عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: ترکيه تحت تاثير سياست خارجي خود ناچار است در تحريم‌ها همکاري کند اما در چارچوب نيازهاي داخلي صلاح مي‌بيند از تحريم‌ها تبعيت نکند.

نوذر شفيعي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با اشاره به اذعان کارشناسان ترکيه مبني بر متضرر شدن اين کشور بر اثر اعمال تحريم‌ها عليه ايران گفت: براساس تئوري عمومي حاکم بين کشورهايي که در يک منطقه قرار دارند تحولات داخليشان بر يکديگر تاثيرگذار و همين طور از يکديگر تاثير پذير است لذا بديهي است با توجه به حجم مبادلاتي که بين كشورها وجود دارد اگر در منطقه‌اي کشوري تحريم شود بر کشورهاي همسايه هم تاثير مي‌گذارد.

وي افزود: چه در شرايط جنگ تحميلي و چه بعد از آن هرگاه که تحريم‌ها عليه ايران شدت مي‌گرفت تمرکز همکاري‌ها از سمت بين‌المللي به سمت منطقه‌اي معطوف مي‌شد.

عضو کميسيون امنيت ملي ادامه داد: يکي از کشورهايي که استعداد همکاري با ايران را داشت ترکيه بود و لذا در شرايط فعلي هم طبيعي است که ترکيه به دليل وابستگي‌هايي که در مواردي به ايران دارد از اين تحريم‌ها تاثير بپذيرد.
 
شفيعي تصريح کرد: به اين دليل که ترکيه از سوي آمريکا و غرب از مراوده مالي با ايران منع شده و نمي‌تواند نيازهاي خود را تامين كند طبيعتا با مشكل روبروست.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: کشورها تحت تاثير دو عامل سياست‌هاي کاري خود را شکل مي‌دهند يکي عوامل داخلي که مي‌توان نيازهاي آن کشور را ذکر کرد و ديگري عوامل بين‌المللي که از شاخصه‌هاي آن مراوده با قدرت‌هاست بنابراين ترکيه تحت تاثير سياست خارجي خود ناچار است در تحريم‌ها همکاري کند اما در چارچوب نيازهاي داخلي صلاح مي‌بيند از تحريم‌ها تبعيت نکند.

شفيعي در پايان خاطر نشان کرد: بايد ديد که در محاسبات ترکيه کدام يک از اين دو عامل تاثيرگذارتر و به نفع ترکيه است اگر عوامل داخلي را در نظر بگيرد بديهي است که ترکيه يا هر کشور ديگري عدم پيروي از تحريم‌ها و يا دور زدن تحريم‌ها را در دستور کار خود قرار خواهد داد ولي اگر دولت‌هايي که ايران را تحريم مي‌کنند نيازهاي داخلي ترکيه را پاسخ دهند ممکن است ترکيه با اين تحريم‌ها همراه شود که اظهار نظر کارشناس داخلي ترکيه مغاير با اين مطلب است.

انتهاي پيام/

 

برچسب ها: ایران ، ترکیه ، امریکا ، تحریم ، منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار