عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برای پیشبرد پژوهش های علمی در راستای هرچه کاردبردی تر کردن آنها، نیاز به بازنگری در مسئله شناسی به عنوان یکی از مراحل ابتدایی پژوهش به ویژه در زمینه پژوهش های اجتماعی حوزه جوانان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی، غلامرضا حسنی در سمینار پژوهشی نیازسنجی جامع فرهنگی جوانان مشهد با اشاره به اهمیت روند پژوهش علمی در کارایی و افزایش جنبه های کاربردی آن، اظهار داشت: روند پژوهش یک فرایند دامنه دار است که چنانچه در این روند به ویژه در ابتدای آن مشکلاتی وجود داشته باشد، خروجی مورد تقاضا و نیاز از آن به دست نخواهد آمد.

وی سالم سازی فرآیند پژوهش در بخش طرح مسئله و مسئله شناسی حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: چنانچه به انجام پژوهش های علمی به صورت کاربردی به عنوان یک اصل و ضرورت در سازمان ها مورد توجه و دغدغه قرار گیرد، باید بازنگری در بخش مسئله شناسی را به صورت یک اولویت مدنظر قرار داد.

این محقق و پژوهشگر مسائل اجتماعی و جمعیتی با بیان این مطلب که فرهنگ سازی و آموزش مناسب و همچنین نهادینه کردن پرسشگری در میان نسل جوان هویت پژوهشگری را در جامعه ارتقاء و افزایش می دهد، افزود: یک جامعه پرسشگر می تواند مسئله شناس باشد و به این ترتیب گام های نخستین در یک روند پژوهشی را به طور دقیق و مناسبی بر دارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر پژوهش به لحاظ عدم وجود یک ساختار واقعی و قابل دفاع، نمی تواند نتایج مورد نیاز را دربر داشته باشد و در این راستا یک خلاء در ارتباط با مهندسی پژوهش در علوم انسانی به چشم می خورد.

حسنی ادامه داد: وجود یک سازمان رسمی که محققان و کلیه کسانی که در امر پژوهش مداخله دارند را سطح بندی کرده و مجوز فعالیت به آنها ارائه دهد، نه تنها می تواند فعالیت های پژوهشی را منسجم کرده و از بسیاری از موازی کاری ها ممانعت به عمل آورد، بلکه هزینه های انجام پژوهش ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

وی هدف از انجام پژوهش نیازسنجی جامع فرهنگی جوانان مشهد را رفع خلاء های موجود در زمینه اطلاعات و داده های مرتبط با نیازهای فرهنگی در شهر مشهد با رویکرد جوانان و نوجوانان عنوان کرد و اظهار داشت: در این پژوهش علمی تلاش می شود که شاخص ها و نیازهای فرهنگی در مناطق مختلف شهر مشهد به دست آورده شود در کنار ارائه اطلاعات و شناخت صحیح و مناسب به مخاطب، جنبه های کاربردی این پژوهش نیز از نظر دور نماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: این پژوهش در دو سطح دسته بندی نیازها در سطح خانواده و دسته بندی نیازها در سطح محدوده های جغرافیایی مناطق و محلات شهر مشهد با استفاده از نظرات کارشناسان، اساتید دانشگاه و روحانیون به عنوان فرهیختگان جامعه انجام می شود./س

برچسب ها: پژوهش ، جوانان ، آستان قدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.