قيمت خريد تضميني برنج براي سال 92 بايد اواخر بهمن ماه امسال با توجه به افزايش نرخ تورم تعيين و اعلام شود.

جميل عليزاده شايق دبير انجمن برنج کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: امسال حدود 2 ميليون و 400 هزار تن برنج در کشور توليد شد که حدود 5 تا 8 درصد نسبت به توليد برنج در سال گذشته رشد يافته است.

وي گفت: ميزان نياز برنج در کشور براساس برآورد وزارت جهاد کشاورزي، انجمن برنج و موسسه تحقيقات برنج، سرانه مصرف برنج براي هر نفر در سال 36 تا 37 کيلوگرم است.

وي با بيان اينکه با اين وجود کسري برنج در کشور حدود 600 هزار تومان است تصريح کرد: در 6 ماهه اول امسال 620 هزار تن برنج وارد شده و نيازي به واردات بيشتر نيست اما در 2 ماه بين 6 تا 8 ماه نخست امسال واردات اين محصول به 725 هزار تن رسيده که با توجه به سرانه مصرف 37 کيلوگرم براي هر نفر حدود 100 هزار تن برنج بيشتر از ميزان مورد نياز وارد شده است.

عليزاده شايق با بيان اينکه وزارت صنعت، معدن و تجارت سرانه مصرف برنج براي هر نفر را 47 کيلوگرم در سال اعلام کرده گفت: براساس اين آمار نياز برنج در کشور 3 ميليون و 600 هزار تن در سال و در نتيجه نياز به واردات يک ميليون و 200 هزار تن برنج برآورد شده است.

وي با اشاره به اينکه دولت بايد در دهه دوم بهمن قيمت خريد تضميني برنج را به روز کند گفت: کشاورز با اعلام اين قيمت مي تواند در مورد کاشتن يا نکاشتن برنج تصميم بگيرند، سال گذشته دولت قيمت خريد تضميني برنج در سال 91 را اواخر فروردين ماه 91 اعلام کرد، اين در حالي است که اين قيمت بايد در بهمن ماه 90 اعلام مي شد.

عليزاده شايق اعلام قيمت خريد تضميني برنج براي سال 92 در شهريور ماه امسال را موجب تعجب کارشناسان و کشاورزان دانست و تصريح کرد: چطور مي شود که قيمت خريد تضميني برنج براي سال 92 راکه بايد در دهه دوم بهمن ماه اعلام شود شهريور ماه بدون احتساب نرخ تورم اعلام کردند که اين کار از نظر کارشناسان منطقي نيست.

دبير انجمن برنج کشور با بيان اينکه در صورت اعلام نشدن قيمت خريد تضميني برنج از سوي دولت اواخر بهمن ماه اين قيمت را اعلام مي کنيم گفت: دولت قيمت خريد تضميني برنج را در سال 92، 20 درصد افزايش داده اما قيمت قبلي مورد تائيد توليدکنندگان نبوده و نرخ تورم نيز محاسبه نشده است./س
برچسب ها: برنج ، خرید ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار