سريال "يه تكه زمين" بعنوان ملودرامي از يك خانواده سنتي و ايراني، مهمترين ويژگي پايداري، يكدلي و صميمت خانواده ايراني را در فضاي خانواده حاج حيدر نمايش مي‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ "يه تكه زمين" به كارگرداني مهدي كرم پور از جمله مجموعه هاي توليدي صدا و سيما است كه با توجه به برنامه ريزي هاي سازمان براي پخش از شبكه دو سيما در دهه دوم ماه محرم در نظر گرفته شده است.



در اين مجموعه شاهد نمايش يك خانواده ايراني هستيم كه احترام، صميميت و معرفت مهمترين ويژگي پايدار آنها محسوب مي شود.
يكدلي و مصميميت حاكم بر اين خانواده نكته اي است كه ديگران را به حسادت واميدارد و به هر ترتيب تلاش مي كنند تا اين يكرنگي و يكپارچگي را از بين ببرند.



مجموعه يه تيكه زمين زندگي خانوادگي حاج حيدر را مد نظر قرار داده و در اين زمينه مي كوشد تا ضمن نمايش درست سنت هاي خانوادگي و سبك زندگي آدم هاي اين خانه،  بسترهاي خلق موقعيت هاي تنش زا را در مجموعه به درستي لحاظ كند در اين باب نمايش احترام حاج حيدر در محل، نكته اوليه اي است كه فيلم نامه براي ورود به بحران و تنش روي آن حساب كرده است.
حاج حيدر كه در زندگي خود داراي ارج و قرب بالايي است و اهالي محل نيز براي او و خانواده اش احترام زيادي قائل هستند با كينه توزي فردي به نام "التفات" مواجه مي شود و علت بروز اين كينه توزي از سوي التفات، مردم داري حاج حيدر و اعتقاد وي به حلال و حرام است، كه باعث مي شود در جريان پلمپ مغازه التفات به دليل تخلف مورد شك و ظن واقع شود و حتي كساني تحت تاثير گفته هاي التفات قصد نابودي خانواده حاج حيدر و سلب آسايش از وي را دارند.

*روايتي از خانواده هاي سنتي ايراني

نوع ميزانسن در اين مجموعه با توجه به شكل روايي داستان به خوبي طراحي شده است، به اين معنا كه مشابهت هايي با "زير تيغ"، "ميوه ممنوعه" و "مثل هيچ كس" از نظر ايجاد تنش و بحران محل آرامش دارد و به همين دليل از بازيگراني بهره مي برد كه در شكل گيري صحنه توسط كرم پور بتوانند پيام روايت و ذهنيت كارگردان را به درستي به مخاطب انتقال دهند.
لازم به ذكر است؛ كارگردان با شناخت كامل از نوع قصه كه تاحدودي از كليشه هاي آشناي ملودرام هاي خانوادگي بهره مي برد، توانسته فضا و ميزانسن بكري را براي روايت داستان در نظر بگيرد و مخاطب را به پيگيري داستان ترغيب كند. به واقع با اينكه كارگردان مي توانست قصه جديدي را انتخاب كند، اما با لحاظ تمهيداتي چون بازي گرفتن از افراد در نقش هايي نسبتاً جديد جذابيت خوبي را براي مجموعه اش ايجاد كرده است.



همچنين؛ نقطه قوت فيلم نامه در وهله اول نمايش شرايط آرامش و تعادل است كه بهترين شكل به مخاطب منتقل مي شود. اين نقطه قوت اوليه در گروه ايجاد فرصت هاي هوشمندانه فيلم نامه به موقعيتي بحراني مي رسد و تلاش حاج حيدر و خانواده اش براي مهار اين بحران و تنش هاي به وجود آمده از بدخواهي التفات و همدستانش، سرمنشا بروز اتفاقات جديد، تلخ و همراه با پندهاي اخلاقي و اجتماعي متناسب با نوع روايت در خانواده حاج حيدر است.
 اين بحران به واسطه كينه و نفرت شخصي به نام التفات شكل ميگيرد و باعث درگيري و ايجاد مشكلات در اين خانواده مي شود با چنين تمهيدي در چرخه قصه گويي هم ذهن مخاطب از كليشه ها خسته نمي شود و البته ترغيب به پيگيري ماجراهايي خواهد شد كه يك خانواده صميمي را تا آستانه فروپاشي پيش مي برد و به اين ترتيب با استفاده از شيوه هاي آشنا در بازيگري روايت آدم هايش، مخاطب دوستدار قصه گويي را با خود همراه ميكند.

*يه تيكه زمين مشابه ملودرام هاي خانوادگي است


مضمون قصه از قابليت خوبي براي روايت برخوردار است و شكل داستان گويي مبناي حركت از شرايط تعادل به سمت تنش و بحران و سپس بازگشت مجدد به شرايط آرامش، بستري مناسب براي ايجاد چالش در ذهن مخاطب فراهم مي آورد.
در ابتداي داستان يك نقطه عطف مانند پلمپ مغازه التفات و تلاش وي براي بي حرمت كردن حاج حيدر در محل از طريق كشاندن پسر كوچكش به سمت خود و جلب مشاركت مالي او در خريد اجناس چيني و سپس رهاكردن وي در دام طلبكاران وجود دارد كه متناسب با شكل قصه بيان مي شود به طوري كه مخاطبان را با تمام شخصيت ها به صورت مجزا آشنا مي‌كند.
گفتني است؛ زماني كه قصه روال عادي خود را طي مكند و به سمت جلو در حركت است جمع خانوادگي و صميميت بين آنها تماشاگر را به لحاظ مفهومي به ياد مجموعه "مثل هيچ كس" مي اندازد و از اين رو حضور آتيلا پسياني در "يه تيكه زمين" تداعي گر حضور خرابكارانه "اصغر همت" در "مثل هيچ كس" است كه در هر دو اين مجموعه ها شخصيت هاي منفي اين دو بازيگر بستري خوب براي تفرقه افكني ميان اعضاي خانواده را مهيا مي‌كند.

فائزه آقابابايي
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.