معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گروه‌های تروریستی و افراطی واقعیت تلخ سوریه هستند گفت: مکانیزم‌هایی در طرح 6 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای توقف خشونت و بازگشت آرامش به سوریه اندیشیده شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، رایزنی‌های دیپلماتیک در خصوص بحران سوریه شب گذشته با حضور حسین امیرعبدالهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در گفتگوي ويژه خبري مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در ابتدای برنامه در پاسخ به پرسش اول مجری که از وی پرسید آیا شما به حل بحران سوریه از طریق گفتگو و چاره‌اندیشی مسالمت‌آمیز معتقد هستید، گفت:‌طرف‌های متعددی راه‌حل بحران سوریه را صرفا سیاسی می‌دانند.

وی با اشاره به تحولات سوریه افزود: در حدود 2 سال گذشته عده‌ای با ارسال سلاح به داخل سوریه و با مسلح کردن مردم این کشور و همچنین با وارد کردن گروه‌های تروریستی و اتباعی از دیگر کشورها به داخل سوریه در صدد ناامنی هستند زیرا آنها می‌خواهند حکومت در سوریه تغییر کند.

افزایش سطح گفتگوها در داخل سوریه به معنای کاهش خشونت است


امیر عبدالهیان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به همراه بسیاری از کشورهای دیگر حامی سوریه است اظهار داشت: برخی دیگر از کشورها از طریق نظامی و امنیتی کردن اوضاع، خواهان تغییر وضعیت در سوریه هستند اما واقعیت این است که بسیاری از کشورها به راهکار سیاسی معتقدند؛ زیرا هر چه سطح گفتگوها در داخل سوریه و در بین نمایندگان آحاد مردم  افزایش یابد به همان میزان خشونت کاهش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا طرح 6 ماده‌ای کوفی عنان به عنوان نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در دور اول مذاکرات با شکست مواجه شد گفت:‌ در سوریه، آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورهای غربی و عربی در راستای منافع خود به دنبال ایجاد وضعیتی در سوریه هستند تا از تمامی ابزارها و امکانات خود استفاده کنند.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما معتقد نیستیم طرح کوفی عنان موفق نبوده اظهار داشت: کوفی عنان در ماموریت خود طرحی را ارائه داده است که در مقطع کنونی این طرح از سوی اخضر ابراهیمی همچنان دنبال می‌شود.

راه‌حل بحران سوریه از نگاه کوفی عنان صرفا سیاسی است


امیر عبدالهیان با اشاره به اینکه کوفی عنان معتقد بود که راه حل بحران در سوریه صرفا سیاسی است افزود: کلینتون در نشست اول ژنو با گستاخی هر چه تمامتر در مقابل کوفی عنان قرار گرفت و با اظهارات بسیار سخیف خود مانع از طرح دیدگاه‌های کوفی عنان به طور آزادانه در نشست شد.

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال اعمال فشار به سازمان ملل و شخص کوفی عنان بود تا گفتگو در سوریه شکل نگیرد خاطرنشان ساخت: آمریکا، رژیم صهیونیستی و دشمنان مقاومت به خوبی می‌دانند که راهکار سیاسی و گفتگوی ملی به خوبی در سوریه جواب خواهد داد.

اصلاحات در سوریه امری ضروری است

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه گفت: در سوریه همانند سایر کشورهای عربی اصلاحات امری بسیار ضروری و مهم است.

عبدالهیان در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه اخضر ابراهیمی به عنوان جانشین کوفی عنان در طی این مدت نمود رسانه‌ای نداشته است، آیا این موضوع به منزله این است که اخضر ابراهیمی هم مثل کوفی عنان از استمرار تلاش برای چاره‌اندیشی سیاسی مایوس شده است افزود:‌ اخضر ابراهیمی دارای دو تجربه مهم در افغانستان و عراق است به طوری که ویژگی‌های روانشناختی ایشان تا حدودی متفاوت از ویژگی‌های کوفی عنان است.

وی با اشاره به اینکه اخضر ابراهیمی رایزنی‌ها و رفت و آمدهای خودش را فشرده و بعضا کمتر به صورت رسانه‌ای دنبال می‌‌کند، گفت:‌جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که به طور مستمر با اخضر ابراهیمی گفتگو و تبادل نظر می‌کند.


اخضر ابراهیمی اقدامات موثری را با مقامات سوری انجام داده است

عبدالهیان با بیان اینکه اخضر ابراهیمی در داخل سوریه اقدامات موثری را در رایزنی با مقامات سوری انجام داده است افزود: نگاه اخضر ابراهیمی به تحولات سوریه از آنجا که برخی از رسانه‌های غربی و عربی منتشر می‌کنند متفاوت است.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه اظهار داشت: اخضر ابراهیمی، مردم، حکومت، گروه‌های مسلح بی‌مسئولیت، گروه‌های تروریستی و افراطی و معارضه سوریه را به عنوان 5 مولفه مهم در وضعیت فعلی سوریه یاد می‌کنند.

وی گفت: مردم سوریه فرصتی برای اینکه بتوانند مطالبات شان را در بستری دموکراتیک دنبال کنند نداشتند، زیرا گروه‌‌های تروریستی آمریکا و رژیم صهیونیستی با ناامن کردن سوریه این فرصت را از مردم گرفته‌اند، فرصتی که اصلاحات سریعی را که بشار اسد شروع و اقدامات عمومی را در آن ایجاد کرده بود.

امیر عبدالهیان با اشاره به اینکه بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه است اظهار کرد: سوریه دارای 14 استان و بیش از  24 میلیون نفر جمعیت است.

معاون عربی‌ و آفریقایی وزارت امور خارجه با اشاره به معارضه سوریه گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت اعلام می‌کنیم که در بیش از یک سال و نیم گذشته با تمامی طرف‌هایی که به اسم معارضه در داخل و چه در خارج از سوریه بوده‌اند، برای شناخت این افراد و هم برای دعوت به گفتگوی ملی ارتباط برقرار کرده‌ایم.

وی با اشاره به معارضین اصیل و واقعی سوریه افزود: معارضان اصیل کسانی هستند که صرفا به راهکار سیاسی، گفتگوی ملی، توافق با حکومت و پیگیری مطالبات خود در مسیر دموکراتیک باشند.

امیر عبدالهیان با اشاره به مولفه گروه‌های مسلح بی‌مسئولیت بیان کرد: این گروه‌ها توسط سرویس‌های امنیتی هدایت می‌شوند به طوری که به صورت جزایر پراکنده در سوریه در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه مردم سوریه قاطعانه برای حفاظت و صیانت خود و کشورشان با این گروه‌های مسلح برخورد می‌کنند افزود: هیچ نظامی نمی‌پذیرد که افراد بی مسئولیت کشور را مختل کنند.


گروه‌های تروریستی واقعیت تلخ جامعه سوریه هستند


معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گروه‌های تروریستی و افراطی از واقعیت تلخ جامعه سوریه هستند، خاطرنشان ساخت: در آمریکا دو تحلیل نسبت به استفاده از گروه‌های تروریستی و افراطی وجود دارد، به طوری که برخی از دستگاه‌های ذیربط آمریکا معتقدند برای اینکه در سوریه موفق شوند باید اوضاع را به هم بریزند زیرا به هم ریختن اوضاع به نفع آنهاست.

امیرعبدالهیان در ادامه گفت: گروه دیگر معتقدند به هم ریختن اوضاع اگر آینده مبهم و نامعلومی داشته باشد مشخص نیست که در راستای منافع آمریکا تمام شود.


ایران و مصر در سطح منطقه اثرگذار هستند


وی با اشاره به اینکه اخضر ابراهیمی به دنبال ارتباط با کشورهایی اثرگذار همچون ایران و مصر در سطح منطقه است اظهار داشت: در مقطع کنونی کشورهایی همچون قطر، عربستان سعودی و ترکیه در تلاشند تا اخضر ابراهیمی در ماموریتش موفق نشود.

آمریکا و روسیه دو بازیگر فرامنطقه‌ای در موضوع سوریه هستند
معاون عربی‌ و آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اخضر ابراهیمی دو بازیگر فرامنطقه‌ای یعنی آمریکا و روسیه را درگیر موضوع سوریه کرده است اظهار داشت: روسیه در نگاه راهبردی با جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحولات سوریه دارای مواضعی محکم و پایدار است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در صورت تغییر مواضع روسیه از متحدین و مردم سوریه با قدرت حمایت خواهد کرد خاطرنشان ساخت: اگر در سطح رسانه‌ای حضور فعالی را از سوی اخضر ابراهیمی شاهد نیستیم به این معنا نیست که در سطح سیاسی ایشان تحرکاتی نداشته است.

امیر عبدالهیان در پاسخ به پرسش دیگری گفت: روسیه نمی‌تواند مواضع خود را در خصوص سوریه تغییر دهد، زیرا روس‌ها در دوره جدیدی ریاست جمهوری پوتین به دنبال احیاي اقتدار خود در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای هستند.

وی با اشاره به اینکه آخرین پایگاه روسیه در منطقه خاورمیانه سوریه است افزود: اگر روسیه بخواهد در قبال وضعیت سوریه کوتاه بیاید، دیگر نه می‌توان از روسیه مقتدر صحبت کرد و نه اینکه روسیه منافع خود را در قبال متحدین به خوبی در سطح منطقه دنبال کند.

امیر عبدالهیان گفت: روس‌ها معتقدند که رفتار آمریکایی‌ها رفتار نادرستی در مقابل سوریه و برخی از تحولات منطقه است.


روسیه از مواضع خود در قبال سوریه کوتاه نخواهد آمد


معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان اینکه طرف روسی در این مرحله از مذاکرات این اطمینان را داده است که به هیچ وجه از مواضع خود در حمایت از سوریه کوتاه نخواهد آمد، گفت: روسیه اقدامات موثری را در قبال سوریه انجام داده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد درون‌مایه طرح 6 ماده‌ای گفت:‌ما به صراحت به مقامات روسی یادآوری می‌کنیم که افکار عمومی در خاورمیانه از شما خاطره خوشی ندارد زیرا برخی معتقدند که روسیه در دقیقه 90 متحدین خود را رها می‌کند.

امیرعبدالهیان با بیان اینکه ما راهبرد خود را در قبال سوریه با قدرت و قوت دنبال می‌کنیم ادامه داد: اگر وضعیت سوریه تغییر نکند، بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه خواهد ماند.


مکانیزم‌هایی برای توقف خشونت در طرح 6 ماده‌ای پیش بینی شده است


معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که در تحولات سه دهه گذشته همواره در سخت‌ترین شرایط در کنار متحدین خود و مردم منطقه بوده است افزود: مکانیزم‌هایی در طرح 6 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای توقف خشونت پیش‌بینی شده است به طوری که اقداماتی برای توقف خشونت و بازگشت آرامش به بخش‌هایی که در سوریه به طور نسبی با درگیری مواجه هستند، اندیشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای بازگشت آرامش به سوریه نیروهای مردمی وارد عمل شده‌اند و در تک‌تک محلات نقش‌آفرینی موثری داشته‌اند افزود: امروزه وضعیت در سوریه به گونه‌ای است که تروریست‌ها به طور همزمان مردم و معارضین اصیل را مورد هدف قرار داده‌اند.


48 زائر ایرانی ربوده شده در سلامت کامل هستند


امیر عبدالهیان در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه که از وی در خصوص وضعیت 48 زائر ایرانی ربوده شده از سوی تروریست‌ها پرسید گفت: 48 زائر زائر ربوده شده در سلامت کامل به سر می‌برند به طوری که در مقاطع مختلف با تلاش‌های به عمل آمده فیلم و مستندانی از آنها به دست ما می‌رسد.

وی با بیان اینکه با اطمینان می‌توان از سلامت آنها سخن گفت خاطرنشان ساخت: مجموعه اقداماتی که منجر به تضمین سلامت 48 زائر ایرانی شود صورت گرفته است.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه افزود: اقدامات پیچیده، چند وجهی و موثری توسط وزارت امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران در جریان است که انشاءالله بتوانیم در اولین فرصت ممکن شاهد حضور و بازگشت آنها به کشور باشیم.

امیر عبدالهیان با اشاره به اینکه این موضوع به صورت روزانه و مستمر دنبال می‌شود اظهار داشت: گام اول تضمین سلامت زائران ایرانی بود که میسر شد و گام دیگر آزادی است که انشاءالله شاهد خبر خوشی برای ملت ایران خواهیم بود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: گفتگو ، ویژه ، معاون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار