد پس از ساخت 3 فيلم با"نرگس" به جشنواره آمد و با رويكردي نو به مضموني مشابه با سينماي خياباني و اعتراض آميز پيش از انقلاب همگان را به اين باور رساند كه مي تواند يكي از بهترين هاي سينماي ايران باشد و دريافت سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني تاكيدي بر اين گواه بود.


مرحوم علي حاتمي نيز با فيلم"دلشدگان" نشان داد كه به راستي شاعر سينماي ايران است و مهدي صباغ زاده بهترين فيلم كارنامه فيلم سازي اش تا به امروز،"خانه خلوت" بود فيلمي گيرا و دوست داشتني كه عزت اله انتظامي در آن جايزه بازيگر نقش اول را دريافت كرد يكي از پديده هاي جشنواره اين سال مجيد مجيدي بود كه پس از 10 سال بازيگري در آثار نه چندان مطرح دهه 60،با ساخت فيلم"بدوك" راه خود را به عنوان يك كارگردان مطرح در سينما باز كرد.


جشنواره دوره دهم فيلم روندي رو به رشد را طي مي كرد و همگام با آن،مسير جديدي پيش روي فيلمسازان قرار مي گرفت.
اين دوره به لحاظ تنوع مضموني و ابتكاري از طريق افكار جديد فيلم سازان مشهود بود و با بررسي آثار جشنواره مي توان فهميد كه افق هاي جديدي به روي عرصه هنر گشوده شده است و تنها فيلمسازان آن دوران با افكار فرهنگي و انقلابي خود توانستند سينما را به رشد قابل قبولي برسانند.
بهرام بيضايي،رخشان بني اعتماد و مرحوم علي حاتمي از جمله كارگرداناني بودند كه سهم بيشتري در جشنواره دوره دهم داشتند اما در كنار همه آنها پديده اي چون"مجيد مجيدي" متولد شد كه با وجود اينكه درخششي در بازيگري نداشت توانست در عرصه فيلم سازي مسير خود را پيدا كند و آغاز گر تحول جديد در عرصه هنر و با پرداخت به موضوع هاي جديد و اجتماعي باشد.
دوره دهم جشنواره با توجه به بررسي ها،مي توان دوره رشد عرصه فيلم سازي دانست كه كارگردانان افق جديدي را براي پيشرفت سينما در نظر گرفتند.

*برگزيدگان دهمين جشنواره فيلم فجر 1370:



"نياز" به كارگرداني عليرضا داوود نژاد به عنوان بهترين فيلم جشنواره اين دوره انتخاب شد و همچنين جايزه ويژه هيات داوران نيز به فيلم"مسافران" به كارگرداني بهرام بيضايي رسيد.
رخشان بني اعتماد نيز در اين دوره جايزه بهترين كارگرداني را به خاطر فيلم به يادماندني "نرگس" دريافت كرد.


با اهداي ديپلم افتخار به سيد مهدي شجاعي و مجيد مجيدي براي فيلم"بدوك" و همچنين مهدي فخيم زاده براي فيلم"شتاب زده"،جايزه بهترين فيلم نامه به اصغر عبداللهي و حسن قلي زاده براي فيلم"خانه خلوت" تعلق گرفت.


همچنين با تقدير از عزت اله انتظامي و فريماه فرجامي براي بازي در فيلم هاي"ناصرالدين شاه اكتور سينما" و فيلم"نرگس" و ماهايا پطروسيان در فيلم"ديگه چه خبر"،جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن و مرد به فرامرز صديقي براي فيلم"دادستان" و جميله شيخي براي فيلم"مسافران" اهدا شد.
با اهداي ديپلم افتخار به حسين جعفريان براي فيلم"نرگس"،مهرداد فخيمي جايزه بهترين فيلمبرداري براي فيلم"مسافران" را دريافت كرد.
فيلم" ناصر الدين شاه اكتور سينما" با دريافت جايزه بهترين تدوين توسط داوود يوسفيان و طراح صحنه توسط حسن فارسي و چهره پردازي توسط عبداله اسكندري،سهميه خود را از جشنواره دهم دريافت كرد.
بهترين موسيقي متن نيز با تقدير از مجيد انتظامي در فيلم"ناصرالدين شاه اكتور سينما" به "محمدرضا عليقلي" براي فيلم "نرگس" رسيد.
جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل مرد و زن با تقدير از جهانگير فروهر و پروين سليماني به مجيد مظفري و فاطمه معتمدآريا براي فيلم"مسافران" اهدا شد.


"روبيك منصوري" جايزه بهترين صداگذاري و ميكس براي فيلم"پوتين" دريافت كرد و تنها از محسن روشن به خاطر فيلم"ناصرالدين شاه اكتور سينما" تقدير شد.
و در آخر با قدرداني از پرويز آبنار به خاطر صدابرداني "نرگس" جايزه بهترين صدابرداري براي فيلم"مسافران" به محمود سماك باشي رسيد.
بهروز افخمي،خسرو سينايي،فرهاد صبا،رسول ملاقلي پور و پرويز مقدم 24 فيلم بخش مسابقه دوره دهم جشنواره را داوري كردند.

گزارش از : فائزه آقابابايي

نيكي كريمي "عروس" نهمين جشنواره فيلم فجر شد+تصاوير

مرحوم "خسرو شكيبايي" هنوز با "هامون" هشتمين جشنواره فيلم فجر زنده است+تصاوير 

فاطمه معتمد آريا در "برهوت" هفتمين جشنواره فيلم فجر ماندگار شد+تصاوير

"پرنده كوچك خوشبختي" بر شانه ششمين جشنواره فيلم فجر


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار