جانشین فرمانده کل سپاه گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران از توانایی بالایی برخوردار است و توانسته شعاع اثر و نفوذ دفاعی- امنیتی خود را بسیار فراتر از مرزهای جغرافیایی خود توسعه دهد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار حسين سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در اختتامیه دومین همایش سراسری "جغرافیا، توسعه، دفاع و امنیت" به بررسی اهمیت منطقه خلیج فارس و ژئوپلتیک آن پرداخت.

وی افزود: ژئوپلتیک یک مفهوم زنده و متغیر است و با گذشت زمان، ارزش‌های آن تغییر می‌کند؛ این مفهوم انبساط یافته و چند بُعدی هم جنبه‌های جغرافیایی شامل مساحت و موقعیت و هم عنصر اقتصادی را که یک موقعیت جغرافیایی داراست را در بر می‌گیرد.

سردار سلامی تصریح کرد: این ژئوپلتیک است که تعیین می‌کند یک منطقه قادر است با تغییر نظام، موازنه قوای جهانی را تغییر دهد و یک منطقه را محل تلاقی راهبرد بازیگران مختلف قرار دهد.

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: همه این معانی وقتی با هم ترکیب می‌شوند هویت ژئوپلتیک یک منطقه را شکل می‌دهند؛ تحولات سیاسی و اجتماعی و تغییرات منطقه‌ای می‌تواند دامنه نفوذ ژئوپلتیک یک منطقه را کم و زیاد کند و ژئوپلتیک اساسا ترکیبی از اراده سیاسی و سایر ظرفیت‌های مادی و جغرافیای موجود در یک منطقه است.

وی اضافه کرد: عربستان به لحاظ طبیعی در ساختار ژئوپلتیک خود عناصر بزرگی از قدرت را دارد؛ مانند تسلط بر دریای سرخ و دارا بودن ذخایر عظیم انرژی‌، اما چون اراده سیاسی ندارد تمامی این ظرفیت‌ها را کم خاصیت کرده است.

سردار سلامي افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قلب جهان است و خلیج فارس، پاشنه همه تحولات است.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به اهمیت انقلاب اسلامی تصریح کرد: انقلاب اسلامی از واقعیت‌هایی است که گذشت زمان، قدرت ویران‌سازی و مستهلک کردن آن را ندارد و در دیدگاه آمریکا این تاثیرات انقلاب اسلامی است که باعث تغییر در نظام موازنه قوا شده و در آن دوران سیاست‌های نیکسون با این پدیده در هم شکست.

وی تصريح کرد: انقلاب اسلامی، پدیده‌ای روندساز است و متوقف نخواهد شد، چرا که باعث ایجاد شعاع نفوذ شده و می‌تواند میدان‌ برخوردهای جهانی را تغییر دهد.

سردار سلامي ادامه داد: خلیج فارس بعد از وقوع انقلاب اسلامی موقعیت جدیدی در نقشه جهانی پیدا کرد و ارزش‌های ژئوپلتیک آن افزایش یافت، به طوری که بعد از انقلاب اکثر جنگ‌هایی که دارای بُعد بین‌المللی بودند در این منطقه اتفاق افتادند، از جمله جنگ تحمیلی عراق عليه ايران که هم از لحاظ مقیاس و هم از لحاظ مدت، یکی از بزرگترین جنگ‌ها بود.

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: جذابیت منطقه خلیج فارس فقط به واسطه نفت و ذخایر انرژی آن نیست، بلکه این منطقه دارای قدرت انبساط و نفوذ در سایر نقاط جهان است و چند مجموعه امنیتی مهم شامل شمال آفریقا، شرق مدیترانه و عراق در آن قرار دارند.

سردار سلامی با اشاره به اهمیت خلیج فارس تصریح کرد: همه بازیگران خلیج فارس در مجموعه‌های امنیتی حضور دارند و خلیج فارس نقش گسترده‌ای در امنیت این مجموعه‌ امنیتی دارد؛ به طوری که در صورت امنیت خلیج فارس است که سایر مجموعه‌های امنیتی نیز روند طبیعی خود را طی می‌کنند و اگر خللی در این منطقه پیش آید توانایی قدرت‌های بازیگر در صحنه‌های استراتژیک بعدی به شدت کاهش خواهد یافت.

وي ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی که باعث قدرت گرفتن این منطقه شده است، ساختارهای نزدیک به هم کشورهایی است که در این منطقه قرار دارند.

سردار سلامي تصریح کرد: این منطقه برای قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا و اروپا به خاطر وجود منابع نفت و انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به مشکلات اقتصادی که امروزه آنها در آن درگیر هستند، در آینده نیاز آنها به انرژی این منطقه بیشتر نیز خواهد شد.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: به فضل الهی، نظام جمهوری اسلامی ایران از توانایی بالایی برخوردار است و توانسته شعاع اثر و نفوذ دفاعی- امنیتی خود را بسیار فراتر از مرزهای جغرافیایی خود توسعه دهد.

وی افزود: قدرت ژئوپلتیک ایران و اراده سیاسی و قدرت نظامی ما هم‌محوری و هم‌راستایی نیرومندی دارد و از ارزش‌های انقلاب با هر ماهیتی دفاع می‌کند.

سردار سلامي اضافه کرد: بيان این حرف‌ها بر پایه احساس نبوده، چرا که ما به واسطه درک حقیقی که از قدرت ایران داریم، مقتدرانه صحبت می‌کنیم؛ ما در صحنه هستیم و قدرتی که در صحنه باشد نمی‌تواند براساس احساس و عملیات روانی عمل کند.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: ما به صورت واقع‌بینانه دشمن را می‌بینیم و دشمن نیز ما را می‌بیند و این باعث شده امروز بتوانیم به صورت بالقوه و بالفعل از ظرفیت‌های منطقه به شکل جالبی استفاده کنیم.

وی افزود: ما قادریم در صورتی که دشمن قصد داشته باشد که منافع حیاتی ما را در هر سطحی تهدید کند در همان سطح یا حتی بالاتر او را تهدید کنیم.

سردار سلامی در پایان یادآور شد: ما مطمئن، آرام و بسیار دقیق، قادريم از ظرفیت‌های منطقه استفاده کرده و موازنه قوا را به سود اسلام و انقلاب تغییر دهیم و دشمن نيز این موضوع را درک کرده و با شکست‌های خود، هر روز در حال تشییع جنازه سیاسی است.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: سلامی ، جانشین ، فرمانده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار