يک موسسه تحقيقاتي اعلام کرد آمريکا به مرکز مونتاژ کالاهاي شرکت هاي خارجي تبديل شده است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ موسسه تحقيقاتي «ايکونومي اين کرايسيز» در گزارشي در پايگاه اينترنتي خود نوشت در حالي که منابع خبري مدعي هستند در پي انتشار آمار جديدِ بازار کار در آمريکا نشانه هايي مبني بر بهبود وضع آمريکا مشاهده مي شود اما اين آمارها تصويري واقعي از وضع آمريکا ارائه نمي کنند. در واقع آمريکا قادر نيست فرصت هاي شغلي زيادي را ايجاد کند. علاوه بر اين ايجاد فرصت هاي شغلي جديد با درآمد پايين نمي توانند ثروت پايداري را نصيب اين کشور کنند. بنابراين وضع کنوني آمريکا تغيير نخواهد کرد.

نويسنده مقاله در ادامه نوشته ما به کشوري مونتاژکار تبديل شده ايم. بخش ها و اجزاي يک ماشين در خارج از آمريکا توليد و به داخل آمريکا صادر مي شوند تا قطعات و اجزاير آن مونتاژ شوند. در واقع کارگران آمريکايي بخش ها و قطعات يک ماشين را کنار هم مي گذارند همان کاري را که کودکان در هنگام بازي با لوگوها انجام مي دهند. اين کارگران از دانش بنيادين براي توليد اين قطعات و اجزا محروم هستند. علاوه بر اين سود اين فعاليت ها هم به خارج منتقل مي شود. اين وضع باعث شده اقتصاد آمريکا به اقتصادي مرده و جهان سومي تبديل شود. يک مثال خوب از اين وضع ايالت اينديانا است.

اتاق بازرگاني ايالت اينديانا با خوشحالي اعلام کرده است صدها نفر از هزاران کارگر بيکار اين منطقه در واحدهاي توليدي شرکت هاي ژاپني در منطقه بکارگيري شده اند. هر چند اين شرکت ها کارگران اينديانا را بکار گرفته اند اما آنها شرکت هاي خارجي هستند. در واقع اين شرکت ها با مجوز دولت آمريکا جايگزين شرکت هاي آمريکايي شده اند. اين شرکت ها مهارت هاي بالا يا توانايي توليد کالا را به کارگران آمريکايي آموزش نمي دهند. اين شرکت ها صرفا از کارگران آمريکايي براي مونتاژ قطعات و بخش هاي يک کالا يا محصول استفاده مي کنند. 

نويسنده مقاله نوشته است شرکت هاي خارجي که در آمريکا فعال هستند فرصت هاي شغلي، فن آوري موردنياز فعاليت خود و سود اين فعاليت ها را کنترل مي کنند. اين نوع فرصت هاي شغلي سود و منافع قابل توجهي نصيب آمريکا نمي کنند.

هر چند ممکن است برخي تصور کنند حضور اين شرکت ها در آمريکا برد-برد است چون اين شرکت ها با حضور در آمريکا فرصت هاي شغلي براي شهروندان آمريکا ايجاد مي کنند. اما واقعيت اين است که حضور اين شرکت ها در آمريکا باخت- بُرد و کاملا به ضرر آمريکا است. ما موقعيت ابرقدرتي خود را به علت در اختيار داشتن برخي فرصت هاي شغلي که در آنها کارگران ما صرفا مونتاژکار هستند از دست داده ايم. اين نوع فعاليت ها تنها رقباي ما را قدرتمندتر مي کنند. 

نويسنده در پايان نوشته آمريکا ديگر مدت ها است که کشوري قدرتمند، ثروت آفرين و مستقل نيست. آمريکا براي آن که دوباره بتواند موقعيت ابرقدرتي خود را بدست بياورد بايد بتواند فرصت هاي شغلي داخلي براي شهروندان خود ايجاد کند نه آن که به محل مونتاژ براي کالاها و محصولات کشورهاي ديگر تبديل شود. براي دستيابي به اين موقعيت بايد ايجاد و حفظ فن آوري ها را ادامه دهد و صرفا براي خود و براي منافع خود فعاليت کند.
برچسب ها: آمریکا ، کالا ، شرکت ، مونتاژ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار