افراد مبتلا به آندومتریوز نباید مشاوره روانی را که تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی اشان دارد را نادیده بگیرند.

معصومه نمازی کارشناس ارشد مامایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  آندومتریوز که همان رشد بافت آندومتریال در خارج از حوزه رحمی است باعث درد های نانوان کننده لگنی، دیس منوره و نازایی می شود .

وی گفت: آثار آندومتریوز بر کیفیت زندگی چند بعدی بوده و اغلب دارای آثار منفی بر شاخص های اجتماعی روانی است اغلب زنانی که از آندومتریوز رنج می برند علامت درد را اظهار می کنند که می تواند کیفیت زندگی آنان را کاهش دهد.

نمازی تصریح کرد: در میان علایم آندومتریوز، دردهای راجعه دارای بیشتر ين تاثیر بر جنبه های زندگی بیماران مانند فعالیت فیزیکی، ایفای نقش انجام کارهای روزانه، روابط جنسی، سلامت ذهنی روانی و انرژی است نازایی ایجاد شده به وسیله آندومتریوز می تواند سلامت ذهنی و شخصیت افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس ارشد مامایی اظهار کرد: علایم آندومتریوز می تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد اغلب مبتلایان به آندومتریوز در جستجوی درمان برای مشکلات ژنیکولوژی مانند روابط جنسی هستند در حالی که ممکن است سایر جنبه ها مانند مشاوره روانی را که می تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی آنان را داشته باشد را نادیده بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: پزشکان و سایر کارکنان مراقبت های بهداشتی باید آگاهی بهتری درباره مدیریت بیماری به نحوی که سبب بهبود کیفیت زندگی بیماران شود داشته باشند./ع2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.