در این شب های سرد زمستان اگر هوا صاف و بدون ابر باشد، بهترین فرصت برای رصد خوشه ستاره ای باز هفت خواهر در آسمان است.

سارا توده زارع کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: خوشه ستاره ای پروین یا m45 یکی از پر نور ترین و مشهورترین اجرام کهکشانی محسوب می شود که جایگاه آن در صورت فلکی گاو یا ثور در آسمان است وما ایرانیان آن را با نام هفت خواهر می شناسیم و عرب زبانان آن را ثریا می خوانند.

این خوشه ستاره ای دارای صدها ستاره است که هفت ستاره اصلی آن با چشم غیر مسلح در آسمان قابل رویت می باشد به همین دلیل ما ایرانیان به آن ها هفت خواهر می گوییم و صورت فلکی خرس بزرگ یا دب اکبر که در مقابل آن قرارگرفته و دارای هفت ستاره اصلی است را هفت برادر می دانیم.

این خوشه ستاره ای باز که ما می توانیم در آسمان باچشم غیر مسلح رصد کنیم 460سال نوری از ما فاصله دارد و مساحتی حدود 120دقیقه مربع را در پهنه آسمان به خود اختصاص داده که درخشندگی آن به 4/1 درجه نیز می رسد وجرم آن 800 برابر جرم خورشید تعیین شده وتا کنون با تلاش های فراوان توانسته اند سن این خوشه ستاره ای را بین 75 تا 150 میلیون سال تخمین بزنند.

توده زارع در ادامه عنوان کرد:خوشه پروین در میان 14 خوشه ای که با چشم غیرمسلح در آسمان دیده می شود واقعا" منحصر به فرد است و حرکت فضایی ستارگان این خوشه به گونه ای می باشد که این خوشه به سمت جنوب شرق در حرکت بوده اما ما ناظران زمینی 36 هزار سال زمان نیاز داریم تا جابجایی آن را در آسمان ببینیم.

در گذشته انسان ها از رصد هفت ستاره این خوشه برای معاینه چشم استفاده می کردند و بر این اعتقاد بودن که اگر کسی بتواند به راحتی آنها را ببیند از چشمی سالم برخوردار است در غیر این صورت چشمانش ضعیف است پس اگر شما هم می خواهید دید چشم های خودتان را با کمک این ستاره ها بسنجید شامگاه امشب ساعت 22 می توانید در قسمت جنوب شرقی به دنبال خوشه ستاره ای باز پروین بگردید . //ع2

برچسب ها: رصد ، ستاره ، آسمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار