آمریکا و انگلیس با فروپاشی اقتصادی مواجه شده اند و از هر طریق ممکن سعی می کنند تا سلاحهای بیشتری به سلطان نشین های ثروتمند صاحب نفت بفروشند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از كرسنت، جایگاه اقتصادی انگلیس در حال افول است و سیاستمداران آن کشور دست و پا می زنند. کار سختی پیش رو دارند. تولید در آن کشور کاهش یافته و نرخ بیکاری افزایش چشمگیری داشته است و در اسکاتلند و ولز با رشدی بی سابقه روبرو بوده است.
   
بنابراین "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس راهی شیخ نشین های حوزه خلیج فارس شده تا شاید بتواند سلاح های خود را بفروشد. سلاح تنها چیزی است که وی می تواند به دیکتاتورهای منطقه بفروشد.  
 
کامرون در سفر از پیش اعلام نشده ای که در تاریخ 21 دسامبر به افغانستان داشت، در دیدار با نیروهای انگلیسی در آن کشور وعده داد که آنان را تا سال 2014 از افغانستان خارج خواهد کرد، اما بلافاصله اظهار داشت که آنان را به کشورهای حوزه خلیج فارس اعزام خواهد نمود.  
 
وی در سفر به عمان نيز ابراز امیدواری کرد که بتواند 12 جت جنگنده را به ارزش 2.5 میلیارد پوند به آن امیر نشین بفروشد.  
کامرون پذیرفته که فروش این جنگنده ها کار دشواری است. لندن امیدوار است که بتواند 100 فروند هواپیمای مسافربری را تا سال آینده به شیخ نشین های حوزه خلیج فارس بفروشد. وی در سفر چندین هفته پیش خود به امارات متحده عربی اظهار داشت که آن کشور 60 جنگنده را از انگلیس خریداری نموده است.  
 
همچنین اماراتی ها برای خرید هواپیماهای مسافربری از انگلیس ابراز تمایل نمودند.  
 
 با این حال کامرون قصد دارد تجهیزات بیشتری را به فروش رساند. وی برای امضای تفاهم نامه همکاری نظامی با امارات برنامه ریزی کرده اند تا از طریق آن پس از خروج نیروهای نظامی انگلیسی از افغانستان آنان بتوانند در امارات مستقر شوند و انگلیس از این طریق تسلط خود بر شیخ نشین ها را حفظ نماید.  
 
کامرون شخصا به این موضوع اذعان کرد و در سفر اخیر خود در افغانستان گفت "آنچه شما مشاهده می کنید صرفا فروش هواپیماهای ما به امارات نیست، بلکه ما در سطحی وسیع تر هدفمان همکاری های عمده دفاعی با آن کشور است تا از آن طریق نیروهای انگلیسی بتوانند در امارات متحده عربی مستقر شوند. برای هر دو کشور یک برنامه استراتژیک کامل دفاعی و یک مشارکت دفاعی امکان پذیر است و من فکر می کنم این مسیری که دنیا به سوی آن حرکت می کند. امروز ملت ها صرفا قصد خرید تجهيزات را ندارند بلکه آنان خواهان مشارکت دفاعی و صنعتی مناسب هستند."  
وی همچنین افزود که انگلیس حضور نظامی محدودی نیز در بحرین، قطر و امارات دارد.   
 
آنچه مشخص است کاهش بودجه دفاعی انگلیس در اثر کاهش درآمدها است. براستی آن کشور تا چه زمانی می تواند از فروش ماهی و سیب زمینی (غذای ملی انگلیس) به حیات خود ادامه دهد؟ افسران ارشد نظامی انگلیس استراتژی جدیدی را برای بودجه دفاعی آن کشور تنظیم کرده اند که طبق آن انگلیس بایستی به کشورهای نزدیک شود که به تنهایی توانایی تامین امنیت و دفاع از خود را ندارند.  
 
 آمریکائی ها نیز در قراردادهای دفاعی با انگلیسی ها شریک اند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین مستقر است. قطر نیز پایگاهی هوایی را برای نیروهای آمریکائی فراهم ساخته است و سعودی ها هم که رابطه ای همیشگی با آمریکا دارند و به ان کشور وابسته هستند. انگلیس نیز امروز در حال جمع آوری پس مانده ها و باقی مانده ای است که آمریکائی ها از شیخ نشین های حوزه خلیج فارس بدست آورده اند. 

آمریکا و انگلیس با فروپاشی اقتصادی مواجه شده و از هر طریق ممکن سعی می کنند تا سلاحهای بیشتری به سلطان نشین های ثروتمند صاحب نفت بفروشند. فروش چنین سلاح هایی به امنیت شیخ نشین ها کمک نخواهد کرد بلکه باعث نا امن تر شدن منطقه خلیج فارس می شود و این همان چیزی است که آمریکا و انگلیس می خواهند، زیرا با بی ثبات تر شدن منطقه آنان می توانند سلاح های مرگبار خود را راحت تر به فروش رسانند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار