37 روز مانده به سي و يكمين جشنواره فيلم فجر؛

اولين جشنواره فيلم فجر در سال 60 سيمرغ بلورين نداشت

اولين دوره جشنواره فيلم فجر در سال 1360 بدون اهداي جايزه و سيمرغ بلورين برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، از گذشته تاكنون سينماي ايران هر ساله نزديك پايان سال بزرگترين رويداد فرهنگي در عرصه هنر به نام جشنواره فيلم فجر را برگزار مي كند اولين جشنواره در سال 1360 اتفاق افتاد و در بحبوحه جنگ تحميلي و شايد در ‌آن فضاي انقلابي برگزاري اين برنامه تا حدودي جسورانه به نظر مي‌آمد.
شايد يكي از دلايل برگزاري اولين دوره جشنواره پا بر جا كردن نگاه ارزشي مديران انقلابي در عرصه سينما بود در واقع برگزاري جشنواره اي نوپا در ايام دهه فجر و گنجاندن انواع و اقسام فيلم هاي مختلف ايراني و خارجي تنها بهانه اي براي معرفي حكومت اسلامي در عرصه فرهنگي و هنري بود و تلاش عوامل هنري باعث برگزاري اولين جشنواره فيلم فجر در سال 60 شد و تنها 5 فيلم در مسابقه اين فستيوال حضور داشت كه 3 فيلم آن متعلق به كارگردانان موج نو سينماي ايران از جمله "مرگ يزدگرد" (بهرام بيضايي) "خط قرمز" (مسعود كيميايي) و "حاجي واشنگتن" (مرحوم علي حاتمي) بود كه به غير از توقيف دو فيلم اول فقط فيلم "حاجي واشنگتن" مرحوم علي حاتمي آن هم بعد از 16 سال اجازه اكران گرفت و اشباح و سفير دو فيلم ديگر اين جشنواره بودند.
از نكات قابل توجه نخستين جشنواره فيلم فجر برگزار نشدن مراسم اهداي جايزه به برگزيدگان بخش مسابقه بود.
همچنين از اتفاقات جالب اين جشنواره بخش سينماي ايتاليا از نئورئاليسم تاكنون كه از بخش هاي قابل ملاحظه اين دوره بود اما گنجاندن ساير بخش هاي جنبي همانند چشم انداز سينماي كوبا يا سينماي سرخپوستان و سياه پوستان در سينما بيشتر از اينكه اهداف سينمايي و هنري را دنبال كند كاركرد سياسي و تبليغاتي داشت.
اولين دوره جشنواره فيلم فجر مقارن با جنگ ايران و عراق و فضاي پس از انقلاب 57 بود در اين دوره علاوه بر بخش هاي جنبي شامل چشم انداز سينما كوبا، سينماي ايتاليا از نئورئاليسم تا امروز ، سرخ پوستان و سياه پوستان در سينما، سينماي كودكان و نوجوانان، سينماي ايران پس از انقلاب و نمايش هاي ويژه بخش مسابقه آماتور نيز وجود داشت.
فيلم هاي "بچه هاي ديار صفا"، "علمدار"، "خرمشهر 61"، "با هم براي ايثار"، "يا زهرا"، "كلام مكتب است اين"، "خرمشهر شهر عشق شهر خون"، "آمريكا نابود است" و "بر بال ملائكه" از جمله فيلم هايي بودند كه در بخش آماتور اين دوره شركت كردند و با ديپلم افتخار از آنها تقدير شد.
بنياد سينمايي فارابي و وزارت ارشاد با همت بلند خود بزرگ ترين رويداد سينماي ايران را در سال 61 رقم زد با اينكه تا سال 74 جشنواره به بخش سينماي ايران بسنده كرده بود اما از 74 به بعد سينماي بين الملل نيز توانست جايگاه خوبي در جشنواره بين المللي فيلم فجر پيدا كند.
از هيات داوران اولين دوره جشنواره فيلم فجر مي توان به داوران بخش آماتور از جمله محمد اعتصامي، رضا انصاريان،‌ سيف الله داد، حميد دهقان پور، محمد عليان، ناصر عبداللهي مي‌توان اشاره كرد همچنين بخش حرفه اي بدون داوري و اهداي جوايز برگزار شد.
حسين و خشوري دبير اين دوره جشنواره بود كه به معاونت سينمايي كمال حاج سيد جوادي برگزار شد./ي2
گزارش از فائزه آقابابايي.
برچسب ها: سینما ، جشنواره ، فیلم فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار