عملکرد تعاونی های مرزنشین در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور معاون امور تعاونی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارشناس بازرگانی و کارشناس اقتصادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عملکرد تعاونی های مرزنشین امشب 8 مهر در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "کلانتری معاون امور تعاونی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رهام کارشناس بازرگانی و محمد زاده کارشناس اقتصادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

کلانتری در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون تعاونی های مرزنشین گفت: حدود460 تعاونی مرزنشین در کشور به ثبت رسیده که از این تعداد 350 تعاونی فعال است به طوری که2 میلیون نفر به عنوان سرپرست خانوار  تحت پوشش این تعاونی ها قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه، یک میلیون و 700 هزار نفر عضو تعاونی هستند ادامه داد: 570 میلیون دلار صادرات از طریق این تعاونی ها انجام شده است.

معاون امور تعاونی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه، زمینه تقویت تعاونی ها برای ایفای نقش بهتر وجود دارد افزود: باید زمینه تحریک تعاونی ها را در مناطق دور دست فراهم کرد.

محمدزاده کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه، خروج کالا از این مناطق ممنوع شده است گفت: در قانون پیش بینی شده که ممکن است این تعاونی ها مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

رحام، کارشناس بازرگانی اظهار داشت: ما مجوزی را به مرزنشین می دهیم که او این مجوز را بفروشد و پولش را بگیرد و در واقع این مجوز به نام مرزنشین و به کام تاجران است.

محمدزاده کارشناس حوزه اقتصادی نیز با تاکید بر این که متاسفانه در قانون ساز و کار اجرایی برای جلوگیری از سوء استفاده مجوزهایی که مرزنشین ها داده می شود دیده نشده گفت: عملا بحث سوء استفاده از کارت های مرزنشین ها امر عادی شده است.

وی به دلایل سوء استفاده از کارت های مرزنشین ها اشاره کرد و اضافه کرد: عدم دانش کافی مرزنشین ها در تجارت بین الملل و عدم سرمایه کافی سبب شده که آن ها قادر به امر صادرات و واردات نباشند و عاقلانه ترین کار این است قادر نباشد.

روحام نیز با بیان اینکه آنچه که امروز اتفاق می افتد یک تجارت مویرگی است و نه یک تجارت شفاف اظهار داشت: متاسفانه این موضوع برای بدنه اقتصادی کشور مشکل ایجاد کرده ضمن اینکه هم اکنون در حوزه مرزنشین ها نگاه به معافیت مالیات است  در صورتیکه با برنامه محوری می توانیم مرزنشین ها را به سمت صادرات سوق دهیم.

کلانتری مجددا در بخش دیگری از اظهاراتش درباره استان های مرزی که دارای مناطق آزاد هستند بیان داشت : مجموعه تعاونی مرزنشین ها مجوز   تسهیلات عمومی دارند که در  سطح کشور به آن عمل می شود و در استانهایی هم که وجود دارد مجاز هستند از امتیازات استفاده کنند اما حوزه عملشان محدود است.

معاون امور تعاونی وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی با بیان اینکه ساماندهی بهتری به فعالیتهای تعاونی های مرزنشین ها داده شده گفت: هم اکنون تمام سیستم فعالیت مرزنشین ها در قالب کارت های اعتباری است که در اختیارشان قرار می گیرد و براساس آن در شبکه هر تراکنشی که اتفاق بیافتد قابل رویت و کنترل است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار