معاون میراث فرهنگی استان اصفهان از ثبت ملی شش میراث آئینی این استان خبر داد .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان ناصر طاهری افزود : در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی ثبت کشور با موضوع بررسی پرونده‌های آیین‌های عاشورایی شش پرونده از استان اصفهان و مربوط به جغجغه زنی و نخل گردانی ابیانه ، تعزیه نطنز ، خلیل عرب نوش آباد ، زارخاک و تعزیه قورتان در استان اصفهان پس از بررسی و تایید شواری سیاستگذاری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی اظهار داشت : مراسم زارخاک در روستای تاریخی قورتان در اول ماه محرم و در طی مراسم منحصر به فردی به نام زار و زار خاک برگزار می گردد.

وی تصریح کرد: این مراسم در منطقه زبانزد خاص و عام است و اوج این مراسم در بعدازظهر روز تاسوعا می باشد.

به گفته وی ، اهالی روستا به دو دسته تقسیم می شوند : یکی دستۀ سادات و دیگری دستۀ عام ها (عموم مردم) . سادات شال سبز یا مشکی به گردن می آویزند که  از شال سبز رنگ استفاده می کنند وعام ها هم از رنگهای دیگر استفاده می کنند و در هنگام شروع کردن وگفتن ذکر ها شالها را می گردانند که اصطلاحاً به آن شال گردانی گویند و در هر روز از ماه محرم ذکری خاص می خوانند .

وی خیمه سوزی و خیل عرب را مربوط به شهرستان نوش آباددر آران و بیدگل دانست و افزود : این آئین تصویری از قیام امام حسین، سوزاندن خیمه ها ،اسارت خانواده امام حسین و همچنین عزاداری و دفن شهدا به صورت نمایشی است و چند صد نفر که خود را به لباس لشکریان ابن سعد در آورده اند خیمه ها را به آتش می کشند .

وی زمان برگزاری این آئین را عصر روز یازدهم ذکرکرد .

طاهری تعزیه نطنز را یکی از قدیمی ترین و کامل ترین تعزیه های ایران زمین دانست که هرساله در دهه ی اول محرم هزاران نفر برای دیدن تعزیه به این شهر سفر می کنند.

به گفته وی ، نطنز از قدیم الایام همیشه از پیشگامان هنر تعزیه بوده و نوع معماری حسینیه ها و تکایای این شهر به گونه ای طراحی شده که محل مناسبی برای اجرای تعزیه خوانی ها است.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان مراسم نخل گردانی ابیانه را یکی دیگر از میراث ناملموس به ثبت رسیده عنوان کرد و افزود: این مراسم در حاشیه کویر رواج بیشتری دارد .

وی گفت : نماد نخلی که حمل می شود نماد تابوت امام حسین است که قبل از حمل نخل افراد خاصی از روستا پارچه های نذری را به آن می بندند و تابوت امام حسین توسط عزاداران به حرکت در می آید .

این مراسم در محله پایین و محله بالای ابیانه مرسوم است .

وی با اشاره به آیین جغجغه زنی ابیانه به عنوان یکی دیگر از آیین های عاشورایی ثبت شده افزود : این مراسم نمادی از آیین سنگ زنی است که قبل از اسلام در ایران رواج داشته ، پس از اسلام رنگ و بوی ایرانی اسلامی به خود می گیرد و سنگها به صورت چوبهای خراطی شده در آمده است .

وی یادآور شد: این مراسم در محله یوسمان ابیانه اجرا می شود و پس از گذر از محلات مختلف به امامزاده عیسی و یحیی مروند می روند و به عزاداری ادامه می دهند .

گفتنی است ششمین اجلاس سراسری شورای عالی ثبت کشور با موضوع بررسی پرونده‌های آیین‌های عاشورایی در محموآباد استان مازندران برگزار گردید./ع

برچسب ها: اصفهان ، ثبت ، شش ، میراث ، آیینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.