نخستين بار يک مرکز ايراني در هند نسخ خطي را همانند نسخه اصل بازسازي و همانندسازي مي‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مرکز ميکروفيلم نور وابسته به رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در دهلي نو که در زمينه گردآوري و ترميم نسخ خطي و قديمي فعاليت دارد توانسته است با به کارگيري مواد طبيعي و دست‌ساز با ماندگاري بالا نسخ خطي قديمي را بازسازي و همانندسازي کند به گونه‌اي که در صورت از بين رفتن نسخه اصل بتواند جايگزين آن شود.
مهدي خواجه پيري مدير مرکز ميکروفيلم نور دراين باره گفت: تاکنون 200 کتاب از نسخ خطي قديمي به همين شيوه چاپ و همانندسازي شده است.
در اين شيوه براي همانندسازي نسخ خطي از جلد و کاغذهاي دست‌ساز با ماندگاري بيش از 300 سال و مقاوم بودن در برابر رطوبت و آب و مرکب‌هاي طبيعي استفاده و کاملا مشابه نسخه اصل همانندسازي مي‌شود.
خواجه پيري ماندگاري بالا ، زيبايي و قابليت جايگزيني به جاي نسخه اصل را از جمله ويژگي‌هاي اين شيوه چاپ برشمرد و افزود اين نسخه‌هاي همانند از ارزش و اهميت بيشتري نسبت به ميکروفيلم و سي دي برخوردارند و حتي مي‌توانند جايگزين نسخه‌هاي اصل شوند.
وي افزود: تاکنون 200 نسخه خطي قديمي از جمله 25 نسخه خطي از قديمي‌ترين نهج‌البلاغه‌هاي جهان به همين شيوه بازسازي و همانندسازي شده است و فهرست اين آثار به زودي منتشر مي شود.
مدير مرکز ميکروفيلم نور گفت: اين مرکز در قراردادي با آستان قدس رضوي انتشار يکصد نسخه خطي را به همين شيوه به عهده گرفته که تاکنون 25 نسخه آن از جمله قديمي‌ترين نسخه صحيفه سجاديه همانندسازي شده است.
وي افزود: اين مرکز تاکنون بيش از 60 هزار ميکروفيلم و سي دي از نسخ خطي موجود در مراکز علمي و کتابخانه‌هاي هند گردآوري کرده و در اختيار علاقه‌مندان و محققان قرار داده است./ي2
برچسب ها: نسخه خطی ، ایران ، هند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار